Leroy Merlin nadal będzie wspierać reprezentację Polski? „Rozmawiamy ze wszystkimi obecnymi sponsorami”
W poniedziałek ogłoszono, że strategicznym sponsorem reprezentacji Polski w piłce nożnej będzie firma InPost. Nie podano jednak kwoty, którą firma Rafała Brzoski przeznaczy na wsparcie narodowej drużyny, Grzegorz Stańczuk, szef sponsoringu i marketingu w PZPN potwierdził Wirtualnemedia.pl, że prowadzi rozmowy z wszystkimi obecnymi sponsorami na temat przedłużenia umów sponsorskich, które wygasają z końcem roku. Jednym ze sponsorów pozostaje sieć Leroy Merlin bojkotowana przez część klientów za nie opuszczenie Rosji po ataku na Ukrainę.
- To największa dotąd umowa sponsorska PZPN z prywatną firmą - mówił na konferencji prezes Polskiego Związku Piłki Nożnej Cezary Kulesza. Jednak wartości kontraktu nie podał - nieoficjalnie mówi się o kwocie 8-10 mln zł. Na konferencji padła za to kwota 16 mln - to jednak nie środki finansowe, ale liczba widzów meczu Polski z Portugalią w 2016 r. (najchętniej oglądane spotkanie polskiej kadry w badaniach Nielsena) jak i liczba klientów korzystających z usług InPostu, pokazująca skalę działania tej firmy.
- Jesteśmy największym graczem na dziewięciu rynkach, jeśli chodzi o dostawy dla e-commerce. Liderem dzięki motywacji i grze zespołowej - mówił Rafał Brzoska, prezes InPostu Zaznaczył, że trudno o lepszą grę zespołową niż tą z narodową reprezentacją, która budzi autentyczne emocje.
Umowa z PZPN zakłada, że logo InPostu będzie widoczne na bandach reklamowych, ściankach konferencyjnych, ekranach, autobusie reprezentacji, zaproszeniach, biletach, plakatach, a także na doskonale widocznych w telewizji dywanach 3D obok bramek. Pojawi się także na strojach treningowych reprezentacji Polski. Szefowa marketingu Inpostu Izabela Karolczyk-Szafrańska potwierdziła, że firma będzie promować także swoje inne brandy w ramach umowy z PZPN (np. Paczkomaty, InPost Fresh).
Ponadto od meczów zaplanowanych na wrzesień InPost będzie odpowiadał za dostarczanie kibicom wszystkich drukowanych biletów na spotkania reprezentacji. Umowa została podpisana do lipca 2024 roku (na czerwiec i lipiec 2024 roku zaplanowano piłkarskie Euro 2024), z możliwością przedłużenia o dwa lata.
Lotos cały czas głównym sponsorem reprezentacji Polski
Jednocześnie sponsorem głównym reprezentacji Polski w piłce nożnej pozostaje Grupa Lotos, która współpracuje z PZPN od 2014 r. - Świadczenia są w odpowiedni sposób podzielone. Każda z firm ma swoje prawa - mówił na konferencji Łukasz Wachowski, sekretarz generalny PZPN.
Umowa z Lotosem wygasa już pod koniec roku, podobnie jak w przypadku innych sponsorów. Status oficjalnych sponsorów drużyny mają natomiast STS, Biedronka, Oshee, Leroy Merlin i T-Mobile Polska (ta ostatnia firma podpisała umowę wiosną 2020 roku), a oficjalnymi partnerami są AliorBank, rent99, Fakro i Ustronianka.
Ostatnio szczególnie głośno było o sieci hipermarketów budowlanych Leroy Merlin, która nie zdecydowała się zawiesić działalność w Rosji po jej ataku na Ukrainę. Była to jednak decyzji francuskiej centrali, natomiast polski oddział zaangażował się w pomoc uchodźcom. Mimo tego sklepy sieci w Polsce stały się obiektem akcji realizowanych przez aktywistów i bojkotu przez część klientów, a niektórzy nawoływali do rozwiązania umowy sponsorskiej przez PZPN, co nie nastąpiło. Leroy Merlin przestał współpracować z TVN przy programach emitowanych w kanale HGTV, ale z drugiej strony spoty reklamowe sieci cały czas są emitowane w kanałach Grupy TVN, Grupy Polsat czy Telewizji Polskiej.
- Proces pozyskania sponsorów rozpoczął się dawno. Wszystko jest na dobrej drodze, by zapewnić piramidę sponsorską przynajmniej taką jaka było w cyklu 2017-2022, a nawet większą - mówił na konferencji Grzegorz Stańczuk, dyrektor departamentu marketingu i sponsoringu PZPN.
W rozmowie z Wirtualnemedia.pl Stańczuk potwierdził, że Związek prowadzi rozmowy na temat przedłużenia umów z wszystkimi dotychczasowymi sponsorami reprezentacji Polski. W tym Leroy Merlin. Intencją PZPN jest podniesienie współpracy na wyższy poziom - nie ma mowy już tylko o prezentacji swojego logo.
"Łączy nas piłka" z lokowaniem produktu
Nowatorska firma współpracy będzie mieć miejsce w przypadku InPostu, a przedstawiciele PZPN nie boją się mówić nawet o najnowocześniejszej umowie sponsoringowej. Piłkarski Związek otworzy przed nowym sponsorem swoje social media, w tym youtube'owy kanał „Łączy nas piłka” z 801 tys. subskrypcji. InPost będzie mógł lokować swoje produkty w materiałach zamieszczonych na tym kanale.
- W tym kierunku chcemy podążać w najbliższych latach. Jako największy związek sportowy w Polsce chcemy wyznaczać standardy marketingu sportowego. Jednocześnie będziemy robić wszystko, aby nasi partnerzy mieli poczucie, że uczestniczymy i pomagamy w budowaniu ich biznesu - podkreśla Stańczuk.
- Będzie to całkowicie inny sponsoring, chcemy naszych klientów zaskakiwać. Już szukamy pomysłów na Katar – mówiła Izabela Karolczyk-Szafrańska.
Zapytaliśmy najważniejszych sponsorów polskiej kadry piłkarzy, czy są zainteresowani dalszą współpracy z PZPN po 2023 r. Sieć Biedronka nie udzieliła nam jednoznaczne odpowiedzi.
- W chwili obecnej jesteśmy skupieni na realizacji działań wynikających z obowiązującej do końca tego roku umowy sponsoringowej, szczególnie w kontekście zbliżających się meczów Ligi Narodów oraz awansu reprezentacji Polski do Mistrzostw Świata w Katarze, które po raz pierwszy w historii odbędą się nie latem, lecz na przełomie listopada i grudnia – powiedział Wirtualnemedia.pl Arkadiusz Mierzwa, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej w Jeronimo Martins Polska.
- Negocjacje są przedmiotem trwającej obecnie analizy. Aktualnie skupiamy się na maksymalnym wykorzystaniu potencjału dotychczasowego kontraktu - podało nam biuro prasowe Lotosu.
W przypadku tej firmy niewiadomą jest jaka będzie jej strategia sponsoringowa po tym jak zostanie finalnie przejęta przez Orlen. Koncern ten też angażuje się mocno w sponsoring sportu, ale stawia na dyscypliny samochodowe. Flagowym projektem Orlenu jest współpraca z zespołem Formuły 1 - Alfa Romeo Racing Orlen oraz wsparcie Roberta Kubicy. Firma wspiera 80 utalentowanych sportowców. W 2022 roku inwestycje koncernu w sport wzrosły o 120 proc.
W pierwszym kwartale br. InPost osiągnął wzrost przychodów o 94,4 proc. do 1,5 mld euro (a bez uwzględnienia kupna Mondial Relay o 19 proc.) i spadek zysku netto z 93,8 do 68,8 mln euro. W Polsce zanotowała niższy wzrost obrotów niż w ostatnich dwóch latach, na koniec marca miała 17 357 Paczkomatów.
Od 2010 roku InPost jest sponsorem InPost Sport Team, do którego należą m.in. lekkoatleci Robert Urbanek, Wojciech Nowicki, Konrad Bukowiecki i Marcin Krukowski, tenisistka młodego pokolenia Magda Świerczyńska czy himalaistka Magda Gorzkowska, która podjęła próbę zimowego zdobycia K2.
Dołącz do dyskusji: Leroy Merlin nadal będzie wspierać reprezentację Polski? „Rozmawiamy ze wszystkimi obecnymi sponsorami”