Producent Oreo i Milki zmieni model działania w Rosji
Po fali krytyki i bojkocie konsumenckim m.in. w krajach skandynawskich firma Mondelez, producent takich marek słodyczy, jak Oreo, Milka czy Halls zapowiedziała zmianę modelu działania w Rosji. Firma nie zamierza też na razie wznawiać inwestycji w reklamę w tym kraju.
Amerykański producent słodyczy Mondelez International (marki Alpen Gold, Oreo, Milka, Toblerone) będzie nadal działał w Rosji, ale zmieni model działania. Spółka nie zamierza również wznawiać inwestycji w nowe projekty i reklamę w kraju. O tym informuje "Prime", powołując się na oświadczenie służby prasowej Mondelez.
„Obecnie firma zmienia podejście do modelu działania, aby mieć większą niezależność procesów biznesowych i kompetencje w kraju do efektywnego zarządzania lokalnym biznesem w obliczu istniejących ograniczeń” – zaznaczył serwis prasowy producenta.
Wcześniej Mondelez International ogłosił , że ograniczył wolumen operacji w Rosji i planuje do końca roku wydzielić produkcję w tym kraju do oddzielnego biznesu „z samowystarczalnym łańcuchem dostaw”.
Mondelez International rozpoczął działalność w Rosji w 1994 roku. Od 2013 roku firma jest reprezentowana na rynku rosyjskim przez spółkę zależną Mon'delis Rus.
W Rosji firma posiada trzy fabryki: dwie w obwodzie włodzimierskim (produkują ciasteczka Yubileinoye, ciastka Barney Bear, czekoladę Alpen Gold, Vozdushny, Milka), jedną w Nowogrodzie Wielkim (produkuje gumę do żucia Dirol i lizaki Halls).
W marcu 2022 roku Mondelez ogłosił, że - w związku z inwazją Rosji na Ukrainę - wycofuje wszystkie nakłady inwestycyjne w rynku rosyjskim i zmniejsza wydatki na reklamę.
Mimo to firma spotkała się z ostrą falą krytyki,a także bojkotem konsumenckim. Kilka skandynawskich dużych firm, wśród których są m.in. sieci handlowe, hotele, linie lotnicze oraz Norweski Związek Piłki Nożnej poinformowały kilka dni temu, że nie chcą współpracować z firmą Mondelez.
Bojkot zapowiedziały: grupa kolejowa SJ, linie lotnicze SAS i Norwegian Air, sieć sklepów Elkjop, sieć hoteli Strawberry, grupa żeglugowa Fjord Line oraz Norweski Związek Piłki Nożnej (NFF).
- Zdecydowaliśmy się na bojkot Mondelez i usuniemy wszystkie ich produkty z naszych hoteli. Strawberry nie powinna kupować towarów od firmy, która przyczynia się do wojny Rosji z Ukrainą - powiedział dyrektor generalny Torgeir Silseth norweskiej gazecie VG. Z kolei sieć Strawberry już zaczęła usuwać produkty Mondelez ze swoich 229 hoteli.
Powodem decyzji skandynawskich firm jest to, że Mondelez wciąż prowadzi działalność w Rosji i nie opuścił - w przeciwieństwie do większości międzynarodowych koncernów - rynku rosyjskiego po inwazji Federacji Rosyjskiej na Ukrainę.
Dołącz do dyskusji: Producent Oreo i Milki zmieni model działania w Rosji