Jaka będzie przyszłość dziennika 'Polska'?
Minął właśnie rok od ukazania się na rynku pierwszego numeru dziennika "Polska" wydawanego przez Polskapresse. Jak projekt zmienił rynek prasy regionalnej i jaka przyszłość go czeka? O to zapytaliśmy znawców prasy regionalnej i ekspertów branżowych.
Julian Beck, były wiceprezes Polskapresse i redaktor naczelny
"Dziennika Łódzkiego", obecnie właściciel firmy szkoleniowej i
doradczej Julian Beck - Press
Realizacja projektu "Polska" przez panów Wróblewskiego i Fąfarę wprowadziła dzienniki regionalne Polskapresse na równię pochyłą. Stare tytuły utrzymuje na powierzchni ogromne przywiązanie czytelników, potrafiących z redakcyjnego bełkotu oferowanego w "Polsce" wyłowić resztki tego, co lubili i szanowali przez pokolenia. Rynek się nie skurczył, bo na sprawy regionalne zawsze będzie popyt. To wykładany w kioskach towar jest marnej jakości, o czym najlepiej świadczy sprzedaż w tzw. nowych regionach, a w szczególności totalna klęska w Warszawie.
Rynek reklamy kieruje się prostą zasadą: jest czytelnik - są ogłoszenia, ubywa czytelników - ubywa reklam. A "Polsce" czytelników ubywa. Zsuwający się po równi pochyłej projekt "Polska", a tak naprawdę interesy rodziny Diekmannów w Polsce, będzie już wkrótce ratować Alexander Diekmann, syn Axela. Jeśli nie znajdzie kupca na Polskapresse, który poprowadzi gazety nową drogą, wycofa się z projektu "Polska" i spróbuje powrócić do modelu sprzed roku.
Jarosław Roszkowski, były prezes Domu Prasy Regionalnej Mediatak, obecnie pełnomocnik zarządu spółki Internet Group ds. rozwoju platformy e-marketingu i m-marketingu.
Polskapresse rozpoczynając realizację projektu "Polska" chciała osiągnąć dwa istotne cele - dokonać "modernizacji" istniejących tytułów regionalnych i wzmocnić swoją pozycje na rynku ogólnopolskich reklamodawców. Z perspektywy roku można powiedzieć, że przyjęte rozwiązania nie umożliwiły osiągnięcia żadnego z tych wyzwań, zwłaszcza jeżeli uwzględnimy perspektywę poniesionych inwestycji. Od lat prasa regionalna konsekwentnie traciła czytelnika. Wprowadzone rozwiązania tego nie zmieniły - trend spadkowy utrzymuje się. W mojej ocenie wynika to z tego, że zaproponowane rozwiązania głównie uwzględniały perspektywę reklamową a w mniejszym stopniu koncentrowały się na potrzebach dotychczasowego i potencjalnego czytelnika. Patrząc z perspektywy kierunkiem, który mógł to zapewnić, jest unowocześniona i rozbudowana formuła regionalności, która pozwoli zapewnić powrót do prasy regionalnej tych czytelników, którzy przestali ją czytać w ostatnich latach (bo chyba na tylko taką grupę można realnie liczyć).
W mojej ocenie Polskapresse ma teraz do wyboru dwie możliwości. Pierwsza opcja to kontynuacja projektu z jego głównymi założeniami, próbując realizować cel reklamowy. Jakakolwiek rezygnacja z formuły i powrót do funkcjonowania w ograniczonej liczbie regionów będzie oznaczało porażkę w tym obszarze. Druga opcja to ograniczenie funkcjonowania projektu do wydania warszawskiego i próba istotnego wzmocnienia pozycji na tym rynku. Dobra pozycja na rynku warszawskim zawsze daje szansę lepszego efektu reklamowego dla całej oferty. Bez względu na wybór opcji dalsze funkcjonowanie projektu będzie odbywać się w kontekście optymalizacji kosztowej.
Monika Rychlica, head of press & new media w Initiative Media
Warszawa
Projekt "Polska" był bez wątpienia nowatorskim i odważnym. Po roku istnienia należy jednak przyznać, że nie zrealizował planowanych założeń. Przede wszystkim "Polska" nie spełnia kryteriów gazety ogólnopolskiej. Sprzedaż tytułu jest stosunkowo wysoka tylko w sześciu regionach (w których mogła się oprzeć o wydawane przez Polskapresse tytuły regionalne). W pozostałych regionach sprzedaż jest na bardzo niskim poziomie ok 30-20 tys. Moim zdaniem jest to główna przyczyna braku sukcesu na polu inwestycji reklamowych.
Z jednaj strony trudno sobie wyobrazić, aby po tak dużych inwestycjach "Polska" wycofała się z regionów, gdzie nie ma wsparcia w swojej gazecie regionalnej, z drugiej zaś mniej kosztowne są jednak radykalne posunięcia niż brnięcie w czymś, co jest niebywale trudne i kosztowne. Nie wiem, jaka będzie decyzja wydawnictwa, ja na ich miejscu rozważyłabym opcję nie inwestowania w "czarne dziury" i skupienia się na dobrej ofercie regionalnej.
Rafał Leszczyński, analityk prasowy CR Media
Consulting
Problem dziennika "Polska" polega na tym, że od początku boryka się z określeniem swojej tożsamości. Ciężko zdefiniować czym tak na prawdę jest ta gazeta - dziennik ogólnopolski czy dziennik regionalny? Tak naprawdę to ani jedno, ani drugie.
"Polska" to swoisty eksperyment wydawniczy, który miał udowodnić, że z połączenia gazet regionalnych w jeden organizm można stworzyć dziennik ogólnopolski. Gdyby udało się pozyskać po jednej gazecie z każdego regionu Polski, wtedy faktycznie projekt mógłby odnieść sukces. Polskapresse nie udało się zrealizować zamierzonego celu. Co więcej, wydawca sprawia wrażenie, że brakuje mu perspektyw na dalszy rozwój swojej gazety. Znalazł się w impasie z którego nie wie jak wyjść. Nie osiągnie już wyższej sprzedaży egzemplarzowej i małe są szanse na pozyskanie kolejnych dzienników regionalnych. Nie widać też aktywności utworzeniu własnych gazet (do tej pory jedynie Gazeta Opolska).
Jaka przyszłość czeka dziennik "Polska"? W zaistniałej sytuacji
ciężko znaleźć dobre rozwiązanie. Polskapresse albo będzie
kontynuowała wydawanie dziennika w obecnej formule z wszelkimi tego
konsekwencjami, albo podejmie kroki zmierzające do przekształcenia
w inny typ gazety.
Sprzedaż dziennika 'Polska'*
Tytuł | listopad 2007 | październik 2007 | ||
ZKDP | Średni nakład jednorazowy | Sprzedaż ogółem | Średni nakład jednorazowy | Sprzedaż ogółem |
Polska Dziennik Zachodni | 125880 | 96904 | 113350 | 84575 |
Polska Dziennik Bałtycki | 79606 | 57969 | 68013 | 49295 |
Polska Głos Wielkopolski | 79927 | 56898 | 79066 | 52051 |
Polska Dziennik Łódzki | 73936 | 55808 | 67566 | 48862 |
Polska Gazeta Wrocławska | 59677 | 39462 | 54842 | 34827 |
Polska Gazeta Krakowska | 59277 | 36407 | 55081 | 32197 |
Polska Warszawa | 45192 | 18004 | 58240 | 20001 |
Polska Mazowsze | 20810 | 5606 | 30480 | 5497 |
Polska Rzeszów | 9304 | 3338 | 12573 | 3610 |
Polska Kujawy | 8886 | 3033 | 12440 | 3069 |
Polska Lubuskie | 10489 | 2672 | 11352 | 2924 |
Polska Gazeta Opolska | 6942 | 2661 | 11867 | 2680 |
Polska Szczecin | 7108 | 2503 | 9997 | 2603 |
Polska Kielce | 6332 | 2198 | 9460 | 2296 |
Polska Białystok | 6476 | 1865 | 10255 | 2147 |
Polska Olsztyn | 5432 | 1692 | 7480 | 1809 |
Polska Koszalin | 5264 | 1466 | 6623 | 1351 |
Kurier Lubelski | 21664 | 11404 | 20070 | 9900 |
Tytuł | styczeń 2008 | grudzień 2007 | ||
ZKDP | Średni nakład jednorazowy | Sprzedaż ogółem | Średni nakład jednorazowy | Sprzedaż ogółem |
Polska Dziennik Zachodni | 99451 | 78389 | 113200 | 87137 |
Polska Głos Wielkopolski | 69277 | 50464 | 81192 | 55399 |
Polska Dziennik Łódzki | 68526 | 47762 | 70993 | 48760 |
Polska Dziennik Bałtycki | 60570 | 47236 | 68056 | 52456 |
Polska Gazeta Wrocławska | 52153 | 32433 | 57277 | 35812 |
Polska Gazeta Krakowska | 46766 | 29083 | 50659 | 31443 |
Polska Warszawa | 29472 | 12385 | 35775 | 15406 |
Polska Mazowsze | 10342 | 2739 | 14792 | 4737 |
Polska Gazeta Opolska | 5000 | 1782 | 5996 | 2451 |
Polska Lubuskie | 6215 | 1709 | 8176 | 2298 |
Polska Rzeszów | 4923 | 1563 | 6800 | 2649 |
Polska Kujawy | 4677 | 1529 | 6233 | 2421 |
Polska Szczecin | 3731 | 1269 | 5042 | 1950 |
Polska Kielce | 3533 | 1070 | 4779 | 1741 |
Polska Białystok | 3288 | 933 | 4508 | 1586 |
Polska Olsztyn | 3035 | 884 | 4125 | 1472 |
Polska Koszalin | 2888 | 758 | 3883 | 1238 |
Kurier Lubelski | 19469 | 9820 | 20540 | 10281 |
Tytuł | marzec 2008 | luty 2008 | ||
ZKDP | Średni nakład jednorazowy | Sprzedaż ogółem | Średni nakład jednorazowy | Sprzedaż ogółem |
Polska Dziennik Zachodni | 105701 | 81002 | 112335 | 88465 |
Polska Głos Wielkopolski | 71624 | 52250 | 72337 | 53586 |
Polska Dziennik Bałtycki | 65689 | 49697 | 65172 | 52121 |
Polska Dziennik Łódzki | 64819 | 47490 | 68289 | 49886 |
Polska Gazeta Wrocławska | 54400 | 33804 | 56912 | 34943 |
Polska Gazeta Krakowska | 45765 | 30546 | 48065 | 31581 |
Polska Warszawa | 27084 | 13740 | 27635 | 13247 |
Polska Mazowsze | 7092 | 2843 | 8588 | 2884 |
Polska Gazeta Opolska | 5024 | 1770 | 5180 | 1818 |
Polska Lubuskie | 5580 | 1679 | 5904 | 1646 |
Polska Rzeszów | 3696 | 1637 | 3952 | 1566 |
Polska Kujawy | 3580 | 1586 | 3640 | 1489 |
Polska Szczecin | 2920 | 1247 | 3156 | 1177 |
Polska Kielce | 2516 | 1014 | 2788 | 1015 |
Polska Białystok | 2184 | 860 | 2640 | 946 |
Polska Olsztyn | 2184 | 852 | 2444 | 888 |
Polska Koszalin | 2020 | 738 | 2336 | 747 |
Kurier Lubelski | 17457 | 10190 | 19469 | 9820 |
Tytuł | maj 2008 | kwiecień 2008 | ||
ZKDP | Średni nakład jednorazowy | Sprzedaż ogółem | Średni nakład jednorazowy | Sprzedaż ogółem |
Polska Dziennik Zachodni | 112021 | 88984 | 113081 | 86133 |
Polska Dziennik Bałtycki | 74117 | 57747 | 64673 | 49276 |
Polska Głos Wielkopolski | 77223 | 57124 | 71400 | 51794 |
Polska Dziennik Łódzki | 68767 | 53369 | 63214 | 47257 |
Polska Gazeta Wrocławska | 59154 | 40230 | 54098 | 33870 |
Polska Gazeta Krakowska | 52700 | 35480 | 46140 | 30825 |
Polska Warszawa | 33764 | 14685 | 27914 | 12925 |
Polska Mazowsze | 10596 | 3730 | 6929 | 2804 |
Polska Gazeta Opolska | 6575 | 2814 | 4519 | 1971 |
Polska Kujawy | 6792 | 2164 | 3482 | 1605 |
Polska Lubuskie | 6521 | 2101 | 5600 | 1642 |
Polska Rzeszów | 6743 | 1951 | 3473 | 1593 |
Polska Szczecin | 4977 | 1682 | 2908 | 1235 |
Polska Kielce | 4421 | 1453 | 2296 | 974 |
Polska Olsztyn | 3413 | 1151 | 2077 | 860 |
Polska Białystok | 3500 | 1086 | 2142 | 861 |
Polska Koszalin | 3263 | 1066 | 1904 | 728 |
Kurier Lubelski | 18981 | 11261 | 16797 | 9450 |
Tytuł | lipiec 2008 | czerwiec 2008 | ||
ZKDP | Średni nakład jednorazowy | Sprzedaż ogółem | Średni nakład jednorazowy | Sprzedaż ogółem |
Polska Dziennik Zachodni | 100706 | 75020 | 108357 | 82496 |
Polska Dziennik Bałtycki | 64137 | 48224 | 64471 | 50931 |
Polska Głos Wielkopolski | 66246 | 47209 | 69186 | 50450 |
Polska Dziennik Łódzki | 60182 | 42540 | 63697 | 45414 |
Polska Gazeta Wrocławska | 48198 | 31222 | 51483 | 33522 |
Polska Gazeta Krakowska | 45908 | 28466 | 45909 | 29369 |
Polska Warszawa | 40679 | 11956 | 34952 | 13118 |
Polska Mazowsze | 8389 | 2606 | 8935 | 2745 |
Polska Gazeta Opolska | 7442 | 1504 | 7920 | 2133 |
Polska Lubuskie | 4596 | 1199 | 4840 | 1432 |
Polska Rzeszów | 3649 | 1171 | 4364 | 1239 |
Polska Kujawy | 3526 | 1156 | 4372 | 1272 |
Polska Szczecin | 3379 | 1094 | 3820 | 1160 |
Polska Kielce | 2590 | 793 | 3136 | 899 |
Polska Białystok | 2174 | 720 | 2548 | 731 |
Polska Koszalin | 2148 | 694 | 2621 | 746 |
Polska Olsztyn | 2187 | 676 | 2670 | 744 |
Kurier Lubelski | 15930 | 8422 | 17545 | 9384 |
Tytuł | sierpień 2008 | |
ZKDP | Średni nakład jednorazowy | Sprzedaż ogółem |
Polska Dziennik Zachodni | 108897 | 80505 |
Polska Dziennik Bałtycki | 71248 | 52328 |
Polska Głos Wielkopolski | 70027 | 50190 |
Polska Dziennik Łódzki | 61527 | 44594 |
Polska Gazeta Wrocławska | 51283 | 33778 |
Polska Gazeta Krakowska | 49439 | 31039 |
Polska Warszawa | 37754 | 11408 |
Polska Mazowsze | 7317 | 2167 |
Polska Gazeta Opolska | 7015 | 1523 |
Polska Rzeszów | 3488 | 1140 |
Polska Lubuskie | 4300 | 1083 |
Polska Kujawy | 3249 | 1030 |
Polska Szczecin | 3436 | 1030 |
Polska Kielce | 2429 | 745 |
Polska Białystok | 2205 | 686 |
Polska Koszalin | 2158 | 642 |
Polska Olsztyn | 2153 | 640 |
Kurier Lubelski | 17038 | 8994 |
* dostępne są tylko dane od października 2007 do sierpnia 2008. Dziennika "Polska" zadebiutował 15 października 2007r.
Dołącz do dyskusji: Jaka będzie przyszłość dziennika 'Polska'?