InPost ze 174 mln zł kwartalnego zysku, mniejszy udział wpływów od Allegro
W czwartym kwartale ub.r. przychody InPostu prawie się podwoiły, m.in. w efekcie przejęcia Mondial Relay, a zysk netto z działalności kontynuowanej poszedł w górę ze 144 do 174,2 mln zł. Udział Allegro w całorocznych wpływach InPostu w Polsce zmalał z 48 do 46 proc.
Skrygowana EBITDA grupy InPost wzrosła o 63,7 proc. w 2021 roku do 1.626 mln zł - podała spółka w komunikacie.
W samym IV kwartale skorygowana EBITDA wzrosła o 46,7 proc. do 523,1 mln zł, przy czym 29 pkt. proc. było efektem konsolidacji Mondial Relay, a 17,7 pkt. proc. wynikło z organicznego wzrostu EBITDA na dotychczasowych rynkach InPost.
Skorygowana marża EBITDA wyniosła w 2021 roku 35,3 proc. wobec 39,3 proc. rok wcześniej. W samym IV kwartale wyniosła 31,2 proc. wobec 41,9 proc. przed rokiem.
Ponad połowa wzrostu wpływów z przejęcia Mondial Relay
Przychody grupy w 2021 roku wzrosły o 82 proc. do 4.602 mln zł. Z tego wzrostu 43 pkt. proc. pochodziły z przejęcia spółki Mondial Relay. Jej przejęcie, za 513 mln euro, InPost sfinalizował w lipcu ub.r.
W samym IV kwartale 2021 przychody Grupy InPost wzrosły rdr o 96,9 proc. do 1.677 mln zł. Z tego 73 pkt. proc. są efektem przejęcia Mondial Relay. Dynamika wzrostu przychodów InPost bez uwzględniania Mondial Relay w IV kwartale 2021 roku wyniosła 23,9 proc.
Zysk netto grupy w ubiegłym roku wzrósł do 491,3 mln zł z 351,5 mln zł rok wcześniej. W samym ostatnim kwartale ubiegłego roku zwiększył się do 174,2 mln zł z 144 mln zł przed rokiem.
Więcej przychodów spoza Allegro
Na rynku polskim całoroczne wpływy InPostu zwiększyły się o 38 proc. do 3,45 mld zł, a skorygowany zysk EBITDA - z 1,04 do 1,59 mld zł.
Firma dostarczyła w ub.r. 424,3 mln paczek, o 38 proc. więcej niż przed rokiem. Udział przesyłek z Allegro w całorocznych wpływach na polskim rynku zmalał z 48 do 46 proc.
W przypadku dostaw w ramach Allegro Smart! nastąpił wzrost z 28 do 30 proc., a w przypadku pozostałych dostaw z Allegro - spadek z 20 do 16 proc.
W prezentacji InPost wyliczył, że w ub.r. zaczął obsługę dostaw z platform e-commerce’owych Lidla, Super-Pharm, CCC, Shein, Shopee i Pelion oraz poszerzył współpracę o dostawy do Paczkomatów z Amazonem, aptekami Gemini i Zooplus.
Zwrócił też uwagę, że w Polsce nadal nie obsługuje eBaya, natomiast w Wielkiej Brytanii i innych rynkach firmy (Belgii, Holandii, Włoszech i Hiszpanii) nie obsługuje także Amazona, Aliexpress i H&M.
Platformy, z którymi InPost zaczął współpracę w ub.r., zapewniły w całym roku 5 proc. wpływów. Udział platform pozyskanych w 2020 roku zwiększył się rok do roku z 8 do 13 proc.
W listopadzie ub.r. InPost podpisał umowę dotyczącą dostaw zakupów z eBay w Wielkiej Brytanii, w styczniu br. - pięcioletnią umowę na realizację dostaw zakupów z platformy ogłoszeniowej OLX (w ramach usługi Przesyłki OLX), a w lutym - z platformy Packeta.
935 mln zł na inwestycje, Paczkomaty większe od konkurencji
Nakłady inwestycyjne grupy InPost wzrosły o 74 proc. rok do roku, do 935,6 mln zł, głównie za sprawą rozbudowy sieci paczkomatów w Polsce i Wielkiej Brytanii oraz poprzez inwestycje w infrastrukturę logistyczną w Polsce. Nakłady inwestycyjne w naszym kraju wzrosły o 41 proc. rok do roku i stanowiły 76 proc. łącznych nakładów inwestycyjnych grupy.
W 16 445 paczkomatach InPost w Polsce znajduje się średnio więcej skrytek niż w urządzeniach firm konkurencyjnych. W 2021 roku ogólna liczba skrytek InPost w Polsce wzrosła z 1,48 mln do 2,41 mln. Wzrost ten stanowił 90 proc. wszystkich nowych skrytek netto na rynku, co oznacza, że na koniec 2021 roku InPost posiadał 96 proc. wszystkich istniejących skrytek w Polsce.
InPost szacuje wzrost rynku paczek e-commerce w Polsce na 19 proc. w 2021 r. Firma podkreśla, że Paczkomaty w ub.r. miały średnio po 148 skrytek, podczas gdy automaty paczkowe Allegro - 87 (na koniec ub.r. było ich tysiąc), a te Orlenu - 82.
Advent i InPost nie rozmawiają o sprzedaży akcji InPostu
InPost nie prowadzi negocjacji na temat przejęcia spółki - poinformował w czwartek podczas telekonferencji z dziennikarzami prezes spółki Rafał Brzoska. Dodał, że nie rozważa sprzedaży akcji InPostu.
- Jako zarząd nie prowadzimy żadnych rozmów z żadnym partnerem dotyczących potencjalnej transakcji „public to private”. Jako prezes i akcjonariusz mogę powiedzieć, że nic się nie zmienia w naszej perspektywie i strategii. Jesteśmy zdeterminowani bardzo szybko rozwijać się - powiedział prezes.
"Za Advent nie jestem w stanie odpowiadać. Ja się nigdzie nie wybieram i nie rozpatruję sprzedaży akcji InPostu. w ciągu ostatnich miesięcy intensywnie dokupowałem akcje InPostu na różnych poziomach cenowych. To świadczy samo za siebie" - dodał.
Bloomberg podał w sobotę, powołując się na nieoficjalne źródła, że rośnie zainteresowanie przejęciem InPostu wśród funduszy private equity, po tym jak kurs akcji spółki mocno spadł. Wśród zainteresowanych akwizycją agencja wymieniła CVC Capital Partners i Hellman & Friedman. Advent International Corporation ma 46 proc. akcji InPostu.
Dołącz do dyskusji: InPost ze 174 mln zł kwartalnego zysku, mniejszy udział wpływów od Allegro