SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Duży spadek oglądalności VIVA Polska w ostatnich latach. „Wynik zmian na rynku dostawców kontentu muzycznego”

Kanał VIVA Polska w 2017 roku ogląda średnio 4,5 tys. osób. Względem poprzedniego roku stacja nieco zyskała widzów, ale zanotowała ogromny spadek w porównaniu do lat poprzednich. - Spadki oglądalności to wynik zmian na rynku dostawców kontentu muzycznego w Polsce - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Ryszard Baran, media manager w Codemedia.

W okresie od 1 stycznia do 6 sierpnia 2017 roku młodzieżowy kanał VIVA Polska w każdej minucie oglądało średnio 4,5 tys. osób. Przełożyło się to na 0,07 proc. udziału w rynku telewizyjnym wśród wszystkich widzów, 0,15 proc. w grupie komercyjnej 16-49 oraz 0,32 proc. w grupie 13-29 - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl przez Codemedia.

Należący do koncernu Viacom International Media Networks Polska kanał w porównaniu do całego 2016 roku zanotował wzrost oglądalności - wówczas stację śledziło 4,2 tys. osób, co przełożyło się na odpowiednio 0,06 proc., 0,13 proc. i 0,26 proc. udziału.

Względem poprzednich lat młodzieżowy kanał zanotował jednak duże spadki. Na przykład w 2013 roku stację śledziło 14,7 tys. widzów (odpowiednio 0,24 proc., 0,41 proc. i 0,80 proc. udziału), a w 2010 roku było to 39 tys. osób (0,64 proc., 1,14 proc. i 2,03 proc. udziału).

- Od 2010 roku VIVA Polska regularnie traci udziały rynkowe - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Ryszard Baran, media manager w Codemedia. Spadki oglądalności to wynik zmian na rynku dostawców kontentu muzycznego w Polsce:
- start stacji Eska TV, silnej i stabilnej radiowej marki, która zbudowała zaufanie wśród młodych odbiorców. Polska marka Eska jest obecnie największą konkurencją dla VIVY;
- wejście Eski TV do naziemnej telewizji cyfrowej. Stacja ta dzięki temu z dnia na dzień zyskała udziały w widowni;
- po latach wróciła moda na muzykę Disco Polo. Oczywiście kontent stacji Polo TV różni się od pozycji programowych VIVY, ale jeżeli patrzymy na oglądalność w grupie odbiorców tej stacji (osób w wieku 13-29) to właśnie w tej grupie Polo TV odbiera udziały VIVIE. Dlatego mitem jest stwierdzenie, że kanały z muzyką disco polo oglądają tylko osoby w starszym wieku;
- wejście Polo TV do DVB-T. Obecnie kanał ten jest najchętniej oglądaną stacją muzyczną w Polsce;
- wzrost ilości kanałów muzycznych w Polsce. Kilka lat temu na rynku istniało kilka stacji. Obecnie w ofercie jest 17 kanałów o profilu muzycznym i wiele programów, które w swojej ofercie programowej emitują pasma muzyczne;
- popularność platform muzycznych: YouTube i Spotify. Obecnie w każdej chwili za pomocą mobilnych urządzeń mamy możliwość obejrzenia i wysłuchania dowolnego utworu, odtworzenia playlist - komentuje Baran.

Wśród najchętniej oglądanych pozycji w okresie od 1 stycznia 2009 roku do 6 sierpnia 2017 roku najwięcej widzów zgromadził emitujący utwory disco polo program „Disco ponad wszystko”. 6 lutego 2011 roku oglądało go 276 tys. widzów.

11 z 20 topowych emisji, to audycje pokazane w 2011 roku. 6 miejsc zajęły programy z 2010 roku, 2 - z 2009 roku, a 1 - z 2012 roku.

Tydzień temu informowaliśmy, że VIVA Polska w październiku br. zostanie przekształcona w nową muzyczną stację MTV Music. Viacom w ten sposób chce wzmocnić brand MTV. - MTV to najmocniejsza marka wśród telewizyjnych stacji muzycznych na świecie. Ma ona również bardzo duży potencjał wizerunkowy na świecie i w Polsce - informuje Baran.

Tym samym VIVA Polska zniknie z Polski po 17 latach nadawania (kanał wystartował w czerwcu 2000 roku), a obecne miejsce tego kanału u operatorów zajmie MTV Music. - Przed Viacom’em stoi duże zadanie. Po pierwsze obecnie w Polsce marka MTV nie kojarzy się z muzyką, tylko z programami typy reality-show „Warsaw Shore”, „Ex na plaży”, a po drugie stacja ta będzie walczyć z  najmocniejszymi polskimi muzycznymi kanałami Eska TV i Polo TV - wypowiada się nam ekspert.

Warto dodać, że po przekształceniu VIVA w MTV Music w portfolio VIMN Polska będzie 6 kanałów pod marką MTV - na polskim rynku (oprócz MTV Polska HD) dostępne są także brytyjskie kanały MTV Hits, MTV Dance, MTV Rocks i MTV Live HD.

Dołącz do dyskusji: Duży spadek oglądalności VIVA Polska w ostatnich latach. „Wynik zmian na rynku dostawców kontentu muzycznego”

15 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
bolec
Zapomnieliście napisać, że do upadku vivy przyczynił się także słaby budżet stacji, wyrzucenie prowadzących i ich programów, a zrobienie z kanału szafy grającej
odpowiedź
User
jak
Nie ma w języku polskim takiego słowa kontent oznaczającego zawartość. W moim języku to słowo znaczy zadowodlony. Żaden anglojęzyczny człowiek nie robi z zagranicznych słów takich idiotyzmów jak wy z angielskiego.
odpowiedź
User
maxxxfan
Do największego spadku oglądalności VIVA Polska przyczyniło się kierownictwo VIVA Polska. Wprowadzanie programów typu reality-show (w kółko powtarzanych) kosztem programów muzycznych w tym tych prowadzących przez prezenterów jak Małgorzata i Daro i zrobienie z tej stacji szafy grającej, potem także rezygnacja z polskiej muzyki. Do 2009, nawet 2011 roku ta stacja była całkiem fajna i programy typu Disco Ponad Wszystko cotygodniowe z prowadzącym mogłbybyć dobrym rozwiązaniem. Widać było jaka była oglądalność Disco Ponad Wszystko. Nie można było tego pociągnąć? To po kilkunastu odcinkach zrezygnowano, a potem ta zmiana loga stacji i zła zmiana
odpowiedź