Meta z pierwszym spadkiem wpływów i bez jednej trzeciej zysku. 12 proc. mniej z reklam w Europie
W zeszłym kwartale koncern Meta Platforms, do którego należą Facebook, Instagram, Messenger i WhatsApp, zanotował wyniki poniżej oczekiwań: wpływy zmalały o 1 proc. do 28,82 mld dolarów, a zysk netto z 10,39 do 6,69 mld dolarów. Firma tłumaczy to słabą koniunkturą reklamową, nie spodziewa się poprawy w trzecim kwartale.
Mark Zuckerberg zaznaczył, że w minionym kwartale widać było „pozytywną trajektorię” w trendach zaangażowania użytkowników w produkty takie jak Rolki oraz inwestycje koncernu w obszar sztucznej inteligencji.
Mniej z reklam w USA i Europie
Przy czym wyniki finansowe Meta Platforms były pod wpływem spowolnienia wzrostu na rynku reklamowym i niekorzystnej dla platform społecznościowych nowej polityki prywatności na smartfonach i tabletach Apple.
Przychody reklamowe, stanowiące ponad 97 proc. łącznych wpływów koncernu, zmalały rok do roku o 1,5 proc. do 28,15 mld dolarów. Znacząco spadły w USA i Kanadzie - z 13,37 do 12,79 mld dolarów, oraz w Europie - z 7,2 do 6,36 mld dolarów.
Nie w pełni zrekompensowały to wzrosty reklamowe w Azji i regionie Pacyfiku (z 5,15 do 5,83 mld dolarów) oraz Afryce i Ameryce Południowej i Środkowej (z 2,86 do 3,17 mld dolarów).
Koncern podał, że o ile liczba kontaktów użytkowników z reklamami zwiększyła się rok do roku o 15 proc., o tyle średnia cena reklam spadła o 14 proc.
Natomiast pozareklamowe przychody z platform zwiększyły się ze 192 do 218 mln dolarów. Łączne wpływy kwartalne koncernu pierwszy raz w jego historii zmalały rok do roku.
2,8 mld straty pionu VR
Z kolei wpływy pionu Reality Labs, obejmującego produkującą gogle do VR spółkę Oculus Rift i zapowiedziane jesienią ub.r. metawersum, poszły w górę z 305 do 452 mln dolarów, a jego strata operacyjna pogłębiła się dużo mocniej - z 2,43 do 2,81 mld dolarów.
Strata i tak była niższa niż w poprzednich dwóch kwartałach, gdy sięgnęła kolejno 3,3 i 2,96 mld dolarów.
Facebook traci użytkowników w Europie
Z należących do koncernu platform Facebook, Instagram, Messneger i WhatsApp codziennie korzystało średnio 2,88 mld internautów, wobec 2,76 mld rok wcześniej i 2,47 mld w drugim kwartale 2020 roku.
Natomiast liczba użytkowników odwiedzających platformy przynajmniej raz w miesiącu zwiększyła się rok do roku z 3,51 do 3,65 mld. Średni przychód na użytkownika zmalał z 8,36 do 7,91 dolara.
Liczba internautów codziennie zaglądających na Facebooka (Meta nie podaje osobno statystyk swoich pozostałych platform) zbliża się do 2 mld. W zeszłym kwartale wyniosła 1,97 mld, wobec 1,91 mld rok wcześniej.
Facebook nadal zyskuje sporo użytkowników w Azji i regionie Pacyfiku (wzrost z 788 do 836 mln) oraz Afryce, Ameryce Północnej i Środkowej (z 618 do 631 mln), natomiast w Europie zatrzymał się nieco powyżej poziomu 300 mln internautów, a rok do roku zanotował spadek z 307 do 303 mln.
W ujęciu comiesięcznym liczba użytkowników Facebooka zwiększyła się rok do roku z 2,89 do 2,93 mld, mimo spadku w Europie z 420 do 407 mln.
Wpływy i zysk poniżej prognoz, Meta oszczędza
Marża operacyjna Meta Platform spadła z 43 do 29 proc. Zysk operacyjny zmniejszył się z 12,37 do 8,36 mld dolarów, a zysk netto - z 10,39 do 6,69 mld dolarów, a w przeliczeniu na akcję - z 3,61 do 2,46 dolara.
Wyniki koncernu okazały się niższe od konsensusu prognoz analityków, zakładającego 28,94 mld przychodów i 2,59 dolara zysku netto na akcję.
Gorsza od oczekiwań rynku jest też prognoza firmy na trzeci kwartał - spodziewa się 26-28,5 mld dolarów przychodów, podczas gdy analitycy prognozowali średnio 28,94 mld dolarów.
- Prognoza odzwierciedla warunki słabego popytu reklamowego, którego doświadczaliśmy w drugim kwartale. Uważamy, że wynika to z szerszej niepewności makroekonomicznej - napisano w sprawozdaniu. Zmaleć mają też wpływy pionu Reality Labs, prognoza jest oparta na niekorzystnym wpływie zmian kursów walut (czyli umocnienia się dolara amerykańskiego) w wysokości 6 proc.
Meta obniża też prognozę całorocznych wydatków - z 87-92 mld dolarów do 85-88 mld. Firma przypomniała, że niedawno zapowiedziała zmniejszenie o 30 proc. planu zatrudnienia nowych inżynierów.
Na koniec czerwca zatrudniała 83 553 osób, o 32 proc. więcej niż przed rokiem.
W środę w handlu posesyjnym akcje Meta Platforms taniały o ponad 4 proc. Od początku br. kurs giełdowy koncernu zmalał o 49,9 proc. Rekordowy spadek zanotował tuż po publikacji wyników finansowych z czwartego kwartału ub.r.
Dołącz do dyskusji: Meta z pierwszym spadkiem wpływów i bez jednej trzeciej zysku. 12 proc. mniej z reklam w Europie