Kraje z najlepszą marką
Najlepszą markę w świecie ma Australia, wyprzedzając Stany Zjednoczone i Włochy - wynika z badania Country Brand Index 2006.
Badanie zostało przeprowadzone przez międzynarodową firmę konsultingową wyspecjalizowaną w rozwoju marek FutureBrand i agencję public relations Weber Shandwick. Ranking bierze pod uwagę marki krajów i bada nowe zjawiska w podróżach i turystyce – najszybciej rozwijającym się światowym sektorze gospodarki. Spośród krajów naszego regionu Europy najlepsze miejsce odnotowały Czechy – 9. w kategorii „Kultura i sztuka” i Węgry – 10. w kategorii „Warte poniesionych wydatków”. W sumie na liście najlepszych marek krajów we wszystkich kategoriach znalazło się 45 państw.
W tym elitarnym gronie zabrakło Polski. Wschodzącymi gwiazdami światowej turystyki są Chiny, Chorwacja i Zjednoczone Emiraty Arabskie. W ciągu najbliższych pięciu lat mają one stać się głównymi celami podróży.
W tworzeniu indeksu marek krajów uczestniczyło ponad 1,500 turystów oraz ekspertów w dziedzinie turystyki i hotelarstwa.
„Kraje nie powinny postrzegać siebie jak produkty. Marka kraju to coś więcej niż sama turystyka. Na jego wizerunek wpływają również: eksport, inwestycje, handel i przemysł”, powiedziała Rina Plapler, dyrektor wykonawczy w FutureBrand. „Troska o markę kraju stwarza wiele możliwości zarówno dla krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się.”
CBI 2006 – Kraje najlepsze w poszczególnych kategoriach:
Wyjątkowe |
Indie |
Atrakcyjne historycznie |
Egipt |
Egzotyczne |
Peru |
Przyjazne rodzinie |
Stany Zjednoczone |
Do plażowania |
Bahamy |
Z najpiękniejszymi krajobrazami |
Nowa Zelandia |
Z najbogatszym życiem nocnym |
Włochy |
Na zakupy |
Stany Zjednoczone |
Najbezpieczniejsze |
Kanada |
Warte swojej ceny |
Tajlandia |
Dla biznesmenów |
Stany Zjednoczone |
CBI 2006 – Wschodzące gwiazdy:
1 |
Chiny |
2 |
Chorwacja |
3 |
Zjednoczone Emiraty Arabskie |
4 |
Republika Południowej Afryki |
5 |
Argentyna |
6 |
Chile |
7 |
Wietnam |
8 |
Kostaryka |
9 |
Peru |
10 |
Turcja |
„Skoro podróże i turystyka są przemysłem napędzającym niektóre krajowe gospodarki, to rządy powinny skupić większą uwagę nie tylko na „sprzedaży kraju”, ale również na polepszaniu doświadczeń i wrażeń każdego przyciągniętego turysty”, powiedział René A. Mack, dyrektor działu podróży w agencji public relations Weber Shandwick.
Z badania wynika, że dzisiejsi turyści coraz częściej stawiają na „atrakcje spoza przewodnika”, a głównym źródłem pomysłów na kolejne wyjazdy i źródłem pozyskiwania informacji o wybranym kraju stał się Internet.
Nowe zjawiska w turystyce:
1• „Turysta turyście” – nowe pokolenie nie polega już na wiedzy „ekspertów od turystyki”. Rozwój technologii stworzył możliwość odwiedzania niezliczonej ilości stron internetowych
i blogów, na których turyści tworzą społeczności. Podróżujący korzystają z doświadczeń innych i współpracują ze sobą poprzez Sieć.
2 • „Niedostępność napędza popyt” – Podróżujący poszukują atrakcji niedostępnych dla większości innych turystów. Im trudniej gdzieś dotrzeć lub coś zrobić, tym bardziej pożądane są takie nowe doświadczenia.
• „Pod opieką rodaków” – Wiele firm turystycznych zatrudnia rodaków turystów, których obsługuje. Znajomość języka obcego już bowiem nie wystarcza, a turyści coraz częściej wolą znajdować się pod opieką kogoś ze swojego własnego kraju.
Metodologia
Metodologię tworzenia rankingu marek państw opracowała firma FutureBrand. Na końcowy wynik składa się badanie ilościowe na zróżnicowanej globalnie próbie oraz analiza jakościowa z udziałem ekspertów i z wykorzystaniem danych o poszczególnych krajach. W badaniu CBI 2006 uczestniczyło ponad 1500 respondentów z obu Ameryk, Europy, Azji i Bliskiego Wschodu. Badani zostali dobrani w ten sposób, by znalazły się wśród nich osoby często podróżujące za granicę swojego kraju (częściej, niż raz do roku) w wieku 21-65 lat, zachowując odpowiednią równowagę między ilością kobiet
i mężczyzn. Pod uwagę wzięto zarówno podróże służbowe, jak i prywatne. W przedsięwzięciu uczestniczyło ponad 35 międzynarodowych ekspertów zajmujących się przemysłem turystycznym (autorzy przewodników, redaktorzy, analitycy i hotelarze). Aby zapewnić obiektywną opinię, eksperci reprezentowali różne regiony świata.
Dołącz do dyskusji: Kraje z najlepszą marką