SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Radio budzi największe zaufanie jako źródło informacji. Rządowi ufa tylko co trzecia osoba

72 proc. Polaków ufa radiu jako źródłu informacji - wynika z badania IAB Polska. Wysokim poziomem zaufania cieszą się także prasa drukowana (63 proc.) i serwisy internetowe (60 proc.). Reklama jako źródło informacji jest wiarygodna tylko dla co piątego ankietowanego. Rząd jako instytucja publiczna cieszy się zaufaniem jedynie 33 proc. badanych.

Fot. Pixabay Fot. Pixabay

Z badania IAB Polska dotyczącego zaufania w dobie pandemii COVID-19 wynika, że zmniejszyło się zaufanie i poczucie bezpieczeństwa respondentów - zarówno w odniesieniu do grup społecznych, jak również instytucji, organów czy mediów.

Organizacja zapytała, jakie źródła informacji są dla odbiorców wiarygodne - największe zaufanie respondenci wyrazili w stosunku do radia (72 proc.), a w następnej kolejności do prasy drukowanej (63 proc.) i polskich serwisów internetowych (60 proc.). Najmniejszym zaufaniem cieszy się reklama (21 proc.).

Ufamy rodzinie, naukowcom i lekarzom

Jak wynika z badania IAB Polska, kryzys zaufania dotknął między innymi postrzegania grup społecznych i zawodowych. Jedynie w stosunku do rodziny i naukowców – zwyczajowo cieszących się największym zaufaniem – więcej badanych wyraziło wzrost zaufania niż spadek.

Rodzinie ufa obecnie aż 93 proc. respondentów, a naukowcom i lekarzom aż 87 proc. W stosunku do polityków, którzy ze wszystkich badanych grup mają najgorszy wizerunek, mocno ograniczone dotychczas zaufanie jeszcze bardziej spadło – najbardziej w porównaniu do pozostałych badanych grup. Ufa im tylko 19 proc. badanych.

Jeśli chodzi o instytucje oraz organy – respondenci największym zaufaniem obdarzają uczelnie wyższe oraz placówki oświatowe (odpowiednio 83 proc. i 78 proc.). Najmniejszym zaufaniem cieszy się rząd (33 proc.).

- Zaufanie internautów w obliczu pandemii uległo w wielu obszarach zmianie. Taki wynik nie jest na pewno zaskoczeniem, ponieważ każda kryzysowa sytuacja wywołuje u nas poczucie zaskoczenia, niepewności i strachu – komentuje Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu IAB Polska. - Równocześnie jednak poszukujemy stabilnego oparcia, miejsca, do którego nadal możemy mieć zaufanie. W okresie trwającej pandemii jednym z takich najbardziej stabilnych obszarów okazały się nasze ulubione marki, brandy, które znamy, lubimy, szanujemy i co najważniejsze - ufamy. Dla marketerów, właścicieli tych marek, oznacza to ogromną szansę, aby nie tylko udowodnić swoim klientom, że słusznie mają do nich zaufanie, ale przede wszystkim, aby pogłębić tę relację i uczynić ją jeszcze bardziej osobistą i trwałą. Jak wynika z naszego badania jest to moment, w którym nie tylko nie należy obcinać budżetów na reklamę, ale powinno się te działania zintensyfikować i jeszcze bardziej personifikować - ocenia prezes IAB Polska.

Na potrzeby niniejszego raportu zrealizowano badanie CAWI użytkowników internetu w wieku 15 i więcej lat. Badana próba jest reprezentatywna ze względu na płeć, wiek oraz częstotliwość korzystania z sieci. Badanie zrealizowano w sierpniu i wrześniu2020 roku (dobór próby: RTS/ROS, wielkość próby: N=952). Badanie zostało przygotowane we współpracy Grupy Roboczej Badania przy IAB Polska. Raport jest częścią badania IAB Polska U&A 2020 oraz inspirowane m.in. projektem „Diagnoza Społeczna”

Dołącz do dyskusji: Radio budzi największe zaufanie jako źródło informacji. Rządowi ufa tylko co trzecia osoba

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Seattle Sound
Zaufanie do radia publicznego obrazuje świetnie słuchalność flagowej stacji Trujka. 2,6%. Raczej zawyżona. Licytacja z dwoma lucytantami pokazała.
0 0
odpowiedź
User
Gość X
Nie przykuwam wagi co do zaufania w media. Zaufanie można mieć do innych osób i tak jest częściej.
Radio się wybiera, jakie się lubi, takie gusta.
0 0
odpowiedź
User
Linda Ewans
Przykuć to można podkowę do końskiego kopyta. Wagę się przykłada. Warto słuchać wartościowych mediów, żeby wiedzieć, jak mówić.
0 0
odpowiedź