UOKiK zarzuca OLX wprowadzanie użytkowników w błąd
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił platformie ogłoszeniowej OLX zarzuty dotyczące wprowadzającego konsumentów w błąd sortowania ofert oraz iluzorycznej ochrony kupujących w ramach „Pakietu ochronnego”. Platforma zapowiedziała już współpracę z regulatorem w kwestii prowadzonego postępowania.
Prezes UOKiK postawił firmie OLX zarzut wprowadzającego w błąd sortowania ofert. W komunikacie Urzędu wskazano, że przy wyborze na platformie opcji „od najtańszych” ceny nie uwzględniają opłaty za „Usługę serwisową”, co może wpłynąć na wybór mniej opłacalnej oferty. Ta opłata jest doliczana tylko do części produktów - gdy kupujący korzysta z przesyłek i płatności OLX.
W efekcie przykładowo koszula męska za 39 zł z opłatą serwisową 3,67 zł (widoczną dopiero po kliknięciu w ogłoszenie) plasuje się wyżej i wydaje bardziej atrakcyjna cenowo niż koszula za 40 zł, przy której nie ma dodatkowych opłat.
- Rzetelne sortowanie produktów musi bazować na porównywalnych kryteriach. Szukanie ofert „od najtańszej” powinno umożliwić znalezienie tej najkorzystniejszej cenowo, bez konieczności weryfikacji każdego ogłoszenia. Jest to szczególnie istotne, gdy szukamy popularnych produktów, których jest wiele w serwisie. Sortowanie według ceny powinno uwzględniać wszystkie elementy składające się na jej finalną wysokość. Pominięcie jakiegoś składnika może wprowadzać użytkownika w błąd - podkreśla prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Ponadto zastrzeżenia prezesa UOKiK wzbudził brak jasnych i jednoznacznych informacji dotyczących samej „Usługi serwisowej”. Zarzut dotyczy nieinformowania użytkowników o możliwości zakupu bez dodatkowej opłaty, np. poprzez ustalenie w wiadomościach na platformie warunków bezpośredniego odbioru od sprzedającego.
Prezes #UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty platformie e-commerce OLX. Czytaj więcej➡️https://t.co/2VnNHjeqcG pic.twitter.com/qEZdUfS5HU
— UOKiK (@UOKiKgovPL) September 21, 2022
Kupujący zgłaszali w skargach także nieprawidłowości dotyczące „Pakietu ochronnego”. Usługa ta przedstawiana jest przez platformę jako dodatkowa ochrona umożliwiająca zgłoszenie pustej paczki lub otrzymanie przedmiotu innego niż zamawiany w ciągu 24 godzin od odbioru. W takiej sytuacji – po potwierdzeniu przez OLX zasadności zgłoszenia - możliwe jest wstrzymanie przekazania pieniędzy sprzedającemu i zwrócenie ich kupującemu.
Według UOKiK po przejrzeniu regulaminu jednak liczba zastosowanych wyłączeń budzi wątpliwości co do rzeczywistej możliwości skorzystania z tej ochrony, podobnie jak i procedura rozpatrywania zgłoszeń. Jej postanowienia są bowiem w nieuzasadniony sposób korzystniejsze dla sprzedającego. Przykładowo użytkownik, który otrzymał przesyłkę z uszkodzonym telefonem, zgodnie z zasadami platformy może dostać odmowę skorzystania z „Pakietu ochronnego”. Usługa oferowana przez OLX.pl może więc w praktyce oznaczać wyłącznie iluzoryczną ochronę konsumentów kupujących w serwisie.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/uokik-zarzuty-orange-o-oplaty-za-polaczenia-z-infolinia-reklamacja-jak-odzyskac-pieniadze ##
- Konsument ma prawo oczekiwać od przedsiębiorcy, że dany serwis zaprojektowany został w uczciwy sposób, a zawarte w nim informacje oraz oferowane usługi np. zwiększające bezpieczeństwo, są rzetelne. Jeśli przedsiębiorca decyduje się na wprowadzenie dodatkowego pakietu ochronnego, to musi to realizować uczciwie - wyjaśnia Tomasz Chróstny.
OLX grozi kara do 10 proc. przychodów, będzie współpraca z Urzędem
Jeśli zarzuty się potwierdzą, spółce OLX grozi kara finansowa w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu.
Serwis OLX deklaruje pełną współpracę w ramach prowadzonego przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postępowania - wskazał OLX w przesłanym PAP oświadczeniu.
"Otwarcie współpracujemy z urzędem, udzielając pełnych odpowiedzi na zadane pytania. (...) Deklarujemy pełną współpracę z UOKiK w ramach prowadzonego postępowania" - podał OLX w oświadczeniu dla PAP. "Dla dynamicznej branży e-commerce, w której operuje serwis OLX - a także szerzej branży IT - charakterystyczna jest ciągła ewolucja usług i produktu. Odpowiedzialnie tworząc OLX, stale wsłuchujemy się w głosy użytkowników i dostosowujemy swoje usługi do ich potrzeb" - dodano.
Jak podkreśla OLX, serwis jest rozwijany w celu dostarczenia użytkownikom rozwiązań dopasowanych do ich oczekiwań.
OLX to najpopularniejsza platforma ogłoszeniowa w Polsce. Według badania Mediapanel w sierpniu br. w wersji przeglądarkowej zanotowała 13,65 mln użytkowników oraz 59 minut i 5 sekund średniego czasu korzystania przez odwiedzającego, a jako aplikacja mobilna - 8,47 mln użytkowników oraz godzinę, 33 minuty i 14 sekund przeciętnego czasu korzystania.
Grupa OLX, której należą też m.in. otoMoto i otoDom, w zeszłym roku finansowym osiągnęła wzrost przychodów o 27,3 proc. do 1,1 mld zł, a jej zysk netto zwiększył się z 271,78 do 328,37 mln zł.
W maju br. prezes UOKiK nałożył ponad 5,3 mln zł kary na właściciela platformy Vinted za brak informacji o warunkach odblokowania pieniędzy ze sprzedaży i o tym, jak nie dopłacać do „Ochrony Kupującego".
Dołącz do dyskusji: UOKiK zarzuca OLX wprowadzanie użytkowników w błąd