SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

MF i UOKiK chcą zmian w reklamach kredytów: koniec z drobnym drukiem i hasłami „za 0 zł”

Ministerstwo Finansów oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów szykują przepisy mające ograniczyć wprowadzanie w błąd przez reklamy kredytów konsumenckich. Z przekazów mają zniknąć m.in. slogany typu „kredyt za 0 zł” i podawanie istotnych danych drobnym drukiem.

Według informacji „Dziennika Gazety Prawnej” nowe zasady są przygotowywane przez resort finansów i UOKiK w ramach prac nad ustawą o kredycie hipotecznym. Przepisy mają wprowadzić konieczność dużo czytelniejszego niż obecnie podawania w reklamach szczegółowych informacji o faktycznych warunkach zaciągania i spłaty kredytów, np. wysokości prowizji i ubezpieczenia czy faktycznej rocznej stopie oprocentowania. W praktyce ma to oznaczać, że komunikaty wyświetlane teraz w napisach drobnym drukiem u dołu będą pokazywane w takiej samej formie i równie długo co slogany marketingowe. Z tych ostatnich mają natomiast zostać wykluczone hasła typu „kredyt za 0 zł”, ponieważ mogą wprowadzać odbiorców w błąd.

„DGP” podał, że nowy kodeks może składać się nawet z 10 szczegółowych zasad. Ma dotyczyć przede wszystkim reklam w telewizji i radiu.

UOKiK regularnie karze firmy z branży finansowej za naruszanie przepisów w działaniach marketingowych. W marcu br. uznał, że 31 różnych spotów pięciu spółek (Alior Banku, Banku BGŻ, eurobanku, Credit Agricole Bank Polska i Provident Polska) w mało czytelny sposób prezentowały informacje o istotnych warunkach promowanych ofert. W ub.r. Urząd skontrolował różnego rodzaju reklamy pożyczek gotówkowych oferowanych przez 14 banków, 12 firm pożyczkowych, pośrednika kredytowego oraz SKOK-u. Kontrola wykazała, że wbrew przepisom ustawy o kredycie konsumenckim w reklamach najczęściej brakowało informacji o stopie oprocentowania kredytu wraz z wyszczególnieniem opłat, kwocie odsetek, całkowitej kwocie do zapłaty i rzeczywistej rocznej stopie oprocentowania. UOKiK wezwał siedem firm do zaniechania takich praktyk, na Idea Bank nałożył dodatkowo 413 tys. zł kary, a serwisowi Wonga.pl nakazał zwrócenie każdemu klientowi kosztów pierwszej pożyczki. Z kolei w lutym br. Urząd ukarał Vivus Finance za podanie w reklamach nieprecyzyjnych informacji o czasie dostarczenia pożyczonych pieniędzy.

W pierwszym kwartale br. cennikowe wydatki reklamowe banków w mediach pozainternetowych zmalały w skali roku o 15,1 proc. (według danych Kantar Media). Spadek ten jest uważany za konsekwencję wprowadzenia podatku bankowego.

Dołącz do dyskusji: MF i UOKiK chcą zmian w reklamach kredytów: koniec z drobnym drukiem i hasłami „za 0 zł”

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Ja
Stary pomysł bez newsa, nadmuchane jak zwykle przez redaktorów DGP
odpowiedź
User
Polak
I dobrze, niech zamkną całą tę lichwę, do tego sieciówki na niedzielę i git.
odpowiedź
User
Delhaye Yves

Czesc, drogi(z) pana lub pani.
To nie wasza sprawa i nie jest to zart.Oferta pozyczki pomiedzy szczególnosci i profesjonalny, bardzo powaznie.
Oferujemy pozyczki od 5000€ do 19.000.000 zl wszyscy ludzie o wysokiej moralnosci, które moga wykonywac nasze warunki.Okres splaty waha sie od 3 lat do 25 lat.
Jestes w Niemcy, Austria, Wlochy, Portugalia, Hiszpania, Czarnogóra; Serbia; Wegry; Szwajcaria itp... nie wahaj sie szybko, skontaktuj sie z nami, aby uzyskac zaspokojenie swoich róznych problemów.

Aby uzyskac wiecej informacji, prosze skontaktowac sie ze mna poprzez e-mail: yvespauldelhaye@hotmail.com
odpowiedź