SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Obywatele RP bezskutecznie apelowali do firm o wycofanie reklam z Telewizji Polskiej, teraz będą pikietować

Obywatele RP organizują pod siedzibą Telewizji Polskiej pikietę, podczas której będzie można podpisywać apel do dużych firm, żeby nie wykupywały reklam w stacjach publicznego nadawcy. - Media, które są finansowane z obowiązkowej opłaty abonamentowej uprawiają propagandę w stylu najgorszych reżimów autorytarnych. Zasadnicze są manipulacje i kłamstwa, szerzenie ksenofobii czy bezpodstawne atakowanie organizacji pozarządowych - uważa organizacja.

W zapowiedzi pikiety - zaplanowanej w niedzielę o godz. 12 przed główną siedzibą Telewizji Polskiej na ul. Woronicza - Obywatele RP poinformowali, że już kilka miesięcy temu wysłali do największych reklamodawców list z apelem, żeby przestali promować się w kanałach TVP. - Niestety do teraz nie doczekaliśmy się reakcji - przyznała organizacja.

W liście Obywatele RP skrytykowali przede wszystkim materiały informacyjne TVP dotyczące bieżących wydarzeń politycznych i społecznych. - Media, które są finansowane z obowiązkowej opłaty abonamentowej uprawiają propagandę w stylu najgorszych reżimów autorytarnych. Nie chodzi tu o oczernianie przeciwników politycznych, które ma często miejsce. Zasadnicze są manipulacje i kłamstwa, szerzenie ksenofobii czy bezpodstawne atakowanie organizacji pozarządowych. Obiektem niewybrednych ataków i manipulacji są niezależne i godne szacunku instytucje. Przykładem tego może być chociażby atak na polski Trybunał Konstytucyjny, czy Komisję Wenecką - wyliczyła organizacja.

- Co szczególnie oburzające mamy do czynienia z takimi sytuacjami, jak przekazywanie prokuraturze bez zgody sądu niepublikowanych materiałów filmowych pokazujących osoby protestujące przeciwko obecnej władzy, publikowanie materiałów ferujących wyroki i odzierających przeciwników obecnej władzy z godności. Niepokoją historyczne paralele - tak właśnie zaczynały się wielkie totalitaryzmy XX wieku - dodano w liście. - Naszą opinię podzielają tysiące obywateli, którzy przestali korzystać z mediów publicznych oraz niezależni eksperci, którzy analizują ich treści - zaznaczono.

Według Obywateli RP w obecnej sytuacji wykupywanie reklam w stacjach Telewizji Polskiej jest sprzeczne ze społeczną odpowiedzialnością biznesu. - Piszemy do Pana, ponieważ Pańska firma (jest - przyp.) jednym ze znaczących reklamodawców TVP SA. Wierzymy, że nie jest to Państwa intencją, ale w praktyce oznacza to, że wspieracie rozpowszechnianie kłamstwa i manipulacje mediów państwowych w Polsce. Uważamy, że każda odpowiedzialna społecznie firma powinna dzisiaj wycofać swoje reklamy z TVP SA i pozostałych mediów publicznych - napisało stowarzyszenie. - Historia zna przypadki firm, które wspierały reżimy opierające swoją władzę na propagandzie, a później na skutek tego przez dziesięciolecia nie mogły naprawić swojej nadszarpniętej reputacji - zaznaczyło.

Obywateli RP zwrócili uwagę, że klientami firm promujących się w TVP są również osoby mocno krytyczne wobec obecnego obozu rządzącego i publicznego nadawcy. - Zdajemy sobie sprawę i szanujemy to, że biznes w swoich działaniach kieruje się zyskiem akcjonariuszy. Wiemy jednak, że korzystanie przez firmy z nieetycznych usługodawców jest źle przyjmowane zarówno przez ich akcjonariuszy jak i klientów. Chcemy zwrócić uwagę, że my także jesteśmy Państwa klientami - napisali w liście.

Przypomnieli, że jesienią ub.r. niektóre firmy wycofały swoje reklamy z brytyjskich tabloidów. I tak Lego zrezygnowało z promowania się w „Daily Mail”, po tym jak dziennik ostro skrytykował sędziów tamtejszego trybunału.

- Będziemy niezwykle zobowiązani za pozytywną reakcję na naszą prośbę. W dzisiejszych czasach, gdy wszyscy widzimy odradzanie się autorytaryzmu i kryzys demokracji, takie opowiedzenie się po stronie prawdy, wolności i praw obywatelskich miałoby trudne do przecenienia znaczenie - stwierdzili Obywatele RP w liście do reklamodawców. Organizacja nie podała, ile i które konkretnie firmy otrzymały taki list.

Według sprawozdania skierowanego do KRRiT, w ub.r. Telewizja Polska osiągnęła 872 mln zł wpływów z reklam (o 5,4 proc. mniej niż rok wcześniej) i 365,5 mln zł z abonamentu radiowo-telewizyjnego (o 9,6 proc. mniej niż w 2015 roku). W ostatnim okresie dwa główne kanały TVP notowały większe spadki oglądalności niż ich najważniejsi konkurenci. Według danych Nielsen Audience Measurement w minionym półroczu średnia oglądalność minutowa TVP1 zmalała o 12,66 proc. do 664 tys. widzów, a TVP2 - o 7,22 proc. do 513,8 tys. Z drugiej strony wynik TVP Info wzrósł o 12,46 proc. do 230,5 tys. widzów, a TVP ABC - aż o 42,5 proc. do 75 tys.

Cennikowo TVP2 w zeszłym półroczu zarobiła z reklam 616,1 mln zł (o 11 proc. więcej niż przed rokiem), a TVP1 - 589,9 mln zł (to 21,8 proc. w dół w skali roku). Pięcioma największymi reklamodawcami we wszystkich kanałach telewizyjnych były Aflofarm Farmacja Polska, Unilever, Nestle, US Pharmacia i Polpharma.

Obywatele RP informują, że podczas niedzielnej pikiety będzie można podpisać apel do firm o wycofanie reklam z Telewizji Polskiej.

Dołącz do dyskusji: Obywatele RP bezskutecznie apelowali do firm o wycofanie reklam z Telewizji Polskiej, teraz będą pikietować

16 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
jak
Same dziady. Geriatria.
odpowiedź
User
jak
Chcemy zwrócić uwagę, że my także jesteśmy Państwa klientami - napisali w liście.

Waszego lidera nie stać nawet żeby być klientem u dentysty.
odpowiedź
User
jak
Tysiące obywateli przestało korzystać, ale korzystają miliony. Dziady.
odpowiedź