Paweł Trochimiuk: Rząd uprawia propagandę
- Podstawowy błąd rządu to pycha. Postawiono komunikację przedrządzeniem - ocenia dwa lata rządów PO i PSL w rozmowie z portalemWirtualnemedia.pl Paweł Trochimiuk, prezes agencji Partner ofPromotion i Związku Firm Public Relations. Przyznaje również, żekryzys gospodarczy dotknął agencje PR.
Zdaniem Trochimiuka pod względem komunikacji z obywatelami dużolepiej wypada poseł Janusz Palikot niż sam premier Donald Tusk icała Platforma Obywatelska. Prezes ZFPR przyznaje także, że niewahałby się przez przyjęciem ofert na realizację zadań z zakresu PRani od Kancelarii Premiera, ani z Pałacu Prezydenckiego.
Ponadto w rozmowie z Wirtualnemedia.plPaweł Trochimiuk przyznaje, że kryzys gospodarczydotknął również agencje PR. Jego zdaniem dla sporej części agencjiutrzymanie przychodów z 2008 roku będzie sukcesem. - Nie znamfirmy, której managerowie powiedzieliby, że mimo kryzysu świetnieim się powodzi - twierdzi Trochimiuk. Dodaje, że jeśli ktoś wprzyszłym roku wykaże 20-30 proc wzrost w stosunku do 2008 roku, tonie dlatego, że kryzys go nie dotknął, ale dlatego, że albo dopierorozpoczął biznes, albo dotychczas miał bardzo poważne iniewykorzystane pokłady zarządcze lub handlowe, które zostaływykorzystane dopiero w 2009 roku.
Zdaniem prezesa ZFPR kryzys nie zmienił oczekiwań finansowychosób szukających pracy w PR. - Choć na rynku pojawiły się "tabuny"różnej jakości specjalistów, nie oznacza to, że obniżyły sięstawki. Nadal ludzie, którzy szukają pracy, oczekują stawek zdobrego 2007/2008 roku - mówi Trochimiuk.
Robert Stępowski: Od kogo przyjąłby Pan ofertęwspółpracy: od premiera Donalda Tuska, czy prezydenta LechaKaczyńskiego?
Paweł Trochimiuk, prezes agencji Partner of Promotion iZFPR: Środowisko, klienci oraz ja sam uważam się zaeksperta. Jako ekspert nie mogę powiedzieć, że kogoś bym nieobsługiwał, bo jest grupa ludzi, którym się ta działalność niepodoba. Uważam, że usługi ekspertów z zakresu komunikacji orazagencji wspierających komunikację klienta z otoczeniem, są bardzobliskie obsługi doradczej czy prawnej i ani jednej, ani drugiejnikomu nie można odmówić. Pozostaje jedynie pytanie o graniceetyczne. Sam ze względów moralnych i etycznych już kilkakrotniezrezygnowałem z dużych kontraktów. Ani rząd, ani prezydent w moimrozumieniu tej granicy nie naruszają.
Czyli podjąłby się Pan obsługi zarówno premiera jak iprezydenta?
Zdecydowanie tak.
Jakie błędy w zakresie komunikacji, Pana zdaniem,popełnił rząd?
Rząd i prezydent popełnili błędy.Podstawowy błąd rządu to pycha. Postawiono komunikację przedrządzeniem.
Czyli zarzuty mediów i opozycji, że rząd uprawia PR, anie realizuje programu, są prawdziwe?
To co robi rząd nie jest PR-em. Naszym podstawowym problemem jestto, że my wszyscy mówimy o PR rządu. Tak naprawdę rząd tylko wniewielkim stopniu uprawia PR, ale za to w ogromnym stopniu uprawiapropagandę. Czemu? Bo PR nie ma nic wspólnego z kłamstwem, akomunikowanie działań, które nie mają miejsca są propagandą.
W ogóle w polityce jest zbyt dużo chęci, a zbyt mało efektów.Wszyscy chętnie mówią o tym co chcieliby zrobić i na tym mówieniuzazwyczaj się kończy.
Co Pan myśli o niektórych dość "sprytnych" posunięciachPlatformy Obywatelskiej? Jakiś czas temu wybuch skandal, posełJanusz Palikot został odsunięty w cień, przestał nawet byćprzewodniczącym komisji "Przyjazne państwo", a niedawno powrócił "zwygnania" i jest teraz jedną z czołowych postaci tegougrupowania.
Znam dwa nurty dotyczące oceny roliposła Palikota w PO. Jeden mówi o tym, że Janusz Palikot jestwyłącznie sprawnym narzędziem w pewnej grze komunikacyjnej będącejczęsto świetną zasłoną dla innych naprawdę ważnych tematów. Drugizaś głosi, że Palikot wymyka się spod wszelkiej kontroli PO i dbaprzede wszystkim o komunikowanie samego siebie mając w tym"głębszy" plan. Jako ekspert skłaniam się ku tej pierwszej teorii,ale coraz częściej mam wrażenie, że na całokształt składa się mikstych dwóch możliwości dotyczących działań i roli Janusza Palikota wPlatformie Obywatelskiej.
Kto ma lepszy PR: PO z premierem Tuskiem, czy sam posełPalikot?
Dokonując takiego szybkiego bilansu, wydaje się, że lepiej wypadaposeł Janusz Palikot.
Czyli jego działania wcale takimi przypadkowymi niesą?
On jest po prostu sprytniejszy. A jego podstawowązaletą jest brak ogromnego bagażu, który posiada rząd - on nie musirządzić.
Zostawiając PR rządu przejdźmy do sytuacji branży w 2009roku. Kiedy rok temu wchodziliśmy w okres kryzysu, większośćekspertów twierdziło, że PR kryzys nie dotknie, bo właśnie terazwszystkim będzie zależało na dobrej komunikacji. Tak jest wistocie?
Byłoby nieprawdą gdybym powiedział, że kryzys nie dotknął naszejbranży. Oczywiście są indywidualne przypadki, gdzie spadkiprzychodów są bardzo duże, ale są i takie, gdzie są one praktycznieniewidoczne. Nie znam firmy, której managerowie powiedzieliby, żemimo kryzysu świetnie im się powodzi. Jeśli ktoś w przyszłym rokuwykaże 20-30 proc wzrost w stosunku do 2008 roku, to nie dlatego,że kryzys go nie dotknął, ale dlatego, że albo dopiero rozpocząłbiznes, albo dotychczas miał bardzo poważne i niewykorzystanepokłady zarządcze lub handlowe, które zostały wykorzystane dopierow 2009 roku.
Mimo to dla sporej części agencji utrzymanie przychodów z 2008 rokubędzie sukcesem.
Jak sytuacja wygląda na przykładzie Pana agencji? Rokuda się zamknąć wzrostami?
W tej chwili jest to wróżenie z fusów. Zamykamy październik i niedo końca wiemy, co się w ciągu tych dwóch miesięcy wydarzy. Mogępowiedzieć, że choć we wrześniu miałem 30 proc spadki, to wpaździerniku udało mi się wyrównać, a zamówienia wskazują, żetendencja jest bardzo pozytywna i może uda mi się zamknąć rok na"plusie".
Czy w PR było podobnie jak w reklamie, że wieluzarządzających firmami postanowiono obciąć tego typu wydatki, boodbyło się to bez doraźnej szkody na funkcjonowaniufirmy?
Niestety komunikacja, a więc najbardziej strategiczna częśćzarządzania podmiotem gospodarczym, jest nadal traktowana na równiz reklamą. Przez krótki czas możemy zrezygnować z reklamy beznegatywnego wpływu na sprzedaż, choć trzeba mieć świadomość, żeodbudowanie wolumenu sprzedaży będzie nas później trochę więcejkosztować.
Inaczej jest w przypadku komunikacji, gdyż to od niej zależyfunkcjonowanie przedsiębiorstwa w otoczeniu. Szczególnie mówiętutaj o PR korporacyjnym. Jeśli dziś uznamy, ze nie stać nas namiesięczny wydatek kilkunastu lub kilkudziesięciu tysięcy złotych iwrócimy do tego za rok, to za rok będziemy już zupełnie w innejrzeczywistości. Niektórzy klienci niestety dotychczas nie potrafilitego zrozumieć. W przypadku PR produktowego jestem wstanie zgodzićsię, że stoi on na tyle blisko reklamy, iż można zminimalizowaćwydatki na ten cel, oby tylko w krótkim czasie. W przypadku PRkorporacyjnego tak się nie powinno robić, komunikacja musi byćstała.
Mówimy tu ogólnie o rynku, czy tylko o tych mniejszych,lokalnych klientach?
Mówię generalnie o rynku. Tego typu zachowania zdarzają się równieżw korporacjach i to jest dla mnie najdziwniejsze, bo wydawać by sięmogło, że korporacje wypracowały już takie schematy i procedury,które nie powinny pozwalać na tego typu, fundamentalne błędy.Niestety popełniło je kilkadziesiąt procent dużych korporacji. Mojafirma z powodu kryzysu straciła dwóch klientów. Z mojego punktuwidzenia jest to jednak zaledwie 6,5 proc. Udało mi się w tym samymokresie zdobyć czterech nowych, więc odnotowałem wzrost jeślichodzi o liczbę klientów, ale mam spadek biorąc pod uwagę obrót nakażdym z nich. Nowi klienci pojawiają się także w innych firmachzrzeszonych z Związku Firm Public Relations co świadczy o tym, żenie tyle mamy kryzys w branży ile dotykają nas i naszych klientówskutki kryzysu ekonomicznego.
Czas kryzysu jest dobrym okresem na start nowych firm wbranży PR, czy wręcz odwrotnie?
Jest to fatalny czas na uruchamianie własnej agencji. Oczywiściepowszechnie uważa się, że jest inaczej, że właśnie w takichokresach klienci szukają tańszych obsługi. Nic bardziej mylnego.Stawki jakie uzyskuje się w takich sytuacjach są szkodliwe dlawszystkich. Nowa agencja pracuje zazwyczaj za zaledwie zwrotkosztów ( oby!) klient ma serwis taki jak wynagrodzenie jakie płacia doświadczenie zdobywa się zazwyczaj na jego koszt.
Kryzys to taki czas kiedy komunikacja powinna stać na najwyższympoziomie a więc solidność i doświadczenie a nie niska cena iobietnice.
Powstają teraz nowe agencje?
Oczywiście, że tak i to dużo. Ale to jest właśnie przejaw kryzysu.Ludzie nie mogą znaleźć satysfakcjonującej ich pracy, lub pracującw poszczególnych organizacjach zauważyli spowolnienie rozwoju anawet spadki. Boją się zwolnień więc "uciekają" i postanawiająstworzyć własną agencję - najczęściej z dużą szkodą dla rynku.Dumpingują ceny, psują rynek i klientów, a sami nic nie zyskują,gdyż niekiedy mają nawet problem z zarobieniem na własnewynagrodzenie, nie mówiąc o stałych kosztach związanych zprowadzeniem działalności gospodarczej. Wielu klientów źleobsłużonych zraża się do branży i później odbudowanie zaufania utakiego klienta jest naprawdę trudne.
Czy w związku z tym, że niektóre agencje musiał dokonaćredukcji etatów, na rynku pojawili się specjaliści, można ich terazpozyskać na korzystniejszych warunkach?
Ze zdziwieniem stwierdzam że nie. Dynamiczny rozwój tego rynku wlatach 2006-2008 spowodował znaczny wzrost wynagrodzeń w tymsektorze. Średnio o 25-30 proc. Kryzys nie zmienił tej sytuacji.Choć na rynku pojawiły się "tabuny" różnej jakości specjalistów,nie oznacza to, że obniżyły się stawki. Nadal ludzie, którzyszukają pracy, oczekują stawek z dobrego 2007/2008 roku. Jedynągrupą elastycznie reagującą na zagęszczenie rynku poszukującychpracy są świeżo upieczeni absolwenci szkół wyższych.
Kryzysowa sytuacja mimo wszystko powoli się stabilizuje,kiedy wrócimy do wzrostów z 2007 i 2008 roku?
Blokada większości budżetów na marketing i PR miała przedewszystkim charakter prewencyjny. Mija nam powoli "kryzys umysłów".Wydaje się, że sytuacja już się stabilizuje co widzę chociażby poprzychodach kilku większych agencji, ale na wzrosty takie jaksprzed kryzysu poczekamy co najmniej rok.
Dołącz do dyskusji: Paweł Trochimiuk: Rząd uprawia propagandę
a co mi tam...
Replica Wacthes
replica watches
replica panerai watches
replica watches
Replica U BOAT Wacthes,cheap U BOAT Wacthes,buy U BOAT Wacthes,discount U BOAT Wacthes,U BOAT Wacthes online
Home
All Products
Shipping & Returns
FAQ
Contact Us
Rolex Replica
Tag Heuer Replica
Panerai Replica
Omega Replica
Log In
or Register
Advanced Search
Your cart is empty
US Dollar
CNY
Euro
GB Pound
Canadian Dollar
Australian Dollar
Currency:
简体中文
English
Language:
Categories
Replica Rolex Wacthes
Replica Tag Heuer Wacthes
Replica Omega Wacthes
Replica A Lange & Sohne Wacthes
Replica Aigner Wacthes
Replica Alain Silberstein Wacthes
Replica Audemars Piguet Wacthes
Replica Bell Ross Wacthes
Replica Breguet Wacthes
Replica Breitling Wacthes
Replica Burberry Wacthes
Replica Bvlgari Wacthes
Replica Cartier Wacthes
Replica Chanel Wacthes
Replica Chopard Wacthes
Replica Concord Wacthes
Replica Dior Wacthes
Replica Dolce Gabbana Wacthes
Replica Emporio Armani Wacthes
Replica Ferrari Wacthes
Replica Franck Muller Wacthes
Replica Gucci Wacthes
Replica Guess Wacthes
Replica Hermes Wacthes
Replica IWC Wacthes
Replica Jacob Co Wacthes
Replica Jaeger Lecoutre Wacthes
Replica Longines Wacthes
Replica Louis Vuitton Wacthes
Replica Montblanc Wacthes
Replica Movado Wacthes
Replica Panerai Wacthes
Replica Patek Philippe Wacthes
Replica Porsche Design Wacthes
Replica U BOAT Wacthes
Classico 45mm
FlightDeck 50mm Chronograph
FlightDeck 50mm Tourbillon
Thousands of Feet 50mm
Replica Ulysse Nardin Wacthes
Replica Vacheron Constantin Wacthes
Replica Welder Wacthes
Replica Zenith Wacthes
Home ::
Replica U BOAT Wacthes
Replica U BOAT Wacthes
New Products For December - Replica U BOAT Wacthes
U BOAT FlightDeck 50mm Tourbillon White Dial Black leather band$195.00
U BOAT FlightDeck 50mm Tourbillon White Dial Brown leather band$195.00
U BOAT FlightDeck 50mm Tourbillon White Dial Black leather band$195.00
U BOAT Thousands of Feet 50mm Black Dial Black leather band$195.00
U BOAT FlightDeck 50mm Tourbillon Black Dial Black leather band$195.00
U BOAT FlightDeck 50mm Tourbillon White Dial Black leather band$195.00
U BOAT Thousands of Feet 50mm Black Dial Black leather band$195.00
U BOAT Thousands of Feet 50mm Black Dial Black leather band$195.00
U BOAT FlightDeck 50mm Tourbillon White Dial Black leather band$195.00
U BOAT FlightDeck 50mm Tourbillon White Dial Brown leather band$195.00
U BOAT Thousands of Feet 50mm Black Dial Black leather band$195.00
U BOAT Thousands of Feet 50mm Blue Dial Black leather band$195.00
Home
Shipping
Wholesale
Privacy
Order Tracking
Coupons
Conditions of Use
FAQ
Payment Methods
Contact Us
Replica Audemars Piguet Wacthes
Replica Wacthes
Replica Gucci Wacthes
Replica Rolex Wacthes
fake Rolex Wacthes
.
If you are searching for selling wristwatches, eBay is a superb place to get started.Not only could you keep your own expenses affordable, but it's also possible to reach numerous people devoid of doing much work.But prior to deciding to get too looking forward to the prospects of accomplishing business at eBay? you need to know how being a success.All things considered, if it were an easy task to sell and make great profits everybody can be doing them.
First thing to recall is that eBay is usually a competitive industry.For this unique reason you need to do whatever you can to put yourself aside from all of those other listings.One of the better ways to accomplish this is by cutting your prices a tad.You really should still earn profits on every sale, but which has a slightly price reduction than the rest of the listings you might garner alot more business Other About Watch blog Watch About gobuywatch.com blog