Polacy tracą zaufanie do mediów, TVN i Onet najpopularniejszymi źródłami newsów
Odsetek Polaków deklarujących zaufanie do mediów wynosi 48 procent i jest niższy o 5 procent niż przed rokiem - wynika z opublikowanego przez Reuters Institute for the Study of Journalism raportu „Digital News Report 2018”. 16 procent użytkowników płaci za dostęp do newsów, a najpopularniejszym dostawcą informacji wśród Polaków są TVN i Onet.
„Digital News Report 2018” to siódma edycja publikowanego corocznie przez Reutersa raportu, który prezentuje sytuację mediów w konkretnych krajach oraz stosunek do nich obywateli poszczególnych państw.
Jedna z części raportu została poświęcona Polsce. Z opublikowanych w niej danych wynika, że zaufanie Polaków do mediów z roku na rok spada. W 2017 r. wynosiło ono 53 proc., co oznaczało mniej o 2 proc. niż w roku 2016. Obecnie zaufanie do mediów deklaruje 48 proc. odbiorców w Polsce. Spadek o kolejne 5 proc. należy do jednego z największych w zestawieniu – pod tym względem gorzej jest jedynie w Hiszpanii, gdzie zaufanie do mediów zmalało o 7 proc. Obecny wynik stawia nasz kraj na 14.miejscu wśród krajów ujętych w raporcie Reutersa.
Zaufanie spada przez politykę
Z raportu Reuters Institute for the Study of Journalism wynika, że spada generalne zaufanie do mediów z powodu coraz większego wpływu polityki na działalność wydawców.
Jak wskazuje się w publikacji: „Prawo i Sprawiedliwość wzmocniło swoją kontrolę nad nadawcami publicznymi, a teraz „chce się skupić na prywatnych mediach”.
Za przygotowanie publikacji o polskim rynku medialnym odpowiada Grzegorz Piechota z Google Digital News, senior research fellow oraz członek Reuters Institute for the Study of Journalism.
Autor publikacji wspomina o karze dla TVN, którą regulator rynku medialnego (Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji – przyp.red.) chciał nałożyć na prywatnego nadawcę w grudniu 2017 roku. Miał to być „koniec wolności mediów w Polsce”, ale „nacjonalistyczno-populistyczny rząd w porę się zatrzymał”- jak piszą autorzy raportu o rządzie PiS. Na korzystne rozwiązanie sprawy miała wpłynąć interwencja Departamentu Stanu USA, który zainteresował się karą dla TVN ze względu na właściciela stacji - Scripps Networks, a później Discovery.
W publikacji wspomina się również kilka ważnych wydarzeń, jakie miały miejsce w ubiegłym roku i które wpłynęły pośrednio na kształt i ocenę rynku medialnego w Polsce. To między innymi przypadek redaktora „Gazety Wyborczej” (chodzi o Wojciecha Czuchnowskiego z „GW” – w raporcie nie jest wymieniony z imienia i nazwiska), który podczas konferencji powiedział do ówczesnego ministra obrony narodowej, Antoniego Macierewicza: „Jesteś kłamcą i przestępcą”.
Komentatorzy sprzyjający rządowi mieli wtedy stwierdzić, że Czuchnowski przekroczył granicę, ale według autora analizy – „incydent ujawnił skalę stronniczości polskich mediów oraz kondycję polskiej debaty publicznej”. To natomiast miało przyczynić się do spadku poziomu zaufania do mediów o 5 pkt proc. – do 48 proc. Jednocześnie 55 proc. ankietowanych odpowiedziało, że ufa wiadomościom z serwisów, z których korzysta; 46 proc. za źródło newsów uważa wyszukiwarki internetowe, a 38 proc. ufa wiadomościom pochodzących z social mediów.
Pomimo spadającego zaufania do informacji przekazywanych przez media Polacy nie są szczególnie poruszeni na tle mieszkańców innych krajów zjawiskiem fake newsów. 42 proc. respondentów z Polski przyznaje, że są zaniepokojeni pojawianiem się w mediach dezinformacji, co plasuje nas poniżej średniej wynoszącej 54 proc.
Na tle innych krajów Polska zajmuje wysokie miejsce w wykorzystaniu wyszukiwarki internetowej jako sposobu dotarcia do newsów - obecnie przyznaje się do tego 39 proc. Polaków, co oznacza spadek w porównaniu z ub.r., gdy odsetek wynosił 62 proc.
Odbiorcy newsów w Polsce coraz częściej docierają do nich za pośrednictwem mediów społecznościowych. 54 proc. użytkowników korzysta w tym celu z Facebooka (wzrost o 1 proc.), 37 proc. z YouTube’a (wzrost o 5 proc.), a 13 proc. z Messengera (wzrost o 3 proc.). Okazuje się też, że 38 proc. respondentów w Polsce udostępnia w sieci napotkane informacje, a 27 proc. komentuje newsy w serwisach społecznościowych bądź na stronach internetowych.
Skłonność do płacenia za newsy online w ciągu roku nie uległa wśród Polaków zmianie – zarówno w 2017, jak i w 2018 r. do kupowania subskrypcji przyznało się 16 proc. respondentów, co obecnie stawia nasz kraj na 8. miejscu zestawienia Reutersa.
Na czele tradycyjnych mediów, z których Polacy korzystają najczęściej znalazły się TVN (56 proc.), Polsat News (41 proc.) oraz RMF FM (40 proc.). Natomiast wśród cyfrowych wydawców pierwszą trójkę tworzą Onet (52 proc.), WP (48 proc.) i serwis TVN24 (37 proc.).
Wśród odpowiedzi znalazł się także kanał Mariusza Maxa Kolonko –za źródło informacji uważa go 9 proc. ankietowanych, co daje taki sam wynik, jak w przypadku Niezalezna.pl (9 proc.) i lepszy od NaTemat.pl (8 proc.) oraz wPolityce.pl (6 proc.).
Nieco inaczej prezentuje się lista mediów, którym odbiorcy w Polsce najbardziej ufają. Tutaj na czele jest RMF FM zdobywając 6,85 pkt. w 10-punktowej skali, na podium znalazły się także Polsat (6,65 pkt.) oraz TVN (6,47 pkt.).
Na potrzeby raportu Reuters Institute for The Study of Journalism przebadał na przełomie stycznia i lutego br. online 74 tys. użytkowników w 37 krajach, w Polsce było to 2 tys. osób.
Dołącz do dyskusji: Polacy tracą zaufanie do mediów, TVN i Onet najpopularniejszymi źródłami newsów