Netflix zwiększa zamówienia na seriale produkowane w Europie
Z badań Europejskiego Obserwatorium Audiowizualnego wynika, że w 2022 r. na całym świecie platformy streamingowe wypuściły 228 oryginalnych europejskich seriali w porównaniu ze 127 w 2021 r. Za wzrost produkcji odpowiada Netflix.
Z raportu Audiovisual Fiction Production in Europe 2022 wynika, że dwie trzecie seriali fabularnych zostało zamówionych przez Netfliksa, co stanowi 50 proc. całości, podczas gdy Amazon zamówił zaledwie 17 proc.
Jednakże statystyki przedstawione w raporcie wskazują, że jedynie 9 proc. ogółu tytułów fabularnych w Europie zostało zamówionych przez globalnych graczy, podczas gdy nadawcy publiczni (PSB) w dalszym ciągu przodują w zamawianiu seriali opartych na scenariuszu, z czego 56 proc. pochodzi od PSB, a dalej plasują się nadawcy prywatni – 35 proc.
Hiszpania i Wielka Brytania są również uznawane za najlepsze miejsca docelowe produkcji dla globalnych platform streamingowych, przy czym oba kraje produkują po 39 seriali. Produkcje realizowane w Hiszpanii i Wielkiej Brytanii to m.in. „The Crown”, „Sex Education”, „Szkoła dla elity” i „Katedra w Barcelonie”. Innymi znaczącymi ośrodkami produkcyjnymi dla dużych graczy streamingowych były kraje nordyckie i Francja.
W pozostałych krajach koprodukcje międzynarodowe stanowiły 7 proc. wszystkich tytułów fabularnych i ograniczały się głównie do filmów i seriali telewizyjnych mających maksymalnie 13 odcinków w sezonie. BBC, Netflix i ZDF to trzej główni zleceniodawcy 13-odcinkowych seriali.
W 2022 r. 84 proc. wszystkich wyprodukowanych tytułów przypadło na firmy niezależne, z czego 13 proc. pochodziło z grup produkcyjnych powiązanych z nadawcą, ale pracujących dla firmy zewnętrznej. Banijay, RTL i Mediawan-Leonine Alliance to trzej główni niezależni producenci seriali telewizyjnych.
Europejskie Obserwatorium Audiowizualne to międzynarodowa organizacja działająca przy Radzie Europy. Została założona w 1992 roku. Budżet Obserwatorium jest finansowany z bezpośrednich wkładów państw członkowskich i Wspólnot Europejskich reprezentowanych przez Komisję Europejską.
Netflix ma globalnie 238 mln subskrybentów
Netflix nie podaje, ilu użytkowników ma w Polsce. Z danych Mediapanel wynika, że platforma, jako strona www oraz aplikacja na urządzenia mobilne i smart tv, przyciągnęła 12,92 mln polskich internautów, z których każdy spędził tam średnio 7 godzin, 10 minut i 47 sekund. Zasięg platformy wyniósł 43,55 proc.
W drugim kwartale 2023 globalnie liczba subskrybentów Netfliksa zwiększyła się o 5,89 mln do 238,39 mln, a wpływy wzrosły rok do roku o 2,7 proc. do 8,19 mld dolarów. Platforma jest zadowolona z pierwszych efektów pakietu z reklamami i dodatkowej opłaty za udostępnianie konta poza swoim domem.
Dołącz do dyskusji: Netflix zwiększa zamówienia na seriale produkowane w Europie