Lokowanie produktów na YouTube skuteczne, Prymat, Sony, Samsung, L’Oreal i Nike najlepiej zapamiętywane
Internauci na YouTube mają pozytywny stosunek do prezentowanych w klipach produktów, marki najczęściej są dostrzegane w kategorii kulinarnej, a najmniej wyeksploatowaną tematyką są lifestyle i rozrywka - wynika z sondażu IRCenter.
Według sondażu 61 proc. użytkowników YouTube’a oglądających treści o tematyce kulinarnej zadeklarowało, że dostrzegło w klipach konkretne, markowe produkty. Nieco mniejszy odsetek (46 proc.) tego rodzaju użytkowników znalazł się w segmencie kosmetyki i uroda, a 33 proc. zauważyło produkty w filmikach z kategorii technologie.
Dostrzeżenie konkretnych towarów i marek w treści prezentowanych na YouTubie filmów nie oznacza, że produkty te zostały dobrze zapamiętane. Według IRCenter 27 proc. respondentów potwierdzających, że w filmach widzieli produkty markowe nie potrafiło dokładnie określić ani marki, ani typu prezentowanego produktu. Do najlepiej zapamiętanych marek należą Prymat, Sony, Samsung, L’Oreal oraz Nike.
- Zauważyliśmy ograniczoną uważność użytkowników YouTube’a w stosunku do prezentowanych tam produktów markowych - potwierdza Weronika Niżnik z IRCenter. - Z drugiej strony ich stosunek do tego typu przekazów jest w znaczącej mierze pozytywny. Badani, wśród typowych reakcji, w pierwszej kolejności wskazywali rozbudzenie zainteresowania produktem, później zaś obojętność. Reakcje negatywne znalazły się średnio na dalszych pozycjach w rankingu. Dlatego głównym wyzwaniem dla reklamodawców na tej platformie zdaje się być właśnie zapamiętywalność.
Lokowanie produktów i marek na YouTubie powoduje różne reakcje widzów w zależności od kategorii, w jakich prezentowane są klipy. Odbiorcy w segmencie kosmetyków i urody najczęściej przyznawali się do rozbudzenia ich zainteresowania konkretnymi produktami. Dla odmiany użytkownicy oglądający filmy w kategorii lifestyle i rozrywka są najbardziej skłonni do zakupu towarów lokowanych w klipach. Najmniejszy wpływ na decyzje zakupowe ma product placement w filmach z segmentu związanego z grami.
Badania dokonano na podstawie danych zebranych w I kwartale br., skanu internetu, zrealizowanego w maju br. badania CAWI na próbie N=525 oraz wyników badania Megapanel PBI/Gemius z kwietnia br.
Dołącz do dyskusji: Lokowanie produktów na YouTube skuteczne, Prymat, Sony, Samsung, L’Oreal i Nike najlepiej zapamiętywane