MediaCom Warszawa z mniejszymi wpływami po stracie obsługi Volkswagen Group Polska, zmalała strata
W 2017 roku przychody domu mediowego MediaCom Warszawa (należy do GroupM) spadły wobec roku 2016 o 18,4 proc., do 723,09 mln zł. Było to przede wszystkim skutkiem utraty obsługi mediowej koncernu samochodowego Volkswagen Group Polska, który jest importerem samochodów Skoda, Audi, Volkswagen. Mimo to spółce udało się znacząco zmniejszyć stratę netto, z 12,08 mln zł do 3,65 mln zł.
MediaCom Warszawa miał w 2017 roku przychody w wysokości 723,09 mln zł, o 18,4 proc. niższe niż rok wcześniej (887,26 mln zł).
Na sprzedaży przestrzeni reklamowej w mediach agencja zarobiła 675,7 mln zł, podczas gdy rok wcześniej osiągnęła z tego tytułu 834,33 mln zł. Mniejsze były też przychody z tytułu prowizji – wyniosły 25,07 mln zł wobec 28,38 mln zł w 2016 roku.
Na usługach z tytułu zleceń-badań MediaCom zarobił w ub.r. 11,75 mln zł (w 2016 roku 13,4 mln zł). Przychody pozostałe spadły natomiast z 11,15 mln zł w 2016 roku do 10,58 mln zł w ub.r.
640,22 mln zł przychodów stanowiły te z usług realizowanych w kraju (806,85 mln zł rok wcześniej), a 82,87 mln zł przychody z usług zagranicznych (80,42 mln zł rok wcześniej).
Mniejsze koszty
Spółce udało się w ub.r. znacznie ograniczyć koszty. Te z działalności operacyjnej spadły do 722,47 mln zł z 902,11 mln zł w 2016 roku. Wydatki na usługi obce wyniosły 686,43 mln zł (rok wcześniej 867,27 mln zł), a na wynagrodzenia – 25,57 mln zł (rok wcześniej 25,67 mln zł).
Na koniec 2017 roku w firmie pracowało 265 osób i dwóch członków zarządu. Wynagrodzenie tych ostatnich wyniosło 1,58 mln zł. Obecnie członkiem zarządu Mediacomu jest Jakub Kossut.
Zysk ze sprzedaży wyniósł na koniec 2017 roku 622,43 tys. zł podczas gdy rok 2016 agencja zamknęła stratą w wysokości 14,86 mln zł. Strata z działalności operacyjnej spadła w omawianym okresie z 13,85 mln zł do 3,03 mln zł, strata brutto – z 14,51 mln zł do 4,46 mln zł a strata netto – z 12,08 mln zł do 3,65 mln zł. Ten poziom straty spółka tłumaczy wzrostem kosztów mediowych (podwyżki cen reklam, głównie w telewizji).
>>> TYSIĄCE OGŁOSZEŃ O PRACĘ - PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL
Utrata Volkswagen Group Polska
Zarząd agencji w złożonym sprawozdaniu finansowym wyjaśnia, że spadek przychodów, jak i strata bilansowa w 2017 roku spowodowane były utratą obsługi mediowej koncernu Volkswagen Group Polska. W połowie 2016 roku władze tej firmy, na szczeblu centralnym, zdecydowały się przenieść obsługę mediową do sieci PHD (Omnicom), co oznaczało zakończenie współpracy z MediaComem z początkiem 2017 roku.
Koncern Volkswagena należy do grona największych reklamodawców w Polsce – w całym 2016 roku wydał na reklamy w mediach (bez internetu) 386,5 mln zł (wg Kantar Media).
Wyniki finansowe wskazują jednak, że zakończenie współpracy z Volkswagenem nie było tak bolesne, jak utrata w 2016 roku obsługi strategicznego klienta jakim był obsługiwany przez agencję Lidl Polska (strata ze sprzedaży na koniec 2016 roku wynosiła 14,86 mln zł). Ta sieć dyskontów znajduje się w ścisłej czołówce reklamodawców w polskich mediach – na koniec 2016 roku była trzecią pod tym względem firmą z wydatkami w kwocie 689,4 mln zł.
Stałe wynagrodzenie prowizyjne
Zarząd MediaComu zwraca uwagę, że dla większości firm z branży mediów charakterystyczne jest zjawisko tzw. sezonowości. Polega na tym, że w okresie wiosennym i jesiennym mamy do czynienia ze zwiększaniem wydatków na reklamę, podczas gdy w styczniu, lutym i w okresie wakacji budżety są znacząco redukowane. MediaCom w celu ograniczenia zjawiska sezonowości stara się negocjować dla części klientów stałe wynagrodzenie prowizyjne.
Władze agencji za istotne rodzaje ryzyka finansowego dla jej działalności uznaje przede wszystkim ryzyko kredytowe. Tłumaczą, że poziom przychodów uzyskiwanych przez domy mediowe jest relatywnie niski w stosunku do kosztu zakupu przestrzeni i czasu w mediach (średnia uzyskiwana prowizja to 1-3 proc.. wartości zakupionych mediów), dlatego szczególna uwaga zwracana jest na kwestię wiarygodności kredytowej klientów. W ramach dalszego ograniczania ryzyka kredytowego spółka ubezpiecza należności handlowe swoich klientów.
MediaCom podnosi swoją konkurencyjność poprzez wdrażanie nowych produktów i rozwiązań dla klientów, sukcesy odnosi dział badań, którego usługi i produkty spotykają się z uznaniem nie tylko na rynku polskim, ale również na rynkach międzynarodowych.
Dołącz do dyskusji: MediaCom Warszawa z mniejszymi wpływami po stracie obsługi Volkswagen Group Polska, zmalała strata