Lidl i Nestlé zwiększyły wydatki reklamowe, mocno w dół Orange i T-Mobile (TOP 10)
W I połowie br. o 30-40 proc. wzrosły cennikowe wydatki reklamowe Nestlé Polska i Lidl Polska, za to mocno obcięły je PTK Centertel i T-Mobile Polska. Mniej niż rok wcześniej wydały też Aflofarm, Unilever Polska i drobni reklamodawcy.
Z danych Kantar Media przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl wynika, że cennikowe wydatki reklamowe Aflofarmu w telewizji, radiu i prasie od stycznia do czerwca br. wyniosły 422,7 mln zł. To o 74,3 mln zł, czyli 15 proc., mniej niż rok wcześniej. W minionym półroczu firma zdecydowanie, o ok. 100 mln zł, ograniczyła wydatki reklamowe w radiu, przenosząc je w dużym stopniu do telewizji (przeczytaj o tym więcej).
>>> Radio ZET więcej z reklam, RMF FM i Polskie Radio w dół (TOP 10 w I poł. 2013)
Cennikowy budżet reklamowy Unilever Polska zmalał w skali roku o 9,5 proc., czyli 26,3 mln zł. Za to wydatki Procter & Gamble DS Polska wzrosły o 14 mln zł (to 7,7 proc. w górę), a L'Oreal Polska - o 18,7 mln zł (12,3 proc.).
Mocno cennikowe budżety marketingowe zredukowały PTK Centertel (operator sieci Orange) oraz T-Mobile Polska (operator T-Mobile i Heyah, do niedawna działający pod nazwą Polska Telefonia Cyfrowa). Wydatki Centertela zmalały w skali roku o 37,1 proc. (czyli 118,5 mln zł), co można tłumaczyć wysokimi nakładami w I połowie ub.r., kiedy promowany był rebranding TP na Orange. Przy czym w maju i czerwcu br. firma reklamowała swoją nową taryfę pre-paidową NJU.mobile (przeczytaj więcej o tej kampanii i zobacz spoty).
>>> Rosną wydatki reklamowe w telewizji - najbardziej w TVN, TVP2 i AXN (TOP 10)
Budżet reklamowy T-Mobile Polska zmalał o 41,5 proc. (czyli 121 mln zł). Na początku br. zaledwie po kilku dniach operator musiał wstrzymać kampanię Heyah z powodu masowych protestów przeciw wykorzystaniu w niej wizerunku Lenina (przeczytaj o tym więcej) i dopiero po dwóch miesiącach zastąpił ją reklamami z bobasami i diabłem (obejrzyj je). Redukcję budżetu reklamowego firma zapowiadała już w marcu, kiedy zaczynała kampanię promującą jej odświeżony wizerunek (więcej na ten temat).
Z kolei Polkomtel cennikowo wydał na reklamy o 4,2 proc. (czyli 7,4 mln zł) mniej niż w I połowie ub.r. W minionym półroczu ofertę tego operatora zaczęli reklamować wynalazcy przeprowadzający zabawne eksperymenty (przeczytaj o tym więcej), a w jednej kampanii jako „tani celebryta” pojawił się prezenter Polsatu, Maciek Rock (zobacz to). Zmalały też cennikowe budżety drobnych reklamodawców - o 8 proc., czyli 17,8 mln zł.
Za to Lidl Polska cennikowo przeznaczył na reklamy 42,1 proc. więcej niż przed rokiem (to wzrost o 50,7 mln zł). Firma od roku w cotygodniowych odsłonach prowadzi intensywną kampanię z udziałem kucharzy Pascala Brodnickiego i Karola Okrasy, do których w marcu br. dołączył cukiernik Paweł Małecki (więcej na ten temat). Natomiast wydatki Nestlé Polska zwiększyły się o 30,1 proc., czyli 37,1 mln zł.
>>> Reklama w gazetach: „Rzeczpospolita”, „Puls Biznesu” i „Gazeta Wyborcza” ostro w dół
Najwięksi reklamodawcy |
||
(wydatki cennikowe w telewizji, radiu i prasie; dane Kantar Media) |
||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-VI.2013 |
I-VI.2012 |
Aflofarm |
422 718 539 zł |
497 007 720 zł |
Unilever Polska |
252 708 649 zł |
279 073 157 zł |
reklama drobna |
205 898 175 zł |
223 679 489 zł |
PTK Centertel |
201 084 007 zł |
319 544 076 zł |
Procter & Gamble DS Polska |
195 599 941 zł |
181 542 811 zł |
Lidl Polska |
171 079 420 zł |
120 361 552 zł |
T-Mobile Polska |
170 892 890 zł |
291 863 958 zł |
L'Oreal Polska |
170 446 769 zł |
151 733 889 zł |
Polkomtel |
168 797 063 zł |
176 202 438 zł |
Nestlé Polska |
160 208 857 zł |
123 134 249 zł |
wszyscy reklamodawcy |
12 176 294 099 zł |
11 434 365 423 zł |
Dołącz do dyskusji: Lidl i Nestlé zwiększyły wydatki reklamowe, mocno w dół Orange i T-Mobile (TOP 10)