SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Konkurs na Prasową Okładkę Roku roztrzygnięty

Nagrody główne odebrali w tym roku: w grupie gazet redakcja „Pulsu Biznesu", natomiast w grupie czasopism przedstawiciele redakcji "Przekroju"

Wczoraj, w warszawskiej galerii DAP w Domu Artysty Plastyka podczas uroczystej Gali ogłoszono wyniki konkursu na prasową okładkę roku GrandFront 2003. Nagrody główne - statuetki GrandFront - z rąk Prezesa Izby Wydawców Prasy, Wiesława Podkańskiego oraz sponsorów, RUCH S.A. i Winkowski sp. z o.o., odebrali w tym roku: w grupie gazet redakcja „Pulsu Biznesu", natomiast w grupie czasopism przedstawiciele redakcji "Przekroju".

Była to już II edycja Konkursu skierowanego do wydawców, redakcji oraz twórców grafiki prasowej. Jego celem jest wybór najlepszej strony tytułowej gazety i najlepszej okładki czasopisma. Z możliwości zaprezentowania swych najlepszych okładek skorzystało wiele redakcji gazet i czasopism z całej Polski. Na Konkurs nadesłano 260 okładek, czyli prawie 50% więcej niż w ubiegłym roku! Tegoroczną edycję konkursu objął patronatem Minister Kultury, Waldemar Dąbrowski.

Pierwsza strona gazety i okładka czasopisma to wizytówki tytułu prasowego. Są istotnym elementem decydującym o tym czy sięgniemy po dane pismo. Pierwsze strony są artystycznym komentarzem najważniejszych wydarzeń, a jednocześnie informują nas o zawartości następnych kilkunastu lub kilkudziesięciu stron. Nie jest to łatwe zadanie. Twórcy okładek dzienników i czasopism stają przed niełatwym wyzwaniem, jak znaleźć ciekawą i przyciągającą czytelnika wizualną metaforę treści przygotowywanych przez redaktorów, dziennikarzy, reporterów. Konkurs Izby Wydawców Prasy na Prasową Okładkę Roku GrandFront powstał właśnie po to, aby promować twórców najciekawszych rozwiązań oraz wspierać wysoki poziom projektowania graficznego.

Do Konkursu mogły przystąpić tylko prace opublikowane w roku wydawniczym 2003. Podobnie jak w poprzedniej edycji, wszystkie okładki współzawodniczyły w dwóch grupach: gazet i czasopism. Uwzględniając wnioski z realizacji I edycji Konkursu, Izba Wydawców Prasy zadecydowała o zwiększeniu liczby kategorii konkursowych o: czasopisma branżowe, lokalne i sublokalne oraz o dodatki do gazet. Gazety konkurowały ze sobą w jednej kategorii.

Ocena okładek przebiegała w dwóch etapach. Jury Konkursu, składające się z przedstawicieli mediów: grafików prasowych, fotografów oraz dyrektorów artystycznych gazet i czasopism, po przewodnictwem Prezesa Izby Wydawców Prasy, Wiesława Podkańskiego, spośród wszystkich nadesłanych prac zakwalifikowało do II etapu 42 okładki – po 6 z każdej z 7 kategorii. Przy ocenie pierwszych stron i okładek, Jury posługiwało się kryteriami profesjonalizmu graficznego, wartościami komunikacyjnymi oraz innowacyjnością rozwiązań.

Nagrody główne GrandFront przyznano redakcji Pulsu Biznesu za najlepszą stronę tytułową gazety (wydanie z dnia 1 października 2003) oraz redakcji Przekroju za najlepszą okładkę czasopisma (wydanie z dnia 31 lipca 2003). Ponadto przyznano nagrody i wyróżnienia w poszczególnych kategoriach tematycznych. Wszystkie nagrodzone okładki są wyeksponowane na wystawie konkursowej w Galerii DAP w siedzibie Warszawskiego Ośrodka Związku polskich Artystów Plastyków przy ul. Mazowieckiej 11a. Wystawę można obejrzeć w dniach 23-30 marca 2004r.

Laureaci Konkursu GrandFront otrzymali statuetki zaprojektowane przez rzeźbiarkę Hannę Jelonek oraz pamiątkowe dyplomy. Symbolika statuetki GrandFront skłania do refleksji nad tym, jak wielu rzeczy w naszym codziennym życiu dowiadujemy się z gazet i czasopism. Prasa daje czytelnikowi podstawową wiedzę z wielu dziedzin i zaspakaja potrzeby informacyjne. Do tego nawiązuje artystka – według niej obraz współczesnego człowieka nie byłby pełny, gdyby nie zaznaczono w nim wielkiego wpływu pracy dziennikarzy na postrzeganie świata.

Zdobywcami nagród głównych GrandFront 2003 zostali:

- w kategorii gazety:

Tytuł: PULS BIZNESU, nr 110

Wydawca: Bonnier Business Polska

Autor: Jacek Utko

- w kategorii czasopisma:

Tytuł: PRZEKRÓJ, nr 31

Wydawca: Edipresse Polska S.A.

Autorzy: Bogdan Żochowski, Piotr Najsztub

Pozostali laureaci Konkursu GrandFront 2003:

II nagroda w kategorii gazety codzienne:

Tytuł: GAZETA WYBORCZA, nr 67

Wydawca: Agora S.A.

Autor: Krzysztof Trusz

III nagroda w kategorii gazety codzienne:



Tytuł: SUPER EXPRESS, nr 51

Wydawca: Media Express

Autorzy: Tomasz Lachowicz, Jacek Gałązka

I nagroda w kategorii dodatki i magazyny:

Tytuł: WYSOKIE OBCASY - Gazeta Wyborcza

Wydawca: Agora S.A.

Autor: Barbara Niewiadomska

II nagroda w kategorii dodatki i magazyny:

Tytuł: ŚWIAT RODZINNY - Głos Wielkopolski

Wydawca: Oficyna Wydawnicza Wielkopolski

Autor: Krzysztof Wiśniewski

III nagroda w kategorii dodatki i magazyny:

Tytuł: SPORT - Dziennik Łódzki

Wydawca: Polskapresse Sp. z o.o. - Oddział Prasa Łódzka

Autor: Małgorzata Skuza

I nagroda w kategorii czasopisma lokalne i sublokalne:

Tytuł: PANORAMA LESZCZYŃSKA, nr 43

Wydawca: Panorama Sp. z o.o.

Autor: Elżbieta Kuśnierek

II nagroda w kategorii czasopisma lokalne i sublokalne:

Tytuł: KONTAKTY, nr 5

Wydawca: Gratis Sp. z o.o.

Autor: Władysław Tocki

III nagroda w kategorii czasopisma lokalne i sublokalne:

Tytuł: KRONIKA TYGODNIA, nr 25

Wydawca: Podlaska Oficyna Wydawnicza "Słowo Podlasia"

Autor: Sebastian Kokoszko

I nagroda w kategorii czasopisma monotematyczne:

Tytuł: ARTeon, nr 4

Wydawca: Dom Wydawniczy Kruszona Sp. z o.o.

Autorzy: Paweł Łubowski, Sylwia Tomczyk

II nagroda w kategorii czasopisma monotematyczne:

Tytuł: ARCHITEKTURA, nr 1

Wydawca: Murator Sp. z o.o.

Autor: Jerzy Porębski

III nagroda w kategorii czasopisma monotematyczne:

Tytuł: ARCHITEKTURA, nr 7

Wydawca: Murator Sp. z o.o.

Autor: Jerzy Porębski

I nagroda w kategorii czasopisma typu life style/„people":

Tytuł: ZWIERCIADŁO, nr 6

Wydawca: Wydawnictwo Zwierciadło Sp. z o.o.

Autorzy: Tomasz Misiek, Leszek Bielski

II nagroda w kategorii czasopisma typu life style/„people":

Tytuł: FLUID, nr 36

Wydawca: Cicha Lipa

Autor: Maurycy Gomulicki

III nagroda w kategorii czasopisma typu life style/„people":

Tytuł: ELLE, nr 1

Wydawca: Hachette Filipacchi

Autor: Małgorzata Filew

I nagroda w kategorii czasopisma opinii ex aequo:

Tytuł: PRZEKRÓJ, nr 31

Wydawca: Edipresse Polska S.A.

Autorzy: Bogdan Żochowski, Piotr Najsztub

I nagroda w kategorii czasopisma opinii ex aequo: Tytuł: FORUM, nr 33

Wydawca: Polityka Spółdzielnia Pracy

Autor: Małgorzata Śliwińska

III nagroda w kategorii czasopisma opinii:

Tytuł: POLITYKA, nr 24

Wydawca: Polityka Spółdzielnia Pracy

Autor: Jacek Królak

Dołącz do dyskusji: Konkurs na Prasową Okładkę Roku roztrzygnięty

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl