Producenci suplementów diety regulują swoje reklamy: bez wizerunku lekarzy i farmaceutów
Zakaz wykorzystywania wizerunku rzeczywistych lub fikcyjnych lekarzy i farmaceutów, zakaz reklam skierowanych do dzieci, niedozwolone sugerowanie właściwości zapobiegających lub leczących choroby - to najważniejsze propozycje samoregulacji odnoszących się do reklam suplementów diety przez PASMI Polski Związek Producentów Leków Bez Recepty wspólnie z organizacją Suplementy Diety oraz Krajową Radę Suplementów i Odżywek.
Branża farmaceutyczna we współpracy z firmami zajmującymi się komunikacją marketingową, branżowymi organizacjami, takimi jak IAA, Rada Reklamy i instytucjami reprezentującymi interesy producentów suplementów diety chce wypracować standardy regulujące to, jakie powinny być reklamy suplementów diety. Podczas spotkania w czwartek 28 kwietnia padły pierwsze propozycje takich samoregulacji.
PASMI Polski Związek Producentów Leków Bez Recepty wspólnie z organizacją Suplementy Diety opracowały Kodeks Dobrych Praktyk. Jak tłumaczą przedstawiciele tych organizacji, uznali za celowe i konieczne wprowadzenie norm etycznych i dobrych praktyk mających zastosowanie do reklamy suplementów diety. Podkreślają, że ich stosowanie wiąże się z dobrowolnym samoograniczeniem i samokontrolą mającymi przede wszystkim na uwadze dobro konsumenta. Liczą, że wspólnie przestrzegać ich będą zarówno producenci, dystrybutorzy, a także agencje reklamowe, domy mediowe i nadawcy reklam.
Zgodnie z tym kodeksem, reklamy suplementów diety powinny zawierać co najmniej określenie „suplement diety” oraz nazwę podmiotu działającego na rynku suplementów diety, który widnieje na oznakowaniu reklamowanego suplementu diety.
Kodeks dopuszcza reklamę porównawczą, jeżeli m.in. nie wprowadza w błąd, rzetelnie porównuje suplementy diety zaspokajające te same potrzeby lub przeznaczone do tego samego celu, jest obiektywna i nie powoduje pomyłek w rozróżnieniu między reklamującym a jego konkurentem, ani między oferowanymi przez nich suplementami diety itp.
Niedozwolona ma być reklama przypisująca suplementom diety właściwości zapobiegania chorobom lub leczenia chorób , kreująca fikcyjne schorzenia, które w rzeczywistości nie istnieją. Zgodnie z zapisami kodeksu reklama suplementów diety nie może zawierać żadnej informacji lub wzmianki stwierdzającej lub sugerującej,że zrównoważona i zróżnicowana (zbilansowana) dieta nie może dostarczyć wystarczającej (odpowiedniej) dla organizmu ilości składników odżywczych lub substancji wykazujących inny efekt fizjologiczny.
Według kodeksu PASMI reklama suplementów diety nie może wykorzystywać wizerunku lub rekomendacji rzeczywistego lub fikcyjnego lekarza lub farmaceuty (co teraz się zdarza i jest dozwolone). Całkowicie zakazane ma być kierowanie reklam suplementów diety do dzieci.
Pierwszymi podmiotami, które zobligowały się stosować zawarte w kodeksie dobrych praktyk zapisy są PASMI i organizacja Suplementy Diety. Firma farmaceutyczna, która przystąpi do tego kodeksu zobowiązuje się do tego, że w ciągu trzech miesięcy od jego podpisania wprowadzi zmiany w swoich reklamach, tak aby te były zgodne z zawartymi w nim zapisach.
Podobne propozycje samoregulacji w reklamach suplementów diety proponuje Krajowa Rada Suplementów i Odżywek.
W opinii UOKiK-u normy zawarte w samoregulacji nie mogą omawiać istniejących przepisów - ich rolą jest zapewnienie konsumentom większej ochrony poprzez np. doprecyzowanie praktyk naruszających dobre obyczaje, czy doprecyzowanie tych obszarów, których istniejące przepisy nie regulują. Zdaniem Urzędu, niezbędne jest, aby propozycje zostały uzupełnione tak, aby kodeksy dawały konsumentom wyższy poziom ochrony niż wynika z samych przepisów prawa. Równie ważne jest określenie w kodeksach sankcji dla branży za nieprzestrzeganie zasad samoregulacji, co zapewni ich skuteczność.
Spotkania przedstawicieli branży farmaceutycznej, komunikacji marketingowej i UOKiK, podczas których ma dojść do wypracowania zasad regulujących reklamy suplementów diety mają odbywać się co kwartał. Gdy już zostaną wypracowane, UOKiK będzie je stosować w egzekwowaniu reguł w stosunku do tych podmiotów, które nie będą ich stosować. Sankcja będzie grozić także tym firmom, które przyjętych reguł stosować nie będą, mimo że do Kodeksu Dobrych Praktyk nie przystąpiły.
Dołącz do dyskusji: Producenci suplementów diety regulują swoje reklamy: bez wizerunku lekarzy i farmaceutów
Ciekawe czy skończą się reklamy z inteligentnymi tabletkami które trafiają w źródło bólu? Ostatnio oglądam sobie tv i co słyszę? Produkt polecany przez instytut zdrowych nóg. Twórcą tego "instytutu" jest producent leku. Teraz czekam już tylko na Uniwersytet bolącego palca i główki.
13% wszystkich hospitalizacji w Polsce wynika ze zlego zazywania tabletek. Polacy ze swoich podatkow placa za leczenie tych ludzi! To wiecej niz co dziesiaty pacjent w szpitalu.