SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Ipla zarabia w większości na reklamach, 40 proc. wpływów z płatnych pakietów

Internetowa platforma dostępu do treści wideo Ipla, która należy do Grupy Polsat w ok. 60 procentach generuje przychód z reklam, natomiast pozostały - dzięki wykupieniu dostępu do treści przez użytkowników.

Grupa Cyfrowy Polsat podała w ubiegłym tygodniu wyniki finansowe za IV kwartał 2019 rok oraz za cały 2019 rok.

W ub.r. Grupa, która obejmuje m.in. Telewizję Polsat i Polkomtel, zanotowała 11,68 mld zł przychodów sprzedażowych i 1,11 mld zł zysku netto. Liczba sprzedanych przez nią usług zwiększyła się o 2,8 proc. do 17,39 mln, natomiast liczba abonentów zmalała o 1,2 proc. do 5,64 mln.

Informacje udostępnione przez spółkę dotyczyły m.in. usługi Ipla, czyli platformy, która zapewnia - w zależności od wysokości opłaty - dostęp do ponad 110 kanałów telewizyjnych lub do wybranych treści: filmów, seriali oraz relacji sportowych na żywo.

Jak wynika z danych podanych przez spółkę, większość - ok. 60 proc. przychodu Ipla generuje z reklam, natomiast pozostałość pochodzi z wykupienia dostępu do treści przez użytkowników. Ponad 80 proc. contentu udostępnianego jest za darmo - w takim przypadku serwis zarabia tylko i wyłącznie na reklamach.

Użytkownicy mogą korzystać z platformy za darmo – w zamian za obejrzenie reklam, wykupując dostęp do konkretnych treści np. filmu lub serialu (tak udostępniane są m.in. „Przyjaciółki”) lub wykupując dostęp do określonego pakietu na miesiąc.

Rośnie popularność Ipli

Cyfrowy Polsat podał w swoim sprawozdaniu finansowym, że liczba klientów przedpłaconych usług telewizyjnych wzrosła o 65 523, czyli o 68,5 proc. - do 161 208 (dane do 31 grudnia 2019 roku) - z 95 685 na dzień 31 grudnia 2018 roku w związku z rosnącą popularnością serwisu Ipla. Według Grupy to „efekt wzbogacenia oferty programowej serwisu”.

Grupa jest zdania, że Ipla „będąca liderem rynku wideo online, wzmacnia jej pozycję rynkową jako agregatora i dystrybutora treści i zapewnia istotną przewagę konkurencyjną”. - Stale rozwijamy serwis, korzystając z naszego doświadczenia w sprzedaży usług płatnej telewizji, co pozwala nam na osiągnięcie synergii w obszarach kosztowych i przychodowych.  Ruch w sieci generowany przez treści wideo jest najszybciej rosnącym segmentem tego rynku na świecie - uzasadniono.

Podano też szacunki, z których wynika (na podstawie Ericsson Mobility Report z listopada 2019 roku), że w latach 2019-2025 zużycie danych wiążące się z oglądaniem wideo będzie rosło średniorocznie o ok. 30 proc., sięgając w 2025 roku około 76 proc. całego ruchu danych mobilnych. - Mając to na uwadze, wierzymy że telewizja internetowa IPLA będzie stawała się coraz bardziej istotnym elementem naszej działalności w przyszłości. Z tego względu dbamy o to, aby oferować użytkownikom IPLI szeroki wybór atrakcyjnych treści programowych - podkreślono w raporcie.

Olga Zomer, rzeczniczka prasowa Cyfrowego Polsatu nie odpowiedziała na nasze pytanie, jakie cele zakłada Grupa, jeśli chodzi o liczbę użytkowników pod koniec 2020 roku. - Niestety nie możemy udzielić odpowiedzi, ponieważ nasza Grupa nie prognozuje. Jak widać, użytkownicy Ipli korzystają z niej chętnie, na wielu urządzeniach, a znaczenie modelu subskrypcyjnego rośnie. Serwis jest cały czas rozwijany, zarówno funkcjonalnie, jak i programowo oraz w zakresie dostępności na nowych urządzeniach. Zmiany te wprowadzamy z myślą o naszych użytkownikach, a oni to doceniają. Ostatnio bardzo dobrze została przyjęta nowa aplikacja dla Apple TV (Ipla została tam zaimplementowana jako pierwsza polska aplikacja VOD) oraz wprowadzenie obsługi funkcji Chromecast - tłumaczy portalowi Wirtualnemedia.pl.

Olga Zomer przypomina też, że IPLA jako pierwsza wprowadziła aplikację dla Android TV oraz udostępniła na urządzeniach SmartTV możliwość skorzystania z systemu szybkich płatności BLIK.

Umowa z TVN Discovery Polska ws. wspólnego serwisu

Pod koniec października 2019 roku Discovery i Cyfrowy Polsat podpisały umowę joint venture dotyczącą utworzenia wspólnej platformy VoD. Mają w niej być dostępne produkcje Grupy TVN, Telewizji Polsat i od zewnętrznych podmiotów. Nadal mają działać obecne platformy Player.pl i Ipla.tv.

Start nowej platformy jest jednak uwarunkowany uzyskaniem zgody antymonopolowej.

Na nasze pytanie, na jakim etapie znajdują się ewentualne prace nad serwisem Maciej Stec, wiceprezes zarządu, Cyfrowy Polsat i Polkomtel odpowiedział tylko: - Pracujemy nad uzyskaniem niezbędnych zgód regulacyjnych.

Walka na rynku platform OTT

Cyfrowy Polsat zwrócił również uwagę w swoim raporcie rocznym, że globalnym trendem jest dynamiczny rozwój nieliniowego odbioru treści, dostarczanych przez serwisy wideo na żądanie czy serwisy OTT (over-the-top). - W Polsce ten rynek jest dopiero w początkowej fazie rozwoju w porównaniu z rynkami w krajach Europy Zachodniej czy Stanów Zjednoczonych i naszym zdaniem posiada duży potencjał rozwoju, szczególnie w sytuacji poprawiającej się jakości łącz szerokopasmowych na rynku. O atrakcyjności polskiego rynku świadczy uruchomienie w Polsce serwisów przez podmioty o charakterze globalnym, jak Netflix czy Amazon Prime - zaznaczono.

Jak dodano, jednocześnie wycofanie przez koncern Naspers serwisu Showmax z rynku polskiego świadczy „w ich opinii o dużych wyzwaniach stojących przed tym segmentem”. - Systematycznie rozwijamy nasze usługi dostarczające klientom wideo na żądanie – naszą wypożyczalnię VOD, wiodącą na polskim rynku telewizję internetową Ipla oraz serwis online Cyfrowy Polsat GO, który umożliwia dostęp do treści na urządzeniach mobilnych w dowolnym miejscu i czasie. Są to produkty komplementarne do naszej podstawowej działalności w obszarze płatnej telewizji, które umożliwiają szerszą dystrybucję naszych treści programowych. Rozwijamy również  produkowany przez nas sprzęt abonencki do odbioru usługi płatnej telewizji w celu szerszego rozpropagowania świadczonych przez nas usług, tj. poza tradycyjny model dostępu w technologii satelitarnej - poinformowano.

Nadzieję ma dawać natomiast rozwój rynku reklamy online w Polsce. Według badania IAB AdEx za pierwsze trzy kwartały 2019 roku wydatki na reklamę online w Polsce rosły w tempie 12,1 proc. rok do roku i osiągnęły wartość 3,52 mld zł.

Obecnie Ipla proponuje średnio ponad 500 godzin miesięcznie relacji na żywo z największych wydarzeń sportowych z kraju i ze świata. W 2018 roku oferta treści sportowych dostępnych w serwisie Ipla wzbogaciła się o pakiet Polsat Sport Premium, dający dostęp do meczów piłkarskich Ligi Mistrzów oraz Ligi Europy.

Z kolei w 2019 roku biblioteka treści dostępnych w serwisie Ipla powiększyła się o ofertę Paramount Play amerykańskiej grupy mediowej Viacom International Media Networks oraz filmy ze studiów filmowych należących do Sony Pictures Entertainment.  IPLA zapewnia użytkownikom dostęp do treści w modelu reklamowym oraz w modelu płatnym, jak również możliwość pobierania wybranych treści i oglądania ich offline. Aplikacja mobilna Ipli od początku istnienia została pobrana już 11 milionów razy.

Dołącz do dyskusji: Ipla zarabia w większości na reklamach, 40 proc. wpływów z płatnych pakietów

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Tomek
Tymczasem od trzech tygodni walczę z IPLĄ o poprawienie błędu jaki występuje po wybraniu IPLY na APPLE TV. Pojawia się wówczas komunikat NIEZNANY BŁĄD i koniec oglądania. Pomaga taki myk- trzeb odinstalować IPLĘ i zainstalować ponownie, zalogować się i to wystarcza ale tylko do wyłączenia APPLE TV. Po ponownym włączeniu znowu NIEZNANY BŁĄD. IPLA nie potrafi sobie z tym problemem poradzić. Takie mają podejście do klienta.
0 0
odpowiedź
User
Vodmasterka
Wzrosty to efekt mądrego i skutecznego zarządzania platformą oraz wysiłku całego zespołu.
0 0
odpowiedź
User
Qwert
Ipla jest bardziej przyjazna użytkownikowi niż Player chociażby przez łatwość wyszukania treści.
0 0
odpowiedź