SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

InPost ze 174 mln zł kwartalnego zysku, mniejszy udział wpływów od Allegro

W czwartym kwartale ub.r. przychody InPostu prawie się podwoiły, m.in. w efekcie przejęcia Mondial Relay, a zysk netto z działalności kontynuowanej poszedł w górę ze 144 do 174,2 mln zł. Udział Allegro w całorocznych wpływach InPostu w Polsce zmalał z 48 do 46 proc.

Paczkomat firmy InpostPaczkomat firmy Inpost

Skrygowana EBITDA grupy InPost wzrosła o 63,7 proc. w 2021 roku do 1.626 mln zł - podała spółka w komunikacie.

W samym IV kwartale skorygowana EBITDA wzrosła o 46,7 proc. do 523,1 mln zł, przy czym 29 pkt. proc. było efektem konsolidacji Mondial Relay, a 17,7 pkt. proc. wynikło z organicznego wzrostu EBITDA na dotychczasowych rynkach InPost.

Skorygowana marża EBITDA wyniosła w 2021 roku 35,3 proc. wobec 39,3 proc. rok wcześniej. W samym IV kwartale wyniosła 31,2 proc. wobec 41,9 proc. przed rokiem.

Ponad połowa wzrostu wpływów z przejęcia Mondial Relay

Przychody grupy w 2021 roku wzrosły o 82 proc. do 4.602 mln zł. Z tego wzrostu 43 pkt. proc. pochodziły z przejęcia spółki Mondial Relay. Jej przejęcie, za 513 mln euro, InPost sfinalizował w lipcu ub.r.

W samym IV kwartale 2021 przychody Grupy InPost wzrosły rdr o 96,9 proc. do 1.677 mln zł. Z tego 73 pkt. proc. są efektem przejęcia Mondial Relay. Dynamika wzrostu przychodów InPost bez uwzględniania Mondial Relay w IV kwartale 2021 roku wyniosła 23,9 proc.

Zysk netto grupy w ubiegłym roku wzrósł do 491,3 mln zł z 351,5 mln zł rok wcześniej. W samym ostatnim kwartale ubiegłego roku zwiększył się do 174,2 mln zł z 144 mln zł przed rokiem.

Więcej przychodów spoza Allegro

Na rynku polskim całoroczne wpływy InPostu zwiększyły się o 38 proc. do 3,45 mld zł, a skorygowany zysk EBITDA - z 1,04 do 1,59 mld zł.

Firma dostarczyła w ub.r. 424,3 mln paczek, o 38 proc. więcej niż przed rokiem. Udział przesyłek z Allegro w całorocznych wpływach na polskim rynku zmalał z 48 do 46 proc.

W przypadku dostaw w ramach Allegro Smart! nastąpił wzrost z 28 do 30 proc., a w przypadku pozostałych dostaw z Allegro - spadek z 20 do 16 proc.

W prezentacji InPost wyliczył, że w ub.r. zaczął obsługę dostaw z platform e-commerce’owych Lidla, Super-Pharm, CCC, Shein, Shopee i Pelion oraz poszerzył współpracę o dostawy do Paczkomatów z Amazonem, aptekami Gemini i Zooplus.

Zwrócił też uwagę, że w Polsce nadal nie obsługuje eBaya, natomiast w Wielkiej Brytanii i innych rynkach firmy (Belgii, Holandii, Włoszech i Hiszpanii) nie obsługuje także Amazona, Aliexpress i H&M.

Platformy, z którymi InPost zaczął współpracę w ub.r., zapewniły w całym roku 5 proc. wpływów. Udział platform pozyskanych w 2020 roku zwiększył się rok do roku z 8 do 13 proc.

W listopadzie ub.r. InPost podpisał umowę dotyczącą dostaw zakupów z eBay w Wielkiej Brytanii, w styczniu br. - pięcioletnią umowę na realizację dostaw zakupów z platformy ogłoszeniowej OLX (w ramach usługi Przesyłki OLX), a w lutym - z platformy Packeta.

935 mln zł na inwestycje, Paczkomaty większe od konkurencji

Nakłady inwestycyjne grupy InPost wzrosły o 74 proc. rok do roku, do 935,6 mln zł, głównie za sprawą rozbudowy sieci paczkomatów w Polsce i Wielkiej Brytanii oraz poprzez inwestycje w infrastrukturę logistyczną w Polsce. Nakłady inwestycyjne w naszym kraju wzrosły o 41 proc. rok do roku i stanowiły 76 proc. łącznych nakładów inwestycyjnych grupy.

W 16 445 paczkomatach InPost w Polsce znajduje się średnio więcej skrytek niż w urządzeniach firm konkurencyjnych. W 2021 roku ogólna liczba skrytek InPost w Polsce wzrosła z 1,48 mln do 2,41 mln. Wzrost ten stanowił 90 proc. wszystkich nowych skrytek netto na rynku, co oznacza, że na koniec 2021 roku InPost posiadał 96 proc. wszystkich istniejących skrytek w Polsce.

InPost szacuje wzrost rynku paczek e-commerce w Polsce na 19 proc. w 2021 r. Firma podkreśla, że Paczkomaty w ub.r. miały średnio po 148 skrytek, podczas gdy automaty paczkowe Allegro - 87 (na koniec ub.r. było ich tysiąc), a te Orlenu - 82.

Advent i InPost nie rozmawiają o sprzedaży akcji InPostu

InPost nie prowadzi negocjacji na temat przejęcia spółki - poinformował w czwartek podczas telekonferencji z dziennikarzami prezes spółki Rafał Brzoska. Dodał, że nie rozważa sprzedaży akcji InPostu.

- Jako zarząd nie prowadzimy żadnych rozmów z żadnym partnerem dotyczących potencjalnej transakcji „public to private”. Jako prezes i akcjonariusz mogę powiedzieć, że nic się nie zmienia w naszej perspektywie i strategii. Jesteśmy zdeterminowani bardzo szybko rozwijać się - powiedział prezes.

"Za Advent nie jestem w stanie odpowiadać. Ja się nigdzie nie wybieram i nie rozpatruję sprzedaży akcji InPostu. w ciągu ostatnich miesięcy intensywnie dokupowałem akcje InPostu na różnych poziomach cenowych. To świadczy samo za siebie" - dodał.

Bloomberg podał w sobotę, powołując się na nieoficjalne źródła, że rośnie zainteresowanie przejęciem InPostu wśród funduszy private equity, po tym jak kurs akcji spółki mocno spadł. Wśród zainteresowanych akwizycją agencja wymieniła CVC Capital Partners i Hellman & Friedman. Advent International Corporation ma 46 proc. akcji InPostu.

Dołącz do dyskusji: InPost ze 174 mln zł kwartalnego zysku, mniejszy udział wpływów od Allegro

14 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Tomasz
Widzę tutaj naprawdę ogromne kwoty i rozwój firmy . nic tylko gratulować
odpowiedź
User
Robo
Czyli przejęcie Mondial Relay wyszło im tylko i wyłacznie na dobre ;)
odpowiedź
User
Fifi
Nawet sobie nie wyobrażam takich pieniedzy jakie oni w tym momencie zdobywają. no ale wychodzi stare powiedzenie że ciężka praca poplaca
odpowiedź