Na początku listopada powstanie Media Owners Committee nadawców telewizyjnych
Nadawcy telewizyjni na początku listopada br. utworzą własny MOC (Media Owners Committee) - wynika z informacji portalu Wirtualnemedia.pl. To ułatwi im przedstawianie wspólnego stanowiska m.in. w sprawie prac nad jednoźródłowym badaniem mediów.
Od kwietnia 2018 roku Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji oraz zespół Telemetrii Polska wraz z rynkiem mediowym pracuje nad utworzeniem nowego standardu jednoźródłowego badania mediów.
Niezależnie od działań prowadzonych przez Telemetrię Polska, przedstawiciele mediów pracują w ramach wewnętrznych grup, tworząc również tzw. multi-MOC (Media Owners Committee), reprezentujący interesy wszystkich nadawców radiowych, internetowych oraz telewizyjnych) w trakcie opracowywania jednoźródłowego badania. Nadawcy internetowi rozmawiają w ramach spółki Polskie Badania Internetu, radiowi - Komitetu Badań Radiowych. Z kolei marketerzy ustanowili koalicję "Marketerzy dla lepszych badań", aby zadbać o reklamodawców i ich interesy.
Z naszych informacji wynika jednak, że na początku listopada br. utworzą oni MOC telewizyjny z oficjalną strukturą, w ramach którego przedstawią własny status oraz formalny sposób podejmowania decyzji. Ma zostać również wyłoniony zarząd oraz rada nadzorcza. - Prace nadawców koncentrują się na badaniu mediów, aczkolwiek MOC ma zajmować się również innymi sprawami, będącymi w interesie wspólnym nadawców telewizyjnych - odpowiedziało nam biuro prasowe Telewizji Polskiej, jako jednego z nadawców, zaangażowanego w prace nad badaniem.
Z kolei do tej pory koordynatorem MOC TV był Przemysław Broniszewski, który tłumaczył nam swego czasu, że organizacja nadawców telewizyjnych nie będzie zajmować się tylko badaniem mediów, ale także „a także innymi obszarami dotyczącymi telewizji i technologii z nią związanych”.
Organizacja ma w objąć na początek ok. 85 proc. rynku nadawców telewizyjnych.
Na razie nowe badanie mediów w oparciu o kilkaset urządzeń
W Polsce jest kilka firm badających rynek mediów. Oprócz Gemiusa, który tworzy raporty dotyczące internetu, wyniki radia są dostępne w ramach Radio Track Millward Brown, a rynek telewizyjny monitoruje firma Nielsen.
Krótszy czas oglądania telewizji w 2018 roku
W 2018 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.
W 2018 roku średni dzienny zasięg radia wyniósł 72,4 proc., a tygodniowy - 91,9 proc. Z kolei średni dobowy czas słuchania wyniósł 272 minuty. Najchętniej słuchaną stacją niezmiennie było RMF FM, a sieć Eska wyprzedziła Jedynkę.
Wyniki mediów publicznych w 2018 roku
W ub.r. Telewizja Polska zanotowała wzrost przychodów o 24 proc. do 2,2 mld zł, głównie dzięki 359 mln zł więcej z abonamentu rtv. Wzrosły też wpływy nadawcy z reklam, sponsoringu, sprzedaży programów i licencji. W ub.r. zatrudnienie w firmie wynosiło prawie 2,7 tys. etatów.
W 2018 r. Polskie Radio osiągnęło wzrost wpływów sprzedażowych o 12,96 proc. do 336,53 mln zł oraz 15,3 mln zł zysku netto (wobec 2,79 mln zł rok wcześniej). 69 proc. przychodów spółki pochodziło z abonamentu i związanej z nim rekompensaty, na koniec ub.r. nadawca zatrudniał 1 285 pracowników etatowych, o 30 więcej niż przed rokiem. W br. planuje 62,05 mln zł straty.
W ub.r. Polska Agencja Prasowa zanotowała wzrost skonsolidowanych przychodów sprzedażowych o 4 proc. do 52,56 mln zł oraz 3,65 mln zł straty netto (wobec 2,04 mln zł straty rok wcześniej). Zmalały przychody ze sprzedaży serwisów ogólnoinformacyjnych i ekonomicznych oraz Centrum Prasowego, a wzrosły z PAP Foto, obsługi medialnej i wynajmu. Na koniec ub.r. firma zatrudniała 401 osób.
Wyniki głównych mediów komercyjnych w 2018 roku
W ub.r. grupa kapitałowa Cyfrowy Polsat zanotowała 10,69 mld zł przychodów sprzedażowych i 816,1 mln zł zysku netto. Liczba abonentów firmy zmalała o 1,2 proc., natomiast liczba sprzedanych im usług jednostkowych wzrosła o 2,3 proc.
W ub.r. TVN osiągnął wzrost wpływów sprzedażowych o 8,6 proc. do 1,97 mld zł, a przychody z emisji reklam zwiększyły się o 9,7 proc. do 1,42 mld zł. Nadawca zanotował 157,5 mln zł straty netto, głównie wskutek 394,7 mln zł odpisu dot. wartości udziałów w platformie nc+. Na koniec roku zatrudniał 1 514 pracowników.
W ub.r. Grupa RMF zanotowała wzrost skonsolidowanych przychodów sprzedażowych o 7,8 proc. do 288,22 mln zł oraz 147,16 mln zł zysku netto (wobec 133,29 mln zł rok wcześniej). Firma zatrudniała 292 pracowników.
W ub.r. grupa kapitałowa Eurozet (należą do niej m.in. rozgłośnie Radio ZET, Radio ZET Chilli, Meloradio, Radio Plus i Antyradio) zanotowała wzrost wpływów sprzedażowych o 3,5 proc. do 197,47 mln zł oraz 26,8 mln zł zysku netto. W przypadku samej spółki Eurozet wpływy i zysk nieco zmalały.
Spółka Radio Eska, która jest nadawcą 42 rozgłośni radiowych pod tą nazwą zamknęła 2018 rok przychodami netto w kwocie 32,33 mln zł i zyskiem netto w wysokości 8,51 mln zł. Spadły wpływy ze sprzedaży reklam, ale udało się to zrekompensować wpływami ze sprzedaży praw autorskich.
Dołącz do dyskusji: Na początku listopada powstanie Media Owners Committee nadawców telewizyjnych