Ponad połowa Polaków chodzi do restauracji
Restaurację, pub lub kawiarnię odwiedziło w ciągu ostatniego roku 55,9 proc. Polaków w wieku 16 lat i więcej - wynika z najnowszych wyników Badania Założycielskiego Krajowego Instytutu Mediów. Wśród aktywności poza domem popularne są także wyjścia na festyny, jarmarki czy imprezy folklorystyczne oraz do kina.
Z usług gastronomicznych poza domem w ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie najczęściej korzystały osoby z gospodarstw domowych liczących 3 osoby – 65,6 proc., najrzadziej osoby prowadzące jednoosobowe gospodarstwa – 43,8 proc.
Konsumpcja na zewnątrz jest też bardziej popularna wśród osób z gospodarstw nieposiadających telewizora – taki sposób spędzania wolnego czasu deklaruje w tej grupie 67,4 proc.
Analiza wyników ze względu na miejsce zamieszkania badanych wykazuje, że najchętniej z placówek gastronomicznych korzystają mieszkańcy miast liczących ponad 200 tys. mieszkańców (69,5 proc.) oraz osoby z południa Polski (śląskie, małopolskie) - 61,7 proc.
Jedzenie „na mieście” różnicuje także wiek. Szczególnie chętnie z gastronomii korzystają osoby w wieku 16-29 i 30-49 lat. W tych grupach wiekowych restaurację, bar, pub lub kawiarnię odwiedziło choć raz w ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie odpowiednio 74,6 proc. i 69,3 proc. Polaków.
Kino, festyny i jarmarki
W tym okresie w festynie, jarmarku lub imprezie folklorystycznej wzięło udział 31,4 proc. Polaków. Odsetek bywalców takich imprez jest najwyższy wśród osób z trzy- i czteroosobowych gospodarstw domowych - odpowiednio 33,8 proc. i 34,8 proc.
Festyny, jarmarki czy imprezy folklorystyczne najczęściej przyciągają osoby z miast powyżej 200 tys. mieszkańców (35,9 proc.) oraz mieszkańców południowych województw, śląskiego i małopolskiego - (34,4 proc.). Chętniej korzystają z nich osoby młode, w wieku 16-29 lat (36,5 proc.), najrzadziej zaś osoby w wieku 65 lat i więcej (20 proc.).
Na seansie kinowym, przynajmniej raz w ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie , było 31 proc. osób w wieku 16 lat i więcej. Istotnie częściej z tej formy aktywności korzystały osoby z gospodarstw trzy- i czteroosobowych – 38,4 proc. i 33,6 proc.
Kino jest ważną alternatywą dla osób, które nie posiadają w mieszkaniu telewizora. 44 proc. osób w z tej grupy deklaruje, że w ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie oglądało film w kinie.
Kino jest rozrywką przede wszystkim mieszkańców największych miast, powyżej 200 tys. – 43,6 proc. z nich deklaruje taki sposób spędzania wolnego czasu.
Z rozrywki w kinie korzystają istotnie częściej Polacy w wieku 16-29 lat (57,9 proc.). Seniorzy, w wieku 65 lat i więcej, z kina korzystają najrzadziej - jedynie 7,4 proc. osób w tej grupie wiekowej deklaruje, że w ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie było w kinie.
Dane pochodzą z badania, które objęło reprezentatywną próbę n=16 007 osób w wieku 16+. Pomiaru dokonywano w okresie styczeń-czerwiec 2022 roku.
Krajowy Instytut Mediów został powołany w grudniu 2020 roku przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. Formalnie zaczął działać w marcu ub.r. Przez ponad rok monitorował poziom gotowości Polaków na nowy standard nadawania naziemnej telewizji cyfrowej.
Dołącz do dyskusji: Ponad połowa Polaków chodzi do restauracji