SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Telewizor w niemal wszystkich polskich domach, połowa z nas ma dwa odbiorniki. Chcemy kupować coraz większe

Telewizja dla Polaków jest źródłem informacji, rozrywki i codziennym towarzyszem, dzięki któremu nie czują się samotni – wynika za badania, przeprowadzonego przez PanelWizard Direct dla TP Vision. Przy zakupie nowego telewizora kierujemy się przede wszystkim jego ceną, jakością obrazu i dźwięku oraz wielkością ekranu. 40 procent z nas w czasie pandemii oglądało więcej telewizji niż zazwyczaj.

Badania przeprowadzono na reprezentatywnej grupie 1027 osób w wieku od 18 do 75 roku życia, w dniach 1-15 marca 2022 roku. Wynika z niego, że 97 proc. polskich gospodarstw domowych ma telewizor, a ponad połowa z nich - dwa lub więcej. Za pośrednictwem telewizora korzystamy z rozmaitych odmian rozrywki: przede wszystkim oglądamy tradycyjną telewizję oraz serwisy streamingowe i VoD (78,3 proc. respondentów) oraz czerpiemy wiedzę o świecie (75,9 proc.).

Mimo, że internet wciąż się rozwija, dla ponad 40 proc. Polaków telewizja jest wciąż głównym źródłem informacji. Także ponad 40 proc. rodziców posiadających dzieci do 13-go roku życia używa telewizora, aby zapewnić rozrywkę lub zająć czas swoim pociechom – czytamy w badaniu.

Jednocześnie jednak ponad 20 proc. z nas przyznaje, że dzięki oglądaniu telewizji czuje się mniej samotna. Telewizory są dziś też wykorzystywane jako sprzęty audio - do słuchania muzyki (wskazuje na to ponad 8 proc. pytanych).

- Współczesny telewizor to domowe centrum rozrywki. Dzięki połączeniu z internetem, szerokiej gamie aplikacji i dostępności wielu serwisów streamingowych, daje wiele możliwości. Filmy, seriale, programy informacyjne i rozrywkowe, sport, programy dla dzieci - wszystko to jest dziś łatwo dostępne, a nowoczesne technologie stosowane we współczesnych telewizorach - takie jak system podświetlenia Ambilight, samouczące się systemy czy sztuczna inteligencja wykorzystywana do optymalizacji jakości obrazu, gwarantują wyjątkowe doznania - komentuje Marcin Habzda, dyrektor generalny TP Vision w Polsce (firma jest właścicielem marki Philips TV&Sound).

Telewizja vs. pandemia: prawie nic się nie zmieniło

Dla połowy Polaków czas spędzony na oglądaniu telewizji w trakcie lockdownów w porównaniu do czasu sprzed pandemii Covid-19 nie uległ zasadniczym zmianom. Z drugiej jednak strony 40 proc. respondentów twierdzi, że na oglądaniu telewizji spędziła więcej czasu, a 9 proc. - że mniej. W trakcie pandemii najchętniej korzystaliśmy z platform streamingowych (przyznaje się do tego 41,3 proc. respondentów), a w dalszej kolejności wykorzystywaliśmy telewizory do grania (17,7 proc. zapytanych), słuchania muzyki i radia (17,4 proc.) czy oglądania filmów na VoD (17,3 proc.).

Podczas pandemii jedna trzecia polskich telewidzów kupiła nowy telewizor. Najczęściej wymieniane powody takiej decyzji to awaria starego urządzenia oraz chęć posiadania nowszego i lepszego modelu.

Czym kierują się Polacy, kupując nowy telewizor? Przede wszystkim ceną, rozmiarem i wysoką rozdzielczością ekranu, jakością dźwięku oraz możliwościami technicznymi - wynika z badania. Na te elementy wskazało ponad 90 proc. respondentów. Przed podjęciem decyzji o zakupie nowego telewizora informacji najczęściej szukamy w porównywarkach internetowych (55,2 proc. wskazań), czytając opinie użytkowników (53,4 proc.), pytamy o radę sprzedawców w sklepach i salonach (tak odpowiedziało 43,5 proc. badanych), zasięgamy opinii znajomych i rodziny (38,7 proc). Coraz ważniejsze są też kwestie związane ze środowiskiem naturalnym – chętniej wybieramy telewizory zużywające mniej energii, z wyższą, „zieloną” etykietą energetyczną. Połowa respondentów jest skłonna zapłacić więcej za telewizor, który jest bardziej przyjazny dla środowiska. Dla 70 proc. ważne jest, aby do produkcji telewizora wykorzystane zostały materiały z recyklingu.

Telewizory z nami zostaną

Dla ponad 60 proc. respondentów telewizor jest ważnym elementem wyposażenia salonu w mieszkaniu. Co więcej: ponad połowa Polaków uważa telewizor i telewizję za istotną, wręcz niezbędną część ich życia. Ponad trzy czwarte polskich telewidzów spodziewa się, że za pięć lat nadal będzie mieć telewizor w swoim salonie, a prawie połowa - że będzie to odbiornik większy niż obecnie. Ponad jedna trzecia spodziewa się, że za pięć lat telewizor będzie używany wyłącznie do oglądania tradycyjnej telewizji.

Z raportu Omdia wynika, że konsumenci na całym świecie wybierają telewizory z Korei Południowej i Japonii. Dwa pierwsze miejsca pod względem sprzedaży w 2021 roku zajęły Samsung i LG. Oba z własnymi systemami operacyjnymi, bez Android TV/Google TV.  W 2021 roku średnia cena jednostkowa telewizorów LG OLED wyniosła 1 861 dol., ponad trzykrotnie więcej niż średnia cena telewizora LCD wynosząca 507,70 dol. Tymczasem globalne dostawy telewizorów spadły o 1 932 000 sztuk w skali roku do 213,54 mln sztuk w 2021 roku, co jest najniższym wynikiem od 2010 r. Za dwiema koreańskimi firmami uplasowało się japońskie Sony, które miało udział w rynku na poziomie 9,5 proc. pod względem przychodów, chińskie TCL z 8 proc. i Hisense z 6,8 proc.

Dołącz do dyskusji: Telewizor w niemal wszystkich polskich domach, połowa z nas ma dwa odbiorniki. Chcemy kupować coraz większe

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
OLO
Już dawno temu wyrzuciłem telewizor z domu. dziwię się ludziom, że tracą czas i pieniądze żeby ktoś ich ogłupiał. Bzdura, przeżytek i odchodząca technologia.
odpowiedź
User
Rumburak
Niektórzy to pewnie będą musieli zmienić mieszkanie na większe, aby im te wielkie telewizory się pomieściły.
odpowiedź
User
miś społeczny
"Czy wiecie za co mnie lubicie? Im głupszy był mój program, tym wy czuliście się mądrzejsi. Każą wam oddać krew – oddajecie. Każą wam chodzić na czworakach – zrobicie to. Sprzedacie godność, sprzedacie uczciwość, by kupić większy telewizor. By dostać jakiś marny ochłap władzy. Czym różnicie się od tych, na których plujecie?"
odpowiedź