"Przyjazna" dla środowiska reklama Renault zakazana w Anglii
Renault musi wycofać reklamę, w której z rury wydechowej najnowszego modelu samochodu tej marki zamiast spalin wylatują liście. Brytyjska rada reklamy uznała bowiem, że plakat "wyolbrzymia przyjazność auta dla środowiska".
Plakaty reklamowe pokazywały samochód na zielonym tle i hasło "Eko-nomiczny eko-logiczny" zapisane na największym z liści wylatujących z rury wydechowej auta. Angielska rada reklamy uznała, że wprowadza to w błąd odbiorców, sugerując im, że samochód powoduje mniejsze szkody dla środowiska niż inne pojazdy i powielając błędne stereotypy na temat krążenia szkodliwych substancji w przyrodzie. Brytyjski regulator rynku reklamowego uzasadnił swoją decyzję tym, że reklamowany model Renaulta znalazł się w klasie C pod względem emisji zanieczyszczeń.
Ponadto rada skrytykowała użyte w promocji logo Eco2 (nawiązujące do hasła reklamowego, którego dwa słowa rozpoczynają się od członu "eco"), które miało się odnosić do prowadzonej przez firmę kampanii na rzecz zmniejszenia emisji dwutlenku węgla (CO2) do atmosfery. Uznała bowiem, że użycie takiego logotypu w promocji samochodu, który nie znajduje się na opracowywanej przez ministerstwo transportu liście dziesięciu pojazdów o najmniejszej emisji spalin, jest zupełnie nieuzasadnione.
Renault bronił się, twierdząc, że podkreślana w promocji przyjazność dla środowiska dotyczyła tylko modeli o określonych parametrach technicznych, o czym informowały odbiorców ulotki i strona internetowa firmy. Jednak brytyjska rada reklamy uznała, że plakaty łamały kodeks etyki marketingowej, nieprawdziwie uzasadniając uwypuklane zalety oraz wykorzystując łatwowierność odbiorców i ważność kwestii związanych z ochroną środowiska. Dlatego Renault obiecał, że nie powtórzy reklam w obecnej postaci, w następnych reklamach firmy odwołania do ochrony środowiska będą odpowiednio uzasadnione.
Dołącz do dyskusji: "Przyjazna" dla środowiska reklama Renault zakazana w Anglii