Player po dużym wzroście przed Netflixem. HBO GO, vod.pl i TVP VOD ze spadkami (TOP10)
W lutym przeglądarkowy Player.pl miał 74 proc. użytkowników więcej niż w styczniu, dzięki czemu awansował na pierwsze miejsce wśród witryn VoD, spychając w dół Netflixa. Kilkunastoprocentowe spadki zanotowały HBOGO.pl, vod.pl i TVP VOD, a aż 49 proc. odwiedzających stracił Canalplus.com - wynika z raportu portalu Wirtualnemedia.pl.
Przeglądarkową wersję Playera (TVN Grupa Discovery) w lutym br. odwiedziło 6,7 mln internautów, co dało 23,1 proc. zasięgu, natomiast Netflix.com zanotował 6,45 mln użytkowników i 22,26 proc. zasięgu - pokazują wyniki badania Mediapanel opracowane przez Wirtualnemedia.pl.
W połowie zeszłego miesiąca w Playerze wprowadzono w pełni subskrypcyjny model dostępu, pojawił się pakiet za 4 zł miesięcznie, w ramach którego przy treściach emitowane są reklamy. W sierpnia ub.r. prezes TVN informował, że Player ma 375 tys. użytkowników. W grudniu w serwisie pojawiły się treści z globalnej platformy Discovery+, a miesięczne ceny płatnych pakietów podwyższono o 5 zł.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Netflix nie ujawnia, ilu ma płacących użytkowników w Polsce. Globalnie w czwartym kwartale br. zanotował ich wzrost o 8,5 mln do 203,66 mln, całoroczne przychody koncernu poszły w górę z 20,15 do 25 mld dolarów, a zysk netto - z 1,87 do 2,76 mld dolarów.
CDA Premium przed serwisami HBO, TVP i Polsatu
Sekcję Premium serwisu CDA.pl w zeszłym miesiącu odwiedziło 3,59 mln internautów, co dało 12,37 proc. zasięgu. Wydawca platformy w ub.r. zanotował wzrost przychodów o 41 proc. do 60,54 mln zł (94 proc. zapewniła sprzedaż subskrypcji do CDA Premium) oraz zysku netto z 9,22 do 16,34 mln zł. Na koniec roku za CDA Premium płaciło 348,5 tys. subskrybentów, o 116,9 tys. więcej niż rok wcześniej.
Z kolei dział VoD portalu WP.pl zanotował w lutym 2,84 mln użytkowników i 9,8 proc. zasięgu, a vod.pl (należący do Ringier Axel Springer Polska) - 1,53 mln odwiedzających i 5,28 proc. zasięgu.
W dalszej części zestawienia przeważają witryny VoD nadawców telewizyjnych. HBOGO.pl miało 2,4 mln użytkowników i 8,27 proc. zasięgu, TVP VOD, działający jako sekcja VoD portalu TVP.pl - 2,38 mln internautów i 8,23 proc. zasięgu, Ipla.tv (należąca do Cyfrowego Polsatu) - 1,31 mln użytkowników i 4,51 proc. zasięgu, a działający od maja ub.r. Canalplus.com - 601,3 tys. internautów i 2,07 proc. zasięgu. HBOGO.pl i Canalplus.com działają całkowicie w modelu subskrypcyjnym (w drugim serwisie w grudniu pojawiło się sześć nowych stacji tv, w tym cztery z oferty TVP), natomiast na TVP VOD i Ipli duża część materiałów jest dostępna bezpłatnie.
W badaniu Mediapanel są też podawane dane dla najpopularniejszych aplikacji mobilnych polskich wydawców. W lutym aplikacja Playera miała 1,63 mln użytkowników, Ipla mobile - 1,27 mln, TVP VOD - 418 tys., a Cyfrowy Polsat GO - 285,1 tys.
Prime Video z milionem polskich użytkowników
W czołowej dziesiątce serwisów VoD oprócz Netflixa i HBO GO jest jeszcze jedna globalna platforma - Prime Video należąca do Amazona. W zeszłym miesiącu odwiedziło ją 1,02 mln polskich internautów, co dało 3,52 proc. zasięgu.
Skok Playera dzięki „Listom do M. 4”
Wprowadzenie całkowicie odpłatnej oferty nie zaszkodziło Playerowi. Wręcz przeciwnie, w porównaniu ze styczniem liczba jego użytkowników zwiększyła się z 3,85 do 6,7 mln, czyli o 73,8 proc. Na początku lutego na platformie pojawiła się komedia „Listy do M. 4”, która w listopadzie i grudniu ub.r. nie mogła być wyświetlana w kinach, bo te zamknięto wskutek epidemii. Ponadto udostępniano finałowe odcinki pierwszego sezonu serialu „Nieobecni” (zapowiedziano już jego drugą serię).
Dzięki temu serwis awansował na pozycję lidera, wyprzedzając Netflixa, który zanotował spadek o 490,5 tys. użytkowników (czyli 7,1 proc.).
Niewielkie wzrosty osiągnęły dwie inne witryny. W dziale VOD WP.pl liczba internautów zwiększyła się o 111,4 tys. (4,1 proc.), a na Ipla.tv - o 81 tys. (6,6 proc.).
Canalplus.com z największym spadkiem
CDA Premium stracił 283,2 tys. użytkowników (to 7,3 proc. w dół). Kilkunastoprocentowe spadki zanotowały natomiast cztery serwisy: HBOGO.pl - o 458,1 tys. (16 proc.), TVP VOD - o 359 tys. (13,1 proc.), vod.pl - o 352,5 tys. (18,7 proc.), a Primevideo.com - o 133,5 tys. (11,6 proc.).
Procentowo najmocniej zmalała liczba użytkowników Canalplus.com - z 1,18 mln do 601,3 tys., czyli o 49,3 proc.
Nie porównujemy danych w ujęciu rok do roku, ponieważ Mediapanel jest realizowany od jesieni ub.r., a wcześniej prowadzono badanie Gemius/PBI oparte na innej metodyce. Wyniki serwisów miesiąc do miesiąca mogły zmaleć z oczywistego powodu: luty miał w br. trzy dni mniej niż styczeń.
Dołącz do dyskusji: Player po dużym wzroście przed Netflixem. HBO GO, vod.pl i TVP VOD ze spadkami (TOP10)