Mimo zawieszenia firmy, trzeba płacić podatek od budynków czy magazynów
Zawieszając działalność przedsiębiorca może pozbyć się jedynie części ciężaru ponoszenia pewnych wydatków. Jeśli na potrzeby firmy wykorzystuje budynki czy magazyny, będzie musiał nadal opłacać za nie podatek. Na szczęcie ma możliwość rozliczyć go w kosztach firmy.
Zawieszenie działalności niesie za sobą sporo finansowych i podatkowych udogodnień. Przede wszystkim skutkuje zaprzestaniem ponoszenia związanych z nią wydatków, np. opłaty comiesięcznych składek ZUS czy zaliczek na poczet podatku dochodowego. Nie trzeba także rozliczać VAT-u i składać VAT-owskich deklaracji, gdyż podczas zawieszenia przedsiębiorca nie wykonuje czynności opodatkowanych. Inaczej będzie jednak z opłatą podatku od budynków czy magazynów, które przedsiębiorca wykorzystuje na potrzeby prowadzonej działalności.
Przedsiębiorca prowadzący własny biznes może podjąć decyzję o jego zawieszeniu, o ile jego działalność ma charakter jednoosobowy, a zatem, jeśli nie zatrudnia pracowników (tj. osób zatrudnionych wyłącznie na umowę o pracę, w tym przebywających na urlopie macierzyńskim lub wychowawczym). Działalność gospodarczą można zawiesić na minimum 30 dni, maksymalnie zaś na 24 miesiące (po tym czasie w przypadku, gdy przedsiębiorca nie wznowi działalności, zostanie wykreślony z urzędu), licząc od dnia wskazanego we wniosku, nie wcześniej jednak niż w dniu złożenia wniosku.
Nadal związane z działalnością
Za posiadane w trakcie zawieszenia firmy nieruchomości przedsiębiorca będzie musiał płacić podatek od nieruchomości wedle takich samych stawek, jak podczas prowadzenia działalności, gdyż zawieszenie nie skutkuje trwałym zerwaniem związku nieruchomości z działalnością gospodarczą. Takie czasowe zaprzestanie wykonywania działalności nie oznacza bowiem, że dane nieruchomości nie będą mogły być już nigdy wykorzystywane w działalności (nie przesądza o trwałej niemożności wykorzystywania nieruchomości w działalności). Innymi słowy, nieruchomości wykorzystywane w działalności nadal pozostają w posiadaniu przedsiębiorcy.
Do rozliczenia w kosztach
O czym warto jednak pamiętać, o wartość zobowiązania wobec fiskusa z tytułu podatku od nieruchomości będzie można obniżyć podstawę do opodatkowania. Wydatki związane z posiadanymi budynkami czy gruntami, w tym poniesione na utrzymanie tych nieruchomości w trakcie zawieszenia działalności, w tym opłacony podatek od nieruchomości, podatnik może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Podatek od nieruchomości nie został bowiem wymieniony w negatywnym katalogu kosztów uzyskania przychodów, tak jak ma to miejsce w przypadku np. podatku od spadku i darowizn czy PIT-u.
Katarzyna Miazek, Tax Care
Adam Bujalski, księgowy Tax Care
Dołącz do dyskusji: Mimo zawieszenia firmy, trzeba płacić podatek od budynków czy magazynów