„Miękka władza” najistotniejsza w kreowaniu reputacji miast (wideo)
Jednym z najistotniejszych czynników w kreowaniu reputacji miast jest tzw. "miękka władza" (ang. soft power), czyli reputacja danego miasta nieuwzględniająca prowadzonej polityki, poziomu ekonomii czy ilości organów porządku i bezpieczeństwa publicznego - wynika z raportu Weber Shandwick.
Raport pokazuje, co najbardziej wpływa na reputację marki danego miasta i na siłę jego wpływów w regionie. Są to m.in. wykorzystanie mediów społecznościowych, technologia cyfrowa, turystyka, jedzenie, kulinarne doświadczenia, architektura i projektowanie, zrównoważony rozwój i ochrona środowiska oraz standard życia. To one determinują sposób, w jaki dane miasto się rozwija i jak jest postrzegane zarówno przez mieszkańców, jak i przez turystów oraz osoby, które przyjeżdżają do niego w celach biznesowych.
Autorzy raportu zwracają uwagę na pięć podstawowych czynników, odpowiadających za pozytywne postrzeganie danego miasta. Są to:
1. Unikalna tożsamość
Siła marki danego państwa niejednokrotnie przytłacza zdolność miasta do eksponowania swoich unikalnych cech. Umiejętne balansowanie między atrybutami charakterystycznymi dla państwa i atrybutami miasta, podczas kreowania własnej, lokalnej reputacji, jest niezbędne dla poprawnego rozumienia wartości miasta i jego oferty.
2. Lokalna siła
Dzielnice często stanowią zlepek kultur, pozwalających zarówno rezydentom, jak i osobom mieszkającym na stałe w innym regionie, poznawać zalety danego miasta. To właśnie w nich ujawnia się osobowość i atrybuty danej metropolii, które wyróżniają ją na tle innych i przyciągają uwagę. Poprzez zwiększanie zainteresowania i związku danej dzielnicy z życiem jej mieszkańców, miasta mogą bardzo efektywnie wpływać na wzrost swojej reputacji.
3. Miejscy ambasadorowie
Zrozumienie i kształtowanie lokalnej dumy staje się dla miast coraz bardziej istotne. Znalezienie sposobu na wyrobienie u obywateli miasta przekonania, że są niejako ambasadorami swoich rodzinnych stron, stworzyłoby ogromny potencjał budowania marki miasta.
4. Kreatywna energia
Kreatywni ludzie są siłą napędową innowacyjnego i silnego, współczesnego miasta. To oni stoją za pobudzaniem gospodarki, wspierając tym samym innowacje w każdej dziedzinie - od muzyki i technologii do zrównoważonego rozwoju i projektowania. Stworzenie różnorodnego i otwartego środowiska, które przyciąga talent twórczy, to jedno z najważniejszych wyzwań, jakie stoją przed lokalnymi liderami.
5. Pozytywne doświadczenia
Wielkie inwestycje w infrastrukturę miasta mogą nie przynieść oczekiwanych rezultatów jeśli nie pójdą za nimi równie niezwykłe i pozytywne doświadczenia mieszkańców. Niezależnie od tego, czy jest to najnowocześniejsze w danym regionie lotnisko, czy obiekt sportowy, doświadczanie danego miejsca jest kluczowe dla jego wizerunku.
Raport "Miasta, które angażują", przygotowany przez agencję PR Weber Shandwick wchodzącą w skład McCann Worldgroup, zawiera szczegółową analizę wybranych miast. Poruszany jest w nim również aspekt tzw. "poczucia własnej wartości miasta", czyli kategorii pozwalającej zrozumieć perspektywę mieszkańców poszczególnego miasta w porównaniu z perspektywą odwiedzających go. Badanie internetowe zostało przeprowadzone przez Weber Shandwick we współpracy z KRC Research na próbie 4147 osób i wywiadach z 20 ekspertami specjalizującymi się w zagadnieniach związanych z miastem, takimi jak media, projektowanie, architektura, sport i handel. Pełny raport jest dostępny na tej stronie www.webershandwick.asia/engaging-cities.
Dołącz do dyskusji: „Miękka władza” najistotniejsza w kreowaniu reputacji miast (wideo)