Mniej ze sprzedaży papierowego „Pisma”, wydawca z 0,5 mln zł straty
Fundacja wydająca miesięcznik „Pismo. Magazyn Opinii” w ub.r. osiągnęła wzrost przychodów o 21,83 proc. do 2,92 mln zł, a przy wzroście kosztów jej strata netto pogłębiła się o 82,4 proc.
Wzrost przychodów Fundacji Pismo wynika głównie z wyższych darowizn. Te od osób fizycznych poszły w górę z 224,31 do 358,82 tys. zł a od firm i instytucji - z 201,13 do 782,39 tys. zł.
„Wzrost przychodów nieodpłatnej działalności gospodarczej w 2022 roku w stosunku do okresu porównawczego wynika z otrzymania przez Fundację kilku grantów” - zaznaczono w sprawozdaniu. Nie podano jednak konkretnie, jakie to granty.
Rosną przychody z cyfrowego wydania „Pisma”
Natomiast przychody z działalności statutowej odpłatnej zmniejszyły się z 1,52 do 1,24 mln zł. Wpływy ze sprzedaży wersji papierowej „Pisma” zmalały z 1,3 do 1,01 mln zł, a z wydania cyfrowego wzrosły z 216,14 do 231,56 tys. zł.
Natomiast przychody reklamowe poszły w górę ze 147,92 do 270,46 tys. zł, a ze sponsoringu zmalały z 85,59 do 35,03 tys. zł.
Koszty działalności statutowej Fundacji Pismo wzrosły z 1,76 do 2,61 mln zł, natomiast wydatki na działalność gospodarczą wzrosły z 55,53 do 116,81 tys. zł.
Koszty bezpośrednie produkcji wzrosły z 1,3 do 2,19 mln zł, a koszty administracyjne z 209,08 do 264,48 tys. zł. Zmalały też wydatki związane ze zwrotami protokolarnymi - z 601,38 tys. zł do zera. Pozostałe koszty operacyjne wzrosły ponad dziesięciokrotnie: z 30,84 do 390,57 tys. zł.
Zysk fundacji z działalności statutowej nieodpłatnej zwiększył się z 431,14 tys. zł do 1,41 mln zł, a z odpłatnej wzrosła strata – z 235,64 tys. zł do 1,37 mln zł. Zmalał zysk z działalności gospodarczej – z 365,27 do 202,17 tys, zł. Przełożyło się to na wzrost straty brutto i netto z 253,3 do 462,07 tys. zł.
Poniesiona strata ma zostać pokryta z przyszłych zysków Fundacji.
11 osób na etatach
Fundacja w 2022 roku zatrudniała 11 osób na umowę o pracę, wypłaciła też wynagrodzenia z tytułu umów cywilno-prawnych na łączny koszt 442,11 tys. zł.
Fundacja zauważa, że inwazja rosyjska na Ukrainę „wpływa na sytuację makro i mikroekonomiczną w Polsce”. „Polska gospodarka działa obecnie w warunkach dużej niepewności z uwagi m.in. na wysoki poziom inflacji utrzymujący się od kilku miesięcy. Wzrost cen w gospodarce, wiąże się ze wzrostem kosztów prowadzenia działalności w przedsiębiorstwach” - dodano.
„Pismo. Magazyn Opinii” ukazuje się od początku 2018 roku. Rok później redaktor naczelną magazynu została Magdalena Kicińska, zastępując Piotra Nesterowicza, który pozostaje prezesem Fundacji Pismo.
Pod koniec 2020 roku do zarządu fundacji dołączyła szefowa marketingu i sprzedaży Kalina Wyszyńska, a członkami rady fundacji zostali Piotr Stasiak i Małgorzata Sztejter.
Dołącz do dyskusji: Mniej ze sprzedaży papierowego „Pisma”, wydawca z 0,5 mln zł straty
Kto na koniec roku dokłada różnicę?