47 proc. Polaków zaniepokojonych obecną sytuacją, tylko 16 proc. ufa pracodawcom
Niepokój związany z obecną sytuacją deklaruje 47 proc. Polaków. Mieszkańcy naszego kraju najbardziej martwią się negatywnymi skutkami ekonomicznymi pandemii, wysoką liczbą ofiar śmiertelnych i utratą pracy. Rodacy dostrzegają jednak pozytywne aspekty obecnej sytuacji, a jednym z nich jest wysyp memów - pokazuje badanie McCann Worldgroup.
Jak wynika z badania nastrojów konsumentów przeprowadzonego pod koniec marca 2020 roku przez McCann Worldgroup, największe obawy związane z kryzysem spowodowanym epidemią koronawirusa deklarują mieszkańcy krajów najbardziej dotkniętych COVID-19 - Hiszpanii (68 proc. obywateli), Włoch (65 proc.) i Francji (67 proc.).
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę
Wśród Polaków zaniepokojenie sytuacją wyraziło 47 proc. respondentów. Mieszkańcy naszego kraju najbardziej obawiają się negatywnych skutków ekonomicznych pandemii (50 proc. wskazań), wysokiej liczby ofiar śmiertelnych (44 proc.) i utraty pracy (29 proc.). Martwimy się też o swoje zdrowie - tylko 36 proc. Polaków sądzi, że wyzdrowieje w przypadku zakażenia się wirusem. Pandemią wcale nie martwi się 19 proc. naszych rodaków.
Jak czytamy w badaniu „większość z nas (63 proc.) polega na sobie, jeśli chodzi o dbanie o bezpieczeństwo i własne zdrowie, słabo oceniając przygotowania kraju do walki z koronawirusem. W Polsce zaledwie 30 proc. uważa, że państwo jest gotowe na pandemię, przy czym 18 proc. respondentów uważa, że jesteśmy na to kompletnie nieprzygotowani. Co ciekawe, mimo ogromnej liczby zachorowań, wyżej działania władz oceniają Włosi (42 proc.) czy Hiszpanie (37 proc.)”.
W okresie epidemii pracodawcom ufa tylko 16 proc. Polaków
Tylko 16 proc. Polaków uważa, że pracodawca działa w ich interesie. Najlepiej wypadają pod tym względem firmy w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (39 proc. jest tego zdania), a najgorzej w Hiszpanii, gdzie tylko 9 proc. uważa, że pracodawca troszczy się o pracowników.
- To co symptomatyczne dla „Polaków w czasach zarazy” to relatywnie niski - szczególnie w porównaniu do zachodnich Europejczyków np. Niemców - poziom zaufania do instytucji publicznych. Prawie 2/3 z nas uważa, że sami musimy zadbać o swoje bezpieczeństwo. Nie wierzymy nie tylko w państwo, ale przede wszystkim w naszych pracodawców. W tych trudnych czasach widać nasz indywidualizm i skupienie się na aspektach ekonomicznych. To szansa dla marek, które mogą odegrać znaczącą rolę, okazując wsparcie i realnie działając na rzecz poprawy sytuacji ludzi - np. przedsiębiorców, czy osób starszych. Niejako zastępując instytucje publiczne - komentuje Marcin Samek, strategy and social media director w McCann Worldgroup.
Badanie pokazuje, że pomimo ciągłego napływu praktycznie samych złych informacji, potrafimy dostrzec pozytywne strony obecnej sytuacji. Najwięcej, bo aż 46 proc. Polaków uważa, że będziemy bardziej skłonni do refleksji nad tym, co jest naprawdę ważne w życiu, 39 proc. cieszy się z możliwości spędzenia więcej razem czasu z rodziną, a dla 37 proc. z nas ważne jest to, że spadła emisja dwutlenku węgla.
Ciekawostką jest fakt, że dla 22 proc. Polaków pozytywnym aspektem obecnej sytuacji jest wysyp dużej liczby memów.
- Memy są istotnym elementem mediów społecznościowych, gdyż pozwalają się oswoić z nową, trudną rzeczywistością i nabrać do niej dystansu. To jednak nie wszystko co oferują social media. Dla przykładu Facebook dostarcza informacji prowadząc „Centrum na temat COVID-19”, a influencerzy wypełniają nasz wolny czas masowo polecając książki do przeczytania czy filmy do obejrzenia za pośrednictwem swoich Instagram Story. Nad wyraz szybko rozwija się platforma, która kiedyś była zarezerwowana tylko dla młodych, czyli TikTok. Rodzice nastolatków, którzy wcześniej jedynie podglądali swoje pociechy, teraz sami odkrywają swoją kreatywność. Bawią się w playbacki, kręcą domowe wersje teledysków, odgrywają zabawne scenki domowe czy dzielą radami (od gotowania przez robótki ręczne po organizację pracy w domu) - mówi Natalia Żmuda, head of social media w McCann Worldgroup.
Badanie „Human Truths in a Time of Coronavirus. Part 1” zostało zrealizowane w dniach 23-28 marca 2020 roku na grupie 19 306 respondentów w 20 krajach (Polska, Niemcy, Wielka Brytania, Francja, Hiszpania, Włochy, Turcja, Rosja, USA, Kanada, Australia, Indie, RPA, Japonia, Hong Kong, Argentyna, Meksyk, Chile, Kolumbia, Zjednoczone Emiraty Arabskie). Badanie zostało zrealizowane za pomocą narzędzia Google Surveys 360 przez McCann Worldgroup. Jak zapowiadają twórcy badania, przeprowadzone będą kolejne fale, badające aktualne nastroje i zachowania podczas pandemii COVID-19.
Dołącz do dyskusji: 47 proc. Polaków zaniepokojonych obecną sytuacją, tylko 16 proc. ufa pracodawcom