Internauci a Święta Bożego Narodzenia
Polscy internauci ruszają na świąteczne zakupy
Ponad połowa polskich internautów obchodzących Święta Bożego Narodzenia na tegoroczne zakupy wyda nie więcej niż 400 złotych. Największa grupa respondentów (32,4 proc.) zakupy świąteczne planuje na ostatni przedświąteczny tydzień - wynika z badania "Internauci a Święta Bożego Narodzenia" zrealizowanego w ostatnich dniach listopada przez Gemius SA. Badanie zostanie powtórzone w przyszłym roku.
Ostatni miesiąc roku to dla obchodzących Boże Narodzenie czas większych niż zwykle wydatków, a dla sprzedających - czas najwyższych w roku zarobków. Wzrost sprzedaży w sklepach podnosi się nieraz o kilkadziesiąt a nawet o kilkaset procent, przy czym na wzrost popytu wpływa m.in. powszechna wśród Polaków chęć obdarowywania prezentami osób najbliższych. Jak pokazały wyniki świątecznego badania Gemius SA, święta obchodzi w Polsce 97,7 proc. internautów, a obdarowywanie prezentami w Wigilię jest popularne wśród 88,1 proc. z nich. Analiza odpowiedzi internautów wskazała, że kupujący prezenty najczęściej w tym roku obdarują swoich rodziców (75,4 proc.), rodzeństwo (52 proc.), dzieci (42,1 proc.), partnerów: żony/mężów (40,3 proc.) oraz dziewczyny/chłopaków (30,5 proc). Ciekawe jest również, że 87,1 proc. internatów deklaruje, że decyzję o tym, co kupić w prezencie podejmuje samodzielnie. 16,6 proc. pomysłów pojawia się pod wpływem przeglądania czasopism, 9,3 proc. wywołują reklamy radiowe i telewizyjne a 7,8 proc. reklamy internetowe. Bardziej inspirujące od tych ostatnich jest, jak wynika z badania, przeglądanie stron internetowych. Pod ich wpływem pomysł na prezent pojawił się w głowach prawie 16 proc. użytkowników polskiej sieci!
Mimo rosnącej popularności sklepów internetowych, w których tegoroczne zakupy świąteczne planuje prawie co dziesiąty polski internauta, nadal najpopularniejszym miejscem świątecznych sprawunków są dla planujących zakupy centra handlowe (64 proc.), małe sklepy (52,6 proc.), czy supermarkety (48,6 proc.). Można prognozować jednak, że w najbliższych latach koszyk rzeczywisty będzie systematycznie zastępowany wirtualnym, szczególnie przez ludzi lepiej zarabiających, którzy od dawna i z dużą częstotliwością korzystają z internetu.
Popularność poszczególnych kategorii upominków różni się zapewne nie tylko pod względem adresata prezentu i jego oczekiwań dyktowanych np. wiekiem, ale także pod względem miejsca dokonywania zakupu. Poszczególne kanały sprzedaży są przez internatów wykorzystywane w charakterystyczny sposób. Standardowo sprzedaż w sklepach on-line obejmuje w największym stopniu produkty z kategorii: muzyka, książki, kosmetyki i zabawki. Kolejność najchętniej wybieranych produktów w sklepach off-line kształtuje się następująco: kosmetyki (68,9 proc.), odzież i dodatki (58,3 proc.), zabawki (46,2proc.) oraz książki (39,6 proc.). Również sposób płatności za prezenty różni się nieco w przypadku zakupów on- i off-line. W sklepach tradycyjnych internauci deklarują płatność gotówką (73,1 proc) oraz kartą kredytową (17,1 proc). Przy dokonywaniu zakupów wirtualnych badani prawie na równi stawiają sobie 3 sposoby przekazania płatności: zaliczenie pocztowe (28,5 proc. badanych), przelew bankowy (24,6 proc.) oraz karta kredytowa (24,1 proc.).
Na pytanie "Kiedy będziesz kupować prezenty świąteczne?" zaledwie 8,1 proc. badanych, którzy kupią prezenty odpowiedziało, że zakupy chce rozpocząć od listopada. Największa grupa internautów zakupy planuje w ostatnim tygodniu przed świętami (32,4 proc.), a 3,1 proc. prezenty kupi dopiero 23 grudnia. Sprzedawcy powinny przemyśleć możliwość wprowadzenia już w tej chwili ostatnich obniżek i promocji, dla tych którzy prezenty kupować będą w ostatnich dniach przed świętami. W przypadku ofert on-line znacznym ułatwieniem i sporą korzyścią będzie dla kupujących wprowadzenie darmowych dostaw zakupionych towarów, co z pewnością niezdecydowanych i zabieganych zachęcić może do wydania pieniędzy.
Jak wynika z badania Gemius SA, kobiety są dużo bardziej zapobiegliwe od mężczyzn - 36,4 proc. kobiet zakupy planuje robić przez cały grudzień. Wśród mężczyzn najpopularniejszy czas świątecznych sprawunków rozpocznie się w przyszłym tygodniu.
Na co jeszcze internauci wydają pieniądze w okresie przedświątecznym? Oprócz prezentów gwiazdkowych, część budżetów świątecznych przeznaczana jest co roku na świąteczne przygotowania, tj. tradycyjne przystrojenie domu oraz zakupy spożywcze.
Znaczna część respondentów, którzy obchodzą święta Bożego Narodzenia deklaruje, że każdego roku dokupuje nowe ozdoby choinkowe (37,2 proc.), które zdobią świąteczne drzewka. W domach internatów najczęściej pojawi się choinka sztuczna (deklaracja 63,5 proc. obchodzących święta), prawdziwa natomiast zagości tylko w domu co trzeciego internauty (32,6 proc.). Kwoty, które respondenci planują wydać na choinkę i ozdoby nie są w tym roku wysokie: poniżej 100 złotych planuje wydać 31,7 proc. internautów, 100-200 złotych kolejne 15 proc. Są też jednak domy, gdzie na świąteczny wystrój domu wyda się powyżej 1000 złotych (0,8 proc. obchodzących święta).
Ponieważ 87,3 proc. badanych potrawy wigilijne przygotowuje w całości w domu, nieodzownym elementem przedświątecznych przygotowań są zakupy spożywcze. Największy odsetek badanych nie jest jeszcze w stanie określić dokładnie kwoty wydatków na jedzenie. 13,7 proc. wyda od 201 - 300 złotych, a 12,8 proc. 301 do 400pln. Wydatki na jedzenie powyżej tysiąca złotych deklaruje jedynie 2,5 proc. ankietowanych.
Jak pokazała analiza odpowiedzi, polscy internauci tradycyjnie podchodzą nie tylko do przygotowywania potraw, ale też do sposobu składania życzeń w czasie świąt. Pomimo dużych możliwości technicznych, w dalszym ciągu najpopularniejszym sposobem złożenia życzeń jest kontakt osobisty (76,6 proc. badanych), wysyłanie kartek pocztowych (67,1 proc.) czy dzwonienie do bliskich (62,2 proc.). Nowe możliwości techniczne (SMS czy e-mail) są wykorzystywane raczej dodatkowo - nie zastępują jeszcze tradycyjnych form składania życzeń. Starsi internauci (45 i więcej lat) chętniej niż ich młodsi koledzy będą składać życzenia wysyłając kartki pocztowe lub dzwoniąc do bliskich. Natomiast im internauta młodszy, tym chętniej korzysta z nowoczesnych możliwości - wysyła życzenia mailem czy smsem (z telefonu bądź Internetu). Równocześnie młodsi badani chętniej niż starsi będą składać życzenia osobiście.
Przygotowania, składanie życzeń, zakupy… a na wszystko już tak mało czasu. Reklamodawcy robią wszystko, aby uwagę kupujących skupić na komercyjnej stronie świąt, a aspekt wydatków i odpowiedniego rozdzielenia budżetów domowych spędza niejednym sen z powiek. Miejmy jednak nadzieję, że mimo wszystko tegoroczne święta będą przede wszystkim pełne radości i szczęścia.
Badanie realizowane było na serwisach skupionych w ramach sieci reklamowej GRP Net. Ankiety wyświetlały się losowo. Grupa ankietowana to internauci w wieku 15 i więcej lat, którzy wypełnili formularz badawczy do końca. W ramach badania zebrano 3024 ankiety. Response rate (liczba ankiet wypełnionych do liczby wyświetlonych zaproszeń do badania) kształtował się na poziomie 2,3 proc. Dane uzyskane w badaniu doważono do struktury społeczno-demograficznej polskich internautów TNS OBOP z września 2004 roku.
Inne
Dołącz do dyskusji: Internauci a Święta Bożego Narodzenia