SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

„Fakty” liderem oglądalności w 2019 roku, „Wiadomości” z największym wzrostem. „Widzowie wracają do oglądania dzienników”

Liderem oglądalności wśród programów informacyjnych w 2019 roku były „Fakty” emitowane w TVN i TVN24 BiS. Wszystkie dzienniki pochwalić się mogły wzrostami, a najwięcej zyskały „Wiadomości” TVP1 i TVP Info - wynika z raportu Wirtualnemedia.pl. - Widzowie wracają do oglądania wieczornych programów informacyjnych, bo szukają rzetelnych informacji oraz pogłębionych analiz - komentuje nam Jarosław Olechowski, szef TAI.

Anita Werner, fot. TVNAnita Werner, fot. TVN

„Fakty” TVN i TVN24 BiS w 2019 roku oglądało średnio 2,92 mln widzów, co zapewniło tym stacjom 23,06 proc. udziału w rynku telewizyjnym. W porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej serwis zyskał 3,71 proc. widzów, czyli 104 tys. oglądających, a jego udział wzrósł z 22,47 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę

Średnia oglądalność „Faktów” w TVN w zeszłym roku wyniosła 2,67 mln widzów, a w TVN24 BiS - 246 tys.

Drugie były „Wiadomości” TVP1 i TVP Info. Widownia tego dziennika zwiększyła się najbardziej w zestawieniu - o 7,17 proc. (178 tys. osób) do 2,66 mln oglądających. Udział „Wiadomości” w rynku wzrósł z 18,44 proc. do 19,71 proc.

Dziennik ten w TVP1 śledziło 2,11 mln widzów, a w TVP Info było to 541 tys. osób.

Podium uzupełnia „Teleexpress”, którego oglądalność w Jedynce i TVP Info w ciągu roku wzrosła o 3,01 proc., czyli o 73 tys. widzów. W 2019 roku wyniosła 2,49 mln osób (1,96 mln w TVP1 i 539 tys. w TVP Info). Z kolei udział serwisu uplasował się na poziomie 25,92 proc. (rok wcześniej było to 25,29 proc.).

Oczko niżej znalazły się „Wydarzenia” Polsatu i Polsatu News. Widownia tego dziennika wyniosła 2,08 mln osób, po wzroście o 0,58 proc. (12 tys. widzów). Średnia widownia „Wydarzeń” na głównej antenie wyniosła 1,91 mln osób, a w Polsacie News było to 164 tys.

Z kolei wynik plasującej się na piątej pozycji „Panoramy” TVP2 i TVP Info wzrósł o 1,62 proc. do 1,47 mln widzów (1,08 mln w Dwójce i 398 tys. w stacji informacyjnej).

Jarosław Olechowski: widzowie wracają do oglądania wieczornych programów informacyjnych

Jarosław Olechowski, dyrektor Telewizyjnej Agencji Informacyjnej uważa, że „widzowie wracają do oglądania wieczornych programów informacyjnych, bo szukają rzetelnych informacji oraz pogłębionych analiz”. - Paradoksalnie to efekt żywiołowego rozwoju Internetu. Dla wielu to właśnie sieć stała się podstawowym źródłem informacji. Problem w tym, że w internecie jest już tyle informacji, że łatwo się w nich pogubić. W dodatku informacje do internetu może wprowadzić każdy. Nie ma „kontroli jakości”, która obowiązuje w każdej redakcji. Stąd wiele newsów w sieci jest nieprawdziwych, a nawet celowo zmanipulowanych. Dlatego widzowie szukają programów, które prezentują zweryfikowane informacje, a dodatkowo prezentują analizę, co z nich wynika - mówi Wirtualnemedia.pl szef TAI.

- Oczywiście wszystko musi być zaprezentowane w nowoczesnej formie. Właśnie z tego wynika szereg inwestycji, które ostatnio przeprowadziliśmy w Telewizyjnej Agencji Informacyjnej. Zmieniliśmy sposób prezentowania informacji na antenach. Tempo dziennikarskiej narracji jest szybsze, staramy się prezentować więcej informacji w serwisach - bo właśnie za to odbiorcy najbardziej cenią internet. Zabieramy naszych Widzów do epicentrum wydarzeń. Nasi reporterzy są wszędzie tam, gdzie dzieją się ważne rzeczy - niezależnie pod jaką szerokością geograficzną mają miejsce. To także odpowiedź na internetową rewolucję. Informacje w sieci pojawiają się niemal natychmiast, granice i odległość geograficzna przestały mieć znaczenie. Dlatego teraz żeby być wiarygodnym i zaciekawić widzów dziennikarz musi być na miejscu zdarzeń, a nie opowiadać o nich zza biurka, oddalony o kilkaset czy kilka tysięcy kilometrów. Jednocześnie prezentujemy nie tylko surowe informacje. Nasi dziennikarze analizują je i prezentują Widzom wnioski, jakie płyną z szeregu - często pozornie niepowiązanych ze sobą - zdarzeń. Ta strategia przynosi efekty - informuje Wirtualnemedia.pl Olechowski.

„Fakty” liderem w grupie komercyjnej

Wśród widzów w wieku 16-49 lat w 2019 roku na pozycji lidera oglądalności znalazły się „Fakty”, których widownia zwiększyła się o 6,34 proc. do 1,03 mln oglądających.

Drugie miejsce zajęły tutaj „Wydarzenia”, które śledziło 792 tys. osób (do góry o 2,50 proc.). Podium uzupełniają „Wiadomości” (610 tys. widzów; + 11,24 proc.).

Czwarty był „Teleexpress” (544 tys. widzów; + 6,73 proc.), a piąta - „Panorama” (328 tys. widzów; + 15,08 proc. - największy wzrost w zestawieniu).

- Bardzo mocno rośnie widownia naszych programów informacyjnych, także w tak zwanej „grupie komercyjnej”. W 2017 roku z danych firmy Nielsen wynikało, że „Wiadomości” przegrywały nie tylko z „Faktami” TVN, ale także z „Wydarzeniami” Polsatu. Dzisiaj ten sam Nielsen wykazał, że w grudniu 2019 roku „Wiadomości” wygrały z „Faktami”, a „Wydarzenia” tracą do „Wiadomości” - flagowego programu informacyjnego TVP - blisko 800 tys. widzów. Systematycznie rośnie także widownia TVP Info. Tylko w grudniu ubiegłego roku zwiększyła się r/r o ponad 9 proc. To również efekt inwestycji, uruchomienia supernowoczesnego studia oraz zmiany sposobu prezentowania informacji na antenie - komentuje nam Jarosław Olechowski.

Dane oglądalności dzienników w grupie wiekowej 16-59.

Dołącz do dyskusji: „Fakty” liderem oglądalności w 2019 roku, „Wiadomości” z największym wzrostem. „Widzowie wracają do oglądania dzienników”

25 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
szok
wszystko z winy wirtualnych portali, które zamiast informacji serwują click-baity
odpowiedź
User
Ja_2020
To i tak szok, że Wiadomości gromadzą taką widownię przy tak niskim poziomie jaki reprezentują. Czego ludzie szukają oglądając ten program? Rozrywki? Innej opcji nie widzę
odpowiedź
User
anna
To że telewizyjne programy informacyjne wciąż gromadzą 1,5 - 2 - 2,5 miliona widzów to nie znaczy, że Polska jako naród będzie lepsza czy gorsza (uczciwość, wartości, rozwaga, właściwe postrzeganie świata itd.). To tylko liczby. Mądrości od poziomu oglądalności nikomu nie przybędzie. A za 5 - 10 lat internet i tak wszystko pozamiata.
odpowiedź