SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Jacek Kurski: oglądalność TVP może być sztucznie zaniżana. „Pozytywny audyt pomiaru”

Prezes TVP Jacek Kurski nie szczędzi słów krytyki wobec Nielsen Audience Measurement, sugerując, że firma może zaniżać wyniki oglądalności Telewizji Polskiej. - TVP przeprowadziła u nas audyt, a jego wynik był pozytywny - odpiera zarzuty instytut.

Jacek Kurski, prezes Telewizji Polskiej / fot. tvpJacek Kurski, prezes Telewizji Polskiej / fot. tvp

Nielsen Audience Measurement mierzy oglądalność na zlecenie Telewizji Polskiej od 2011 roku, gdy w przetargu pokonał instytut TNS Global (wcześniej TNS OBOP), który dostarczał danych telemetrycznych telewizji publicznej od 1997 roku. W 2015 roku TVP kierowana wówczas przez Juliusza Brauna, po kolejnym przetargu, przedłużyła umowę z Nielsenem do 2019 roku.

Zdaniem nowego prezesa TVP Jacka Kurskiego, Telewizja Polska ma gigantyczny problem z mierzeniem oglądalności.

- Dziś oglądalność mierzy jedna zagraniczna firma prywatna, która uznaje, że grupa komercyjna to widzowie w wieku 16-49 lat. Czyli ja od paru dni się nie łapię. A przecież moja siła nabywcza jest wielokrotnie większa niż moich dzieci. Nie mówiąc już, że 20 proc. rynku reklam to leki, co wręcz powinno premiować grupę senioralną, która jest wierna TVP, a dzieje się odwrotnie. Kto się zgodził na tak absurdalne rozwiązanie, korzystne dla nadawców prywatnych? - pyta Kurski w wywiadzie dla „W Sieci”.

Nielsen Audience Measurement - w odpowiedzi na pytania portalu Wirtualnemedia.pl - poinformował, że ustanowienie grupy wiekowej 16-49 jako komercyjnej nie było decyzją instytutu, ale jest wynikiem ustaleń podmiotów działających na rynku telewizyjnym (reklamodawców, domów mediowych i stacji telewizyjnych).

- Decyzja o zmianie tej grupy nie leży w gestii firmy Nielsen. Odbiorcy naszego badania mają możliwość tworzenia dowolnych grup docelowych powyżej 4 roku życia - podkreśla instytut.

Grupa komercyjna 16-49 jest stosowana w Polsce od lat 90. XX wieku. Dodajmy, że kierujący TVP w latach 2011-2015 prezes Juliusz Braun chciał jej poszerzenia o widzów w wieku od 50 do 59 lat. Na razie nie udało się znaleźć szerszego porozumienia w tej sprawie wśród uczestników rynku telewizyjnego, ale od tego czasu TVP w rozliczeniach z reklamodawcami używa grupy 16-59 lat.

Na zmianę grupy komercyjnej na 16-59 zdecydowali się też wydawcy prasy - uznała ją Izba Wydawców Prasy, prezentowane są w niej wyniki Polskich Badań Czytelnictwa. W kontaktach z reklamodawcami i domami mediowymi stosują ją m.in. Wydawnictwo Bauer, Burda Media Polska czy Polityka.

Jacek Kurski ma też wątpliwości czy dane o oglądalności dostarczane przez Nielsen Audience Measurement są rzetelne. - Nasze wyniki mogą być sztucznie zaniżane - mówi Kurski

- Panel Nielsena jest panelem reprezentatywnym tzn. odzwierciedla strukturę społeczeństwa. Rekrutacja do panelu oraz proces zbierania danych podlegają regularnej kontroli. Stosowane są zarówno wewnętrzne jak i zewnętrzne procedury weryfikujące poprawność zbierania danych. W 2012 roku na zlecenie Telewizji Polskiej został przeprowadzony audyt, który miał na celu potwierdzenie poprawności prowadzonego pomiaru. Wynik audytu był pozytywny - odpiera te zarzuty Nielsen Audience Measurement.

W wywiadzie prezes Jacek Kurski narzeka też na zbyt małą liczbę gospodarstw domowych w panelu telemetrycznym.

- Dziś przy 300 kanałach mamy wyniki oparte na próbie liczącej 1,6 tys. gospodarstw domowych, jeden panelista wyjdzie do toalety i już ktoś ma zerową oglądalność. Na taki dyktat się zgodziła sprzed laty TVP - mówi Kurski.

Nielsen miał faktycznie 1650 gospodarstw domowych w panelu, ale do końca 2014 roku. - Od początku 2015 roku panel firmy Nielsen liczy 2000 gospodarstw domowych, dane prezentowane są nie dla gospodarstw, a dla osób mieszkających w nich, a jest ich ponad 5400. Nielsen mierzy wyniki oglądalności dla 164 stacji telewizyjnych minuta po minucie - informuje Wirtualnemedia.pl firma.

Dodajmy, że pracujący w przeszłości dla TVP instytut TNS Global miał mniejszy panel telemetryczny od Nielsena, bo liczący 1250 gospodarstw domowych.

Dane Nielsen Audience Measurement pokazują, że w 2015 roku liderem oglądalności telewizji była TVP1 z wynikiem 12,28 proc. (po wzroście o 0,08 proc.).

Dołącz do dyskusji: Jacek Kurski: oglądalność TVP może być sztucznie zaniżana. „Pozytywny audyt pomiaru”

155 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
hahaha
Spoko, Sejm w nocy skonwaliduje wyniki oglądalności na wniosek towarzysza prokuratora P.
odpowiedź
User
missT
Czy banknoty, którymi płaci się za produkcję programów telewizyjnych nie są aby podrabiane?
odpowiedź
User
matres
poprzedni prezesi TVP nie wykpiwali się firmami prowadzącymi badania wyników oglądalności, kiedy te byly gorsze
odpowiedź