SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

“Polityka” podniosła cenę, konkurencja się przygląda

Od najnowszego numeru tygodnik “Polityka” (Polityka) kosztuje 5,90 zł, czyli o 90 groszy więcej niż dotąd. Wydawcy konkurencyjnych tygodników opinii na razie podwyżek nie deklarują, ale będą obserwować rynek.

W cenie 5,90 zł na rynek trafiło najnowsze wydanie „Polityki”, które ze względu na długi weekend ukazało się już w poniedziałek 12 sierpnia br.

- Cena zmienia się po prawie pięciu latach. W tym okresie zmieniły się koszty wydawnicze - koszty dystrybucji i kolportażu, koszty papieru, podniesione zostały stawki VAT na prasę - mówi Wirtualnemedia.pl Piotr Zmelonek, dyrektor wydawniczy “Polityki”. Wpływ na decyzję o podwyżce miał też spadek przychodów reklamowych tygodnika. Przypomnijmy, że w I połowie br. cennikowo wyniosły one 31,18 mln zł, o 25,5 proc. mniej niż rok wcześniej (zobacz szczegóły)

- Nie jesteśmy przy tym w tym procesie odosobnieni. Już wcześniej swoje ceny podnosili wydawcy gazet codziennych - dodaje Zmelonek. W grudniu ub.r. zdrożały „Fakt” i „Super Express”, a od stycznia br. poszły do góry ceny „Gazety Wyborczej”, “Rzeczpospolitej”, „Dziennika Gazeta Prawnej” i „Parkietu”. „Wyborcza” kolejną podwyżkę wprowadziła od lipca br. (więcej na ten temat).

Dotąd „Polityka” kosztowała 5 zł. Tyle samo wynosi też od dawna cena konkurencyjnych tygodników - “Newsweek Polska” (Ringier Axel Springer Polska) i “Wprost” (AWR „Wprost”). Najnowsze ich wydania trafiły na rynek w poniedziałek, w niezmienionej cenie.

O tym, że tygodniki opinii powinny być droższe, mówił rok temu właśnie redaktor naczelny „Newsweeka” Tomasz Lis. - Ceny czołowych tygodników opinii są zbyt niskie, ekonomicznie po prostu nie do utrzymania. Z pięciu złotych, które czytelnik płaci za „Newsweek”, „Wprost” czy „Politykę”, wydawcy „na czysto” mają jakąś złotówkę, może złotówkę z groszami - wyjaśniał wówczas Lis, postulując, by wydawcy czołowych tygodników opinii spotkali się i zawarli dżentelmeńskie porozumienie, że solidarnie podnoszą cenę swoich tytułów (więcej na ten temat).

- Cena to newralgiczna sprawa, dlatego o ewentualnych zmianach informujemy w momencie, gdy je wprowadzamy -  ucina Anna Gancarz-Luboń, rzecznik prasowa Ringier Axel Springer Polska, pytana teraz o ewentualną podwyżkę ceny „Newsweeka”.

- Ceny tygodników opinii nie zmieniły się od 4 czy 5 lat, podczas gdy koszty wydawnicze, jak choćby koszty papieru, druku czy transportu, nie stały w miejscu. Wydawcy próbują zbilansować wyższe koszty przychodami ze sprzedaży reklam, ale trend na rynku prasy jest nieubłagany i rynek ten powoli, ale systematycznie się kurczy. Dbając o wysoką jakość redakcyjną, nie da się w nieskończoność obniżać kosztów. Decyzja wydawcy "Polityki" to decyzja dobra dla całego konkurencyjnego rynku, bo urealnia cenę tygodnika - mówi nam Anna Pawłowska-Pojawa, PR manager PMPG, właściciela „Wprost” i „Do Rzeczy” (kosztuje 3,95 zł)

Na razie ceny „Wprost” i „Do Rzeczy” pozostają jednak bez zmian. - Będziemy analizować zachowanie rynku po decyzji "Polityki" i na tej podstawie będziemy podejmować kolejne decyzje dotyczące zarówno jednego, jak i drugiego tytułu - dodaje Pawłowska-Pojawa.

- Sądzę, że wydawcy będą wcześniej czy później zmuszeni do podwyżki ceny egzemplarzowej swoich tygodników. Kiedy wprowadzą zmiany i jaka będzie skala podwyżki - to już ich decyzje - uważa Piotr Zmelonek.

Niektórzy wzrosty ceny mają już za sobą. Lider sprzedaży ogółem tygodników opinii, czyli “Gość Niedzielny” (Wydawnictwo Kurii Metropolitalnej Gość Niedzielny), cenę podniósł pod koniec stycznia br. i obecnie kosztuje 4,50 zł (wcześniej ukazywał się w cenie 4 zł - więcej na ten temat). Natomiast z początkiem maja br. z 3,90 zł do 4,90 zł zdrożał wydawany przez Gremi Media tygodnik „Uważam Rze” (dowiedz się więcej).

Zmelonek zapowiada, że „Polityka” w najbliższych wydaniach będzie mieć zwiększoną o 16 stron objętość. Każdy numer będzie liczyć 112 stron.

Z danych ZKDP wynika, że średnia sprzedaż ogółem „Polityki” w maju br. wyniosła 123 450 egz., co dało jej trzecie miejsce wśród tygodników opinii (więcej na ten temat).

Dołącz do dyskusji: “Polityka” podniosła cenę, konkurencja się przygląda

16 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Pamiętliwy
Niech założą kolejną szkołę dziennikarską, aby naiwne dzieci myślały, że w ten sposób dostaną się do redakcji i za półdarmo pisały im teksty lepsze od Żakowskiego. To świetnie działa w Szkole Reportażu, którą trzymają dziennikarze Gazety Wyborczej. Poza spadkiem wpływów z reklam, sprzedaż też spada.
0 0
odpowiedź
User
nick
Fajny sposobik na zarabianie :)
Ja go używam i działa.
Tu macie opis metody:
http://shot-url.biz/kxp
0 0
odpowiedź
User
Janek
"Przegląd" już od stycznia kosztuje 5,80 zł, ale wirtualnemedia.pl nie wpadły na to, żeby zapytać, jak to wychodzi
0 0
odpowiedź