PAIiIZ: 90 proc. największych polskich producentów działa na rynkach zagranicznych
Blisko 90% największych polskich przedsiębiorstw produkcyjnych jest już obecnych na rynkach zagranicznych, wynika z raportu firmy doradczej KPMG i Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ). Według badania, obecnie już 38% przychodów firm produkcyjnych pochodzi z działalności zagranicznej, a w kolejnych latach przewidywany jest wzrost do blisko 50%.
"Spośród tej grupy aż 88% eksportuje swoje produkty, a 55% współpracuje z partnerami zagranicznymi. Filie handlowe za granicą posiada 23% przedsiębiorstw, a 18% otworzyło zagraniczne oddziały produkcyjne. W ciągu zaledwie ostatnich pięciu lat wartość inwestycji bezpośrednich polskich przedsiębiorstw za granicą zwiększyła się ponad sześciokrotnie" - czytamy w raporcie.
W ocenie analityków PAIiIZ i KPMG, momentem przełomowym, który zapoczątkował falę ekspansji było wstąpienie Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku. Dominującą formą obecności polskich przedsiębiorstw produkcyjnych na rynkach zagranicznych jest jednak eksport. Ponad 88% procent ankietowanych uważa, że eksport jest pierwszym etapem udanej ekspansji, ale nie mniej istotnym elementem jest współpraca z firmami zagranicznymi (55% ankietowanych) i tworzenie oddziałów handlowych (23%).
"Ważnym elementem ekspansji zagranicznej jest także inwestycja we własne oddziały produkcyjne, jednak tylko co piąte firma decyduje się na taki krok. Większość polskich spółek preferuje jako miejsce produkcji nasz kraj, ponieważ produkowanie za granicą jest ciągle stosunkowo mało opłacalne" - powiedział partner w KPMG Sylwester Grochowina, cytowany w komunikacie.
Jak wynika z badania, najważniejszymi kierunkami ekspansji polskich firm produkcyjnych są obszary bliskie pod względem geograficznym i kulturowym: Europa Zachodnia (obecnych 88% spośród ankietowanych firm), Europa Środkowa z Bałkanami (71%) oraz Europa Wschodnia (61%). Pozostałe rynki są zdecydowanie mniej popularne.
"Największy odsetek firm jest obecny na rynku niemieckim (75%). Kolejne miejsca zajmują Czechy i Ukraina (po 48%). Jedynie co trzecia firma działa na rynku francuskim, rosyjskim i węgierskim a tylko co czwarta na białoruskim, litewskim i angielskim" - czytamy dalej w raporcie.
Raport ocenia, że obecnie już 38% przychodów firm produkcyjnych pochodzi z działalności zagranicznej. W kolejnych latach przewidywany jest wzrost do blisko 50%. Oznacza to, że co druga złotówka zarabiana przez największych polskich producentów będzie niedługo pochodziła z działalności prowadzonej poza
granicami kraju.
"Jest to zasługa coraz mocniejszej pozycji konkurencyjnej polskich firm, która wynika przede wszystkich z bardzo wysokiej jakości produktów i cały czas relatywnie niskich kosztów wytwarzania" - podkreślają eksperci.
Badanie zostało przeprowadzone w listopadzie 2009 na próbie 112 przedsiębiorstw wybranych z tysiąca największych firm produkcyjnych, będących w ponad połowie własnością polskiego kapitału i osiągających przychody powyżej 10 mln euro.
Dołącz do dyskusji: PAIiIZ: 90 proc. największych polskich producentów działa na rynkach zagranicznych