Ministerstwo Cyfryzacji tworzy zespół ds. mediów społecznościowych by pomóc użytkownikom w kontaktach z Facebookiem
Ministerstwo Cyfryzacji (MC) przygotowuje rozwiązanie, które ma pomóc użytkownikom mediów społecznościowych w Polsce w kontaktach z Facebookiem czy Twitterem. Chodzi głównie o szybsze i sprawniejsze niż dotąd rozwiązywanie spornych kwestii dotyczących na przykład zawieszania kont użytkowników. Jak dowiedział sie serwis Wirtualnemedia.pl prace nad projektem są na końcowym etapie, a partnerzy resortu cyfryzacji po stronie serwisów są zainteresowani proponowanym rozwiązaniem.
O planach powołania nowej komórki zajmującej się mediami społecznościowymi poinformował oględnie na Twitterze nowy minister cyfryzacji Marek Zagórski, który po odwołaniu z tego stanowiska Anny Streżyńskiej w styczniu br. kierował tymczasowo resortem, a we wtorek oficjalnie otrzymał awans na szefa MC.
Marek Zagórski odpowiedział na tweet zamieszczony przez posłankę PiS Annę Sobańską, która wezwała nowego ministra do powołania wewnątrz resortu zespołu ds. mediów społecznościowych. Zdaniem Sobańskiej taki organ miałby rozpatrywać skargi użytkowników związane z funkcjonowaniem serwisów social media. Posłanka zasugerowała jednocześnie, że na tego typu platformach dyskryminowani są zwolennicy prawej strony polskiej sceny politycznej.
Odpowiadając na wpis Sobańskiej minister Zagórski zdradził, że resort pracuje obecnie nad rozwiązaniem podobnym do tego który zasugerowała posłanka. Przyznał, że ministerstwo prowadzi obecnie rozmowy z Facebookiem, a szczegóły na ten temat będą znane niebawem.
Pani Poseł właśnie pracujemy nad takim rozwiązaniem. Jesteśmy w dialogu między innymi z FB. Szczegóły będę mógł podać wkrótce.
— Marek Zagórski (@ZagorskiMarek) 18 kwietnia 2018
Serwisowi Wirtualnemedia.pl udało się nieoficjalnie ustalić kilka szczegółów dotyczących projektu szykowanego przez MC. Zgodnie z nimi nie chodzi o powołanie zespołu rozstrzygającego w jakikolwiek sposób spory rodzące się na linii użytkownicy – media społecznościowe. Nowe rozwiązanie ma raczej stanowić platformę ułatwiającą wspierane przez polski rząd kontakty internautów np. z Facebookiem w wątpliwych kwestiach, takich jak choćby zawieszanie kont z powodu naruszenia regulaminu serwisu.
Obowiązujące obecnie procedury odwoływania się użytkowników od decyzji Facebooka czy innych serwisów są długotrwałe i często niezadowalające dla internautów. Wprowadzenie w życie nowego projektu miałoby zmienić tę sytuację ułatwiając kontakty i szybsze załatwianie istotnych dla użytkowników kwestii.
Jak się dowiedzieliśmy prace nad wspomnianym projektem są obecnie na zaawansowanym etapie, a proponowane przez MC w toku negocjacji mechanizmy budzą życzliwe zainteresowanie największych serwisów społecznościowych. Jednak termin oficjalnego uruchomienia planowanego rozwiązania nie jest znany, bowiem do rozwiązania wciąż pozostaje kilka istotnych kwestii. Na razie nie wiadomo np. czy platforma kontaktów użytkowników z serwisami miałaby postać formularza online czy inną, nierozstrzygnięte pozostaje także to jakie ministerstwo czy instytucja będzie obsługiwać na stałe projekt.
Kwestie udziału państwa w funkcjonowaniu w Polsce serwisów społecznościowych i ich relacji z użytkownikami pojawiały się jeszcze za czasów kierowania resortem cyfryzacji przez Annę Streżyńską.
W 2016 r. ministerstwo prowadziło z Facebookiem rozmowy na temat zawieszania kont użytkowników z powodów politycznych i światopoglądowych, ostatecznie jednak nie zaowocowały one wspólnymi rozwiązaniami. Z kolei jesienią ub.r. w związku z nowelizacją ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną pojawiły się koncepcje pozbawienia Facebooka prawa do zawieszania kont polskim użytkownikom oraz rozstrzygania spraw dotyczących fake newsów i mowy nienawiści przez 24-godzinne sądy. Z informacji uzyskanych przez Wirtualnemedia.pl wynika, że ostatecznie te projekty nie znalazły jednak uznania, m.in. z uwagi na trudności w egzekwowaniu tak skonstruowanych przepisów.
Dołącz do dyskusji: Ministerstwo Cyfryzacji tworzy zespół ds. mediów społecznościowych by pomóc użytkownikom w kontaktach z Facebookiem
A CEPIKI, elektroniczne recepty i wszelkie inne możliwości dyscyplinowania wałów i lenistwa administracji państwowej, do kosza!