Ipsos: Wskaźnik Optymizmu Konsumentów w dół
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów (WOK) spadł o 3,49 pkt do 79,45 pkt w sierpniu br., podał instytut badawczy Ipsos w komunikacie. Wskaźnik klimatu gospodarczego zmniejszył się o 7,03 pkt do 63,93 pkt.
"Drugi miesiąc z rzędu nastroje i optymizm Polaków spadają. Według najnowszego badania Ipsos sierpień przyniósł dalsze obniżenie Wskaźnika Optymizmu Konsumentów (WOK). W stosunku do lipca spadł on o 3,5 pkt, osiągając poziom 79,45 pkt – zbliżony do poziomu obserwowanego przed wakacjami (w maju)" - głosi komunikat.
W sierpniowym sondażu 70% Polaków uważało, że sprawy naszego kraju zmierzają w złym kierunku, tj. o 8 pkt proc. więcej niż w poprzednim miesiącu. Jednocześnie zmalał odsetek respondentów uważających, że sprawy kraju idą w dobrą stronę - o 6 pkt proc. do 22%.
"Jakkolwiek informacje podawane w mediach, ani wypowiedzi ekspertów nie wskazują, że mamy już do czynienia z recesją, to jednak coraz częściej słyszy się o spodziewanym spowolnieniu tempa rozwoju naszej gospodarki" - komentuje Ipsos.
W sierpniu spadek zanotowały wszystkie wskaźniki składowe WOK. Ocena Klimatu Gospodarczego, czyli ocena bieżącej sytuacji gospodarczej w kraju i oczekiwań względem jej zmian, pogorszyła się aż o 7,03 pkt m/m do 63,93 pkt.
Wskaźnik Skłonności do Zakupów spadł o 1,14 pkt m/m do 89,79 pkt.
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów Ipsos może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 9 a 16 sierpnia 2012 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1012 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.
Dołącz do dyskusji: Ipsos: Wskaźnik Optymizmu Konsumentów w dół