Nowa “Panorama” poprawia wyniki TVP 2, ale przegrywa z konkurencją
Wprowadzona od stycznia br. do ramówki TVP 2 w miejsce programów lokalnych “Panorama Świat” poprawia wyniki stacji, ale zapewnia kanałowi dopiero czwarte miejsce w rynku telewizyjnym.
Po dwóch tygodniach emisji średnia oglądalność nadawanej o 16.00 “Panoramy Świat” wynosi średnio 1,08 mln widzów, co daje stacji 11,20 proc. udziału w grupie 4+ i 11,11 proc. w 16-49 – wynika z danych Nielsen Audience Measurement dla Wirtualnemedia.pl.
To więcej niż w analogicznym okresie ub.r., gdy TVP 2 w tym paśmie śledziło 870 tys. osób, co dawało jej odpowiednio 9,19 proc. i 9,53 proc. Jeszcze większy wzrost nastąpił w porównaniu do grudnia ub.r., gdy w paśmie nadawania “Panoramy” w dni powszednie nadawano programy ośrodków regionalnych TVP. Oglądało je średnio tylko 620 tys. widzów, a udział anteny wynosił 6,65 proc. i 6,79 proc.
Mimo poprawy wyników pasma, TVP 2 w czasie emisji “Panoramy” przegrywa z głównymi konkurentami. Liderem jest wtedy TVP 1 z udziałem na poziomie 23,18 proc., emitująca “Modę na sukces”, wyżej od Dwójki uplasowały się też Polsat (16,98 proc.; “Wydarzenia”, “Interwencja”) i TVN (12,13 proc., “Rozmowy w toku”).
Z danych telemetrycznych wynika, że “Panoramę” o 16.00 oglądają głównie kobiety, widzowie po 45. roku życia, mieszkańcy wsi i średnich miast oraz osoby z wykształceniem podstawowym.
Wprowadzenie “Panoramy Świat” w miejsce programów regionalnych, które w wyniki tej decyzji, definitywnie znikły z TVP 2, wzbudziło protesty. Przeciw tej decyzji opowiedziały się m.in. związki zawodowe pracowników TVP z Podkarpacia (poczytaj na ten temat).
Widownia “Panoramy Świat” wydanie po wydaniu
Panorama Świat | Wszyscy 4+ | 16-49 | |
Data | AMR | SHR % | SHR % |
04-01-2011 | 1 158 892 | 11,80% | 12,34% |
05-01-2011 | 1 063 050 | 10,53% | 10,69% |
07-01-2011 | 1 292 586 | 12,94% | 10,14% |
10-01-2011 | 1 082 617 | 12,05% | 15,43% |
11-01-2011 | 1 167 367 | 12,60% | 12,39% |
12-01-2011 | 1 065 760 | 11,13% | 11,91% |
13-01-2011 | 911 512 | 9,53% | 9,05% |
14-01-2011 | 804 720 | 8,53% | 7,59% |
Średnia | 1 076 524 | 11,20% | 11,11% |
Oglądalność konkurencji w czasie emisji serwisu
Stacja | Wszyscy 4+ | 16-49 | |
AMR | SHR % | SHR % | |
TVP 1 | 2 227 562 | 23,18% | 13,52% |
Polsat | 1 631 392 | 16,98% | 18,17% |
TVN | 1 165 301 | 12,13% | 14,71% |
TVP 2 – Panorama Świat | 1 076 524 | 11,20% | 11,11% |
Profil widowni “Panoramy Świat"
ADH % | AFF | ||
Płeć | Mężczyźni | 45,85% | 95 |
Kobiety | 54,15% | 104 | |
Wiek | 4-9 | 3,32% | 56 |
10-15 | 2,21% | 33 | |
16 - 19 | 2,00% | 36 | |
20 - 24 | 3,71% | 47 | |
25 - 29 | 5,90% | 66 | |
30 - 34 | 6,16% | 74 | |
35 - 39 | 5,65% | 77 | |
40 - 44 | 4,50% | 70 | |
45 - 49 | 7,64% | 111 | |
50 - 54 | 10,70% | 133 | |
55 - 59 | 11,13% | 144 | |
60 | 37,10% | 184 | |
Wlk. miasta | Wieś | 49,25% | 126 |
< 50 tys. | 21,83% | 91 | |
50-100 tys. | 8,67% | 101 | |
100-200 tys. | 5,70% | 70 | |
> 200 tys. | 14,55% | 72 | |
Zawód | Top management | 4,41% | 51 |
Pracownicy średniego szczebla | 11,69% | 78 | |
Pracownicy fizyczni i rolnicy | 21,09% | 106 | |
Emeryci | 44,08% | 172 | |
Inni | 18,73% | 61 | |
Wykształcenie | Podstawowe | 57,80% | 128 |
Średnie | 27,52% | 93 | |
Wyższe | 9,16% | 73 | |
Inne | 5,53% | 43 |
Dołącz do dyskusji: Nowa “Panorama” poprawia wyniki TVP 2, ale przegrywa z konkurencją
L.dz. WIZJA/7/2011
Pan Jan Dworak
Przewodniczący KRRiT
Pan Aleksander Grad
Minister Skarbu Państwa
Pan Bogdan Zdrojewski
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Pan Grzegorz Borowiec
Przewodniczący Rady Nadzorczej TVP SA
Pan Bogusław Piwowar
p.o. Prezesa TVP SA
Związek Zawodowy Pracowników Twórczych TVP S.A stanowczo protestuje przeciwko decyzji Zarządu Spółki TVP SA w Warszawie, której skutkiem jest likwidacja od
3 stycznia 2011r. pasma programów regionalnych na antenie TVP2.
Decyzja ta oznacza, iż widzowie wielu miejsc Polski zostali pozbawieni dostępu do informacji i publicystyki przygotowywanej przez Oddziały Regionalne TVP.
Np. w województwie podkarpackim sygnał OTV Rzeszów nie dociera do 75% mieszkańców regionu. Programu regionalnego nie oglądają w ogóle mieszkańcy południowej i zachodniej części województwa, w tym tak ważne dla regionu miasta jak Tarnobrzeg, Stalowa Wola, Dębica, Krosno, Sanok, Ustrzyki oraz mieszkańcy wsi.
W województwie zachodniopomorskim z obszaru nadawania OTV Szczecin znika m.in. rejon Świnoujścia i Międzyzdrojów, wschodnia część rejonu koszalińskiego, poza głównymi miastami oraz południowo- wschodnia część województwa, na terenie której nadaje TVP Poznań, pomimo, że nadajnik cyfrowy znajduje się na terenie województwa zachodniopomorskiego - razem około 15% widzów.
W dolnośląskim o 20% zmniejszył się zasięg nadawania OTV Wrocław, który i tak do tej pory docierał jedynie do 75% mieszkańców województwa. Program regionalny nie dociera do mieszkańców Kotliny Kłodzkiej, miast takich jak: Jelenia Góra, Kowary, Karpacz, Szklarska Poręba, Lubań Śl., Lwówek Śl., Zgorzelec, Bogatynia oraz częściowo Wałbrzych.
W pomorskim zasięg OTVP Gdańsk jest mniejszy o ok. 30% w stosunku do emisji w paśmie dwójkowym. Programu pozbawiony jest bardzo poważny i liczny odbiorca – miasta Słupsk Ustka, Miastko.
W wielkopolskim program regionalny OTVP Poznań nie dociera do widzów Piły, Złotowa, Ostrzeszowa i wielu innych mniejszych miejscowości , tj. około 100 tysięcy widzów.
Jest to tylko kilka przykładowych województw.
Zdumiewa zatem stanowisko Zarządu TVP, w którym podano - cyt. za Presserwisem m.in. ”Rezygnacja z pasma regionalnego na antenie ogólnopolskiej wydaje się procesem naturalnym”. Telewizja wyjaśnia, że regionalne okienko w Dwójce stworzono, gdy zasięg TVP Info (wcześniej TVP 3) był bardzo ograniczony. Dziś wynosi ok. 74 proc. Jak podkreśla TVP, decyzję o usunięciu z Dwójki programów lokalnych ”podjęto po zapoznaniu się z sugestiami na ten temat dyrektorów oddziałów terenowych oraz po przeprowadzeniu wnikliwych analiz programowych, a także w oparciu o badania telemetryczne”.
Programy regionalne w paśmie Programu 2 istnieją od momentu jego powstania. Dwójka została pomyślana jako program ośrodków, jednak szybko przekształciła się w program centralny z coraz bardziej ograniczonym udziałem pasm regionalnych. Podobnie było z TVP3, która dość szybko zaczęła ewoluować w kierunku trzeciego programu centralnego. Przekształcenie Trójki w TVP Info zmieniło charakter stacji, ale nie zmieniło tendencji. Zadaniem oddziałów jest głównie dostarczanie informacji dla potrzeb kolejnego kanału centralnego.
Program własny emitowany jest w okienkach udostępnionych przez TVP Info, oraz do stycznia 2011 roku w paśmie rozłączonym Dwójki. Tyle, że godziny nadawania były ciągle zmieniane, na pasma o niższej oglądalności. 18.30, potem 18.00, 17.30, wreszcie 16.00, czyli poza prime-timem, czasem o najwyższej oglądalności.
Według przedstawionej informacji zasięg TVP Info to 74%, natomiast według danych KRRiT, sygnał Dwójki dociera do 99,39% mieszkańców kraju. Oznacza to po prostu, że 25% widzów programów regionalnych nie ma znaczenia dla Zarządu TVP i dyrektorów oddziałów terenowych Spółki !!!!.
ZZPT TVP S.A. Wizja wnosi o udostępnienie „wnikliwych analiz programowych i badań telemetrycznych”, które były podstawą podjęcia uchwały nr 789/2010 z dnia 16 listopada 2010 roku w sprawie likwidacji rozłączonej sieci w Dwójce w układzie ramowym TVP na sezon Zima 2011 oraz prosi o odpowiedź na pytanie, dlaczego z likwidacją rozłączonej sieci nie poczekano na moment zakończenia procesu cyfryzacji.
Zdumiewa także fakt, że pomimo podjęcia decyzji w połowie listopada, aż do teraz nie poinformowano widzów o planowanych zmianach, nie przedstawiono analiz, ani żadnej alternatywy dla produkcji oddziałów i emisji ich programów regionalnych na antenach centralnych, które docierają do większej liczby widzów.
Postanowienie Zarządu TVP S.A. jest złamaniem powinności ustawowych nadawcy publicznego, a szczególnie art. 26. pkt 2, w którym napisano , że : „ Telewizję publiczną tworzy spółka "Telewizja Polska - Spółka Akcyjna", zawiązana w celu tworzenia i rozpowszechniania ogólnokrajowych programów I, II i TV Polonia oraz regionalnych programów telewizyjnych.”
oraz pkt 5 o treści : „. Przewodniczący Krajowej Rady w porozumieniu z Prezesem Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty dokonuje, w drodze decyzji, rezerwacji częstotliwości niezbędnych do wykonywania ustawowych zadań przez spółki oraz określa warunki wykorzystania tych częstotliwości. Do dokonywania, wprowadzania zmian lub cofania rezerwacji częstotliwości, w zakresie określonym w art. 37 ust. 1 pkt 3, stosuje się odpowiednio przepisy art. 22 i 23 ustawy z dnia 21 lipca 2000 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 73, poz. 852).
Oddziały terenowe, zgodnie z art. 30 pkt. 1, tworzą i rozpowszechniają programy regionalne, jednak likwidacja rozłączonej sieci ogranicza możliwości emisji programów. Brak dostępu do pełnej oferty nadawania cyfrowego powoduje, że tych obowiązków nie mogą realizować, ponieważ nadal podstawą zasięgu technicznego, a zatem dotarcia do widza, są nadajniki analogowe, przeważnie o niewielkiej mocy, stąd wiele obszarów kraju pozbawionych jest dostępu do telewizji regionalnej.
Harmonogram prac związanych z uruchomieniem multiplexów, szczególnie MUX3 i MUX1 przewiduje, że zakończone one zostaną do połowy 2014 roku, tymczasem nadawcy komercyjni praktycznie od teraz mogą nadawać swoje programy w ramach MUX 2, co powoduje, że Telewizja Polska oddaje swoich widzów, pozbawiając ich dostępu szczególnie do programów regionalnych w czasie najbliższych trzech lat.
Czy oznacza to, że TVP chce zrezygnować ze swoich Oddziałów Terenowych, bo chyba nikt nie spodziewa się, że po trzech latach przerwy widzowie wrócą ?
Tracimy widzów, tracimy źródła finansowania, co pogarsza już i tak nie najlepszą sytuację Oddziałów Regionalnych. Zwiększa się również jednostkowy koszt dotarcia do poszczególnego widza oraz utrzymania i funkcjonowanie oddziałów.
To kolejna administracyjna decyzja Zarządu TVP S.A., dyskryminująca regiony. W czasie ostatnich lat to właśnie w oddziałach miały miejsce największe zwolnienia, podczas gdy w centrali przyjmowano ludzi. To właśnie oddziałom z powodu kryzysu zmniejszono budżet w styczniu 2010 prawie o połowę, drastycznie ograniczono produkcję na anteny centralne, teraz likwiduje się rozłączoną sieć skracając równocześnie czas przeznaczony na programy regionalne .
Konsekwencją takich działań może być, w naszej ocenie, tylko sprowadzenie oddziałów do roli agend TVP Info, sprzedaż majątku pod pretekstem racjonalizacji kosztów.
Informacja, że popołudniowe wydanie Panoramy przyciąga o połowę więcej widzów niż nadawane wcześniej programy regionalne, nie jest wytłumaczeniem podjętej decyzji, ponieważ Telewizja Publiczna w swoich działaniach powinna kierować się przede wszystkim ustawowymi obowiązkami wobec widzów, a nie słupkami oglądalności.
Porównywanie niedofinansowanej produkcji oddziałów z wysokobudżetowym programem informacyjnym zaciemnia tylko sprawę i jest jedynie częścią prawdy. Nie zostały przedstawione dane na temat efektywności poszczególnych produkcji oraz różnicy pomiędzy zwiększonymi wpływami Programu 2 , a stratami oddziałów, które z czegoś, w globalnym rozrachunku, trzeba będzie pokryć. Czy z dodatkowych wpływów telewizyjnej Dwójki ?.
Jako związkowcy, ale również mieszkańcy regionalnej Polski protestujemy przeciw przedmiotowemu traktowaniu widzów, degradacji Naszych Małych Ojczyzn oraz karygodnej marginalizacji Oddziałów TVP S.A., a w konsekwencji pozbawianiu ich źródeł finansowania.
Widocznym skutkiem takiego postępowania jest coraz bardziej wyraźna zamiana charakteru regionalnej telewizji publicznej na telewizję podporządkowaną potrzebom sponsorów, a nie widzów – która ma niewiele wspólnego z „misją” telewizji publicznej.
Nie do przyjęcia z zawodowego i etycznego punktu widzenia jest sytuacja, że byt dziennikarzy zależny jest od decyzji sponsorów, w tym różnego rodzaju urzędów, których pracę dziennikarze powinni kontrolować.
Chcielibyśmy także zapytać, w jaki sposób obecne działania mają się do wytycznych Rady Europy, a także zapisów „Strategii państwa polskiego w dziedzinie mediów elektronicznych na lata 2005-2020”, gdzie mówi się o konieczności wzmocnienia ośrodków regionalnych jako niezbywalnego czynnika rozwoju regionów”.
Prosimy także o odpowiedź na pytanie, w jaki sposób realizowana jest treść bardzo istotnego dla funkcjonowania oddziałów art. 30 pkt 5 ustawy o radiofonii i telewizji, który określa, że „ Krajowa Rada, na wniosek zarządu spółki, po zasięgnięciu opinii dyrektorów terenowych oddziałów, określi minimalny udział audycji tworzonych przez terenowe oddziały spółki w poszczególnych programach ogólnokrajowych”, w sytuacji kiedy ta produkcja jest maksymalnie ograniczana.
ZZPT TVP SA Wizja wzywa Zarząd Telewizji Polskiej S.A. w Warszawie do podjęcia działań, które sprawią, że obowiązki ustawowe będą realizowane we wszystkich regionach Polski, a widzowie – obywatele naszego kraju - będą traktowani jednakowo, bez względu na miejsce zamieszkania. Wszyscy płacą abonament w takiej samej wysokości i chociażby z tego powodu, mają prawo dostępu do takiej samej oferty programowej.
Uważamy także, że najwyższa już pora, aby zastanowić się nad sposobem funkcjonowania Oddziałów Regionalnych Telewizji Polskiej oraz podjąć prace nad stworzeniem prawdziwie regionalnego kanału, działającego w strukturach TVP. Wszelkie dotychczasowe próby kończyły się przekształceniem pasma regionalnego w ogólnopolskie, spychając oddziały na margines funkcjonowania TVP.
Taka polityka, w naszej ocenie, nosi znamiona celowej degradacji Oddziałów Regionalnych TVP S.A i jest szkodliwa dla rozwoju demokracji i społeczeństwa obywatelskiego. Efektem jest postępująca w tempie geometrycznym destrukcja Oddziałów, które trudno będzie odbudować.
Czas, aby to zmienić, ponieważ Oddziały, podobnie jak Regionalna Polska, nie są kosztem, ale wartością i warto, aby Zarząd TVP SA oraz dyrektorzy jej Oddziałów Regionalnych zechcieli to zauważyć.
Zarząd ZZPT TVP S.A. Wizja
Barbara Markowska-Wójcik
Przewodnicząca Zarządu Związku
Wiesław Byczot
Wiceprzewodniczący Zarządu Związku
Jacek Dybowski
Wiceprzewodniczący Zarządu Związku
Mariusz Jeliński
Rzecznik prasowy
Tomasz Kostuch
Członek Zarządu
Stanisław Kucharski
Skarbnik
Grażyna Ogrodowska
Członek Zarządu, Przewodnicząca Koła Katowice
Barbara Pawlak
Sekretarz, Przewodnicząca Koła Rzeszów
Krzysztof Stanisławski
Członek Zarządu
Jan Tyszler
Członek Zarządu
PRZEWODNICZĄCY KÓŁ I SEKCJI
Szczepan Adamiuk
Członek Zarządu, Przewodniczący Koła Lublin
Andrzej Błaszkiewicz
Członek Zarządu, Przewodniczący Sekcji Montażu
Andrzej Ciszewski
Członek Zarządu, Przewodniczący Koła Białystok
Paweł Dyląg
Członek Zarządu, Przewodniczący Koła Kraków
Leszek Foltyn
Członek Zarządu, Przewodniczący Koła Szczecin
Urszula Dembinska-Nowakowska
Członek Zarządu, Wiceprzewodnicząca Koła Szczecin
Janusz Głowacz
Członek Zarządu, Przewodniczący Sekcji Realizatorów Efektów Audiowizualnych
Anna Hałasińska
Członek Zarządu, Przewodnicząca Sekcji Realizacji i Scenografii
Hanna Kordalska-Rosiek
Członek Zarządu, Przewodnicząca Koła Gdańsk
Katarzyna Kozłowska-Domańska
Członek Zarządu, Przewodnicząca Koła Wrocław
Agata Ławniczak
Członek Zarządu, Przewodnicząca Koła Poznań
Andrzej Obłuski
Członek Zarządu, Przewodniczący Koła Agencji Informacji
Andrzej Witkowski
Członek Zarządu, Przewodniczący Sekcji Dziennikarzy
Waldemar Wiśniewski
Członek Zarządu, Przewodniczący Koła Łódź
Witold Wojciechowski
Członek Zarządu,
Przewodniczący Sekcji Operatorów Obrazu i Dźwięku
Bogdan Borowski
Członek Zarządu, Przewodniczący Sekcji Producentów i Kierowników Produkcji
Andrzej Pieczyński
Członek Zarządu, Przewodniczący Koła Woronicza
OTRZYMUJĄ:
Prezes Unii Metropolii Polskich
Paweł Adamowicz
Marszałek Województwa Dolnośląskiego
Rafał Jurkowlaniec
Przewodniczący Sejmiku Województwa Dolnośląskiego
Jerzy Pokój
Marszałek Województwa Lubelskiego
Krzysztof Hetman
Przewodniczący Sejmiku Województwa Lubelskiego
Arkadiusz Tomasz Bratkowski
Marszałek Województwa Lubuskiego
Elżbieta Polak
Przewodniczący Sejmiku Województwa Lubuskiego
Tomasz Możejko
Marszałek Województwa Łódzkiego
Witold Stępień
Przewodniczący Sejmiku Województwa Łódzkiego
Marek Mazur
Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego
Piotr Całbecki
Przewodniczący Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego
Dorota Jakuta
Marszałek Województwa Małopolskiego
Marek Sowa
Przewodniczący Sejmiku Województwa Małopolskiego
Kazimierz Barczyk
Marszałek Województwa Mazowieckiego
Adam Struzik
Przewodniczący Sejmiku Województwa Mazowieckiego
Ludwik Rakowski
Marszałek Województwa Opolskiego
Józef Sebesta
Przewodniczący Sejmiku Województwa Opolskiego
Bogusław Wierdak
Marszałek Województwa Podkarpackiego
Mirosław Karapyta
Przewodniczący Sejmiku Województwa Podkarpackiego
Teresa Kubas-Hul
Marszałek Województwa Podlaskiego
Janusz Krzyżewski
Przewodniczący Sejmiku Województwa Podlaskiego
Zbigniew Krzywicki
Marszałek Województwa Pomorskiego
Mieczysław Struk
Przewodniczący Sejmiku Województwa Pomorskiego
Jan Kleinszmidt
Marszałek Województwa Śląskiego
Adam Matusiewicz
Przewodniczący Sejmiku Województwa Śląskiego
Bogusław Piotr Śmigielski
Marszałek Województwa Świętokrzyskiego
Adam Jarubas
Przewodniczący Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego
Marek Gos
Marszałek Województwa Warmińsko-Mazurskiego
Jacek Protas
Przewodniczący Sejmiku Województwa Warmińsko-Mazurskiego
Julian Osiecki
Marszałek Województwa Wielkopolskiego
Marek Woźniak
Przewodniczący Sejmiku Województwa Wielkopolskiego
Lech Dymarski
Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego
Olgierd Tomasz Geblewicz
Przewodniczący Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego
Marek Tałasiewicz