Szef InPostu: zakaz odmiany Paczkomatów tylko dla e-sklepów, chronimy nasz brand
Prezes InPostu Rafał Brzoska zapewnia, że sugestia firmy, żeby nie odmieniać nazwy Paczkomat, była skierowana jedynie do sklepów internetowych, a nie użytkowników. - W ciągu wielu lat wydaliśmy miliardy złotych, żeby ten brand zbudować, więc nie chcemy ułatwiać życia nieuczciwej konkurencji - podkreślił.
W ostatnich dniach wiele mediów opisało, że InPost skierował do swoich kontrahentów sugestię, żeby nazwą Paczkomat posługiwali się wyłącznie w mianowniku.
- Korzystaj z poprawnej formy i nie odmieniaj znaku towarowego Paczkomat® - napisała firma. - W razie potrzeby znak towarowy Paczkomat® poprzedź słowami »urządzenie/automat« i odmieniaj wyłącznie to słowo (np. Lista dostępnych urządzeń Paczkomat®) - doradziła.
W internecie z tego żartowano, sprawę opisał m.in. satyryczny serwis ASZdziennik, a Żabka na swoim fanpage’u facebookowym zapewniła: „Odbierając paczkę z Żabki pamiętajcie, możecie odmieniać” i podała swoją nazwę we wszystkich przypadkach.
Rafał Brzoska: nie chcemy ułatwiać życia nieuczciwej konkurencji
We wtorek szef InPostu Rafał Brzoska w nagraniu na LinkedIn zapewnił, że sugestia firmy nie była skierowana do osób korzystających z Paczkomatów. - Możecie nazywać Paczkomat InPost, jak tylko wam się podoba. Możecie iść do Paczkomatu, poprosić mamę, córkę, syna, żonę żeby odebrała paczkę z waszego ulubionego Paczkomatu - wyliczył.
Wskazał natomiast, że InPostowi ze względów prawnych zależy na odpowiedniej obecności jego marki na platformach internetowych, z którymi współpracuje. - W ciągu wielu lat wydaliśmy miliardy złotych, żeby ten brand zbudować, więc nie chcemy ułatwiać życia nieuczciwej konkurencji. Jeżeli chcą zbudować swoją markę niech się wezmą do pracy, a nie korzystają z naszych rozwiązań, dlatego będziemy bronić naszej marki Paczkomat® InPost - argumentował.
Zaznaczył, że wynika to z przepisów o znakach towarowych, które nakazują, żeby brand wykorzystywać „w takie formie, żeby nie uległ degeneracji”. Zasugerował, że parlamentarzyści powinni „zmienić prawo, żeby było bardziej logiczne i nie zmuszało firm do ochrony swojej wartości intelektualnej w sposób czasami - zgadzam się z wami - absurdalny”.
InPost spiera się z Pocztą Polską ws. nazwy Paczkomat
Firma Paczkomat jako słowny znak towarowy zarejestrowała w Urzędzie Patentowym RP w 2010 roku. Nie zgadza się z tym Poczta Polska, argumentując, że to nazwa pospolita, oznaczająca wszystkie automaty do nadawania i wysyłania paczek. W 2015 roku państwowy operator zwrócił się o unieważnienie znaku towarowego Paczkomat, a gdy Urząd Patentowy RP oddalił ten wniosek, skierował sprawę do sądu.
Pod koniec 2017 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny przychylił się do argumentacji Poczty Polskiej, zwracając uwagę, że Paczkomat jest określeniem opisowym, podobnym do funkcjonujących już wcześniej słów taki jak „bankomat”, „wpłatomat” czy „parkomat”. Ponadto „paczkomat” pojawił się w tekście prasowym już w 2008 roku, czy przed zarejestrowaniem tej nazwy w Urzędzie Patentowym.
InPost złożył skargę na orzeczenie WSA, a Naczelny Sąd Administracyjny wiosną ub.r. ją oddalił. W konsekwencji sprawa wróciła do Urzędu Patentowego.
W Polsce ponad 19 tys. Paczkomatów, InPost obsługuje więcej platform
InPost jest zdecydowanie największym operatorem automatów paczkowych w Polsce. Na koniec ub.r. miał łącznie 27 939 Paczkomatów, z czego 19 306 w Polsce. W ub.r. firma dostarczyła w naszym kraju 508,4 mln paczek, o 20 proc. więcej niż w 2021 roku.
Od wielu lat InPost jest partnerem logistycznym Allegro (jesienią 2020 roku umowę przedłużono o 7 lat), m.in. w ramach usługi Allegro Smart! Realizuje też dostawy zakupów z wielu innych platform e-commerce, m.in. Amazona (w Polsce pojawił się w pełni w marcu ub.r., a usługę Prime uruchomił w październiku), Aliexpress i Shopee (zadebiutowała na naszym rynku jesienią ub.r.).
W listopadzie 2021 r. InPost podpisał umowę dotyczącą dostaw zakupów z eBay w Wielkiej Brytanii, a w styczniu ub.r. - pięcioletnią umowę na realizację dostaw zakupów z platformy ogłoszeniowej OLX (w ramach usługi Przesyłki OLX). W lutym InPost zaczął współpracę z Vinted w Polsce, Wielkiej Brytanii, Włoszech, Francji, Belgii, Holandii, Portugalii i Hiszpanii, a także z czeską platformą e-commerce Packeta dotyczącą polskiego rynku. Natomiast w listopadzie zaczął dostarczać, do Paczkomatów i przez kurierów do domów, zakupy z e-sklepu odzieżowego Zalando.
W trzecim kwartale ub.r. grupa kapitałowa InPost przy wzroście wpływów o 32,6 proc. do 1,69 mld zł zwiększyła zysk netto ze 129 do 142,4 mln zł.
Dołącz do dyskusji: Szef InPostu: zakaz odmiany Paczkomatów tylko dla e-sklepów, chronimy nasz brand