InPost dostarczył 20 proc. paczek więcej. Poza Polską i Allegro rośnie szybciej
W zeszłym półroczu InPost osiągnął wzrost przychodów o 96,2 proc. do 3,24 mld zł i 286,3 mln zł zysku netto. Ma już 24,2 tys. Paczkomatów, z czego 18,4 tys. w Polsce, gdzie jego obroty z obsług innych platform zwiększyły się czterokrotnie więcej niż z Allegro.
Podwojenie przychodów przez InPost wynika głównie z przejęcia w połowie ub.r. francuskiego operatora logistycznego Mondial Relay, który w zeszłym półroczu wygenerował 1,24 mld zł wpływów.
Bez uwzględnienia Mondial Relay przychody InPostu zwiększyły się o 20,7 proc. do 1,99 mld zł. W Polsce nastąpił wzrost o 17 proc. do 1,9 mld zł, a na pozostałych rynkach (głównie w Wielkiej Brytanii i Włoszech) - z 22,3 do 87,2 mln zł.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/inpost-udostepnij-przesylke-z-apki-do-apki-inpost-mobile-jak-dziala-jak-pobrac-aplikacje ##
Tylko w zeszłym kwartale wpływ Mondial Relay sięgnęły 645 mln zł, przychody w Polsce poszły w górę o 17,4 proc. do 993,9 mln zł, a na innych rynkach - z 11,2 do 57,6 mln zł.
180 mln paczek dostarczonych przez 3 miesiące
W minionym kwartale InPost dostarczył 179,9 mln paczek. W Polsce ich liczba zwiększyła się o 20 proc., ze 102,5 do 122,8 mln. Złożyło się na to 101,8 mln przesyłek, które trafiły do Paczkomatów (przed rokiem było to 84,9 mln) i 21 mln dostarczonych do mieszkań i domów kupujących (17,6 mln rok wcześniej).
Liczba dostarczonych zakupów z Allegro wzrosła o 6 proc., a tych z innych platform w Polsce - aż o 25 proc. InPost obsługuje też m.in. obecne u nas od ub.r. Shopee i Amazona, w styczniu br. zaczął współpracę z OLX dotyczącą usługi Przesyłki OLX, a w lutym podpisał umowę z Vinted dotyczącą realizacji dostaw w ośmiu krajach.
InPost podkreśla, że osiągnął dużo wyższe dynamiki obrotów niż Allegro i cały polski rynek e-commerce.
Z kolei Mondial Relay dostarczył w zeszłym kwartale 52 mln paczek (wobec 47,1 mln rok wcześniej), a w Wielkiej Brytanii i Włoszech liczba dostaw poszła w górę z 1,5 do 5,1 mln.
- Odnotowaliśmy wzrost udziału na wszystkich naszych głównych rynkach, co jest szczególnie istotne w przypadku Wielkiej Brytanii i Francji, gdzie InPost obsłużył znacznie więcej przesyłek, pomimo że rynki te odnotowały spadki wolumenów. We Francji i Wielkiej Brytanii kontynuujemy obecnie pracę nad wdrożeniem dostaw następnego dnia - będzie to nowa jakość, która powinna wzmocnić naszą obecność w segmencie przesyłek B2C - zapowiedział Rafał Brzoska w komunikacie prasowym.
Do końca roku 20 tys. Paczkomatów w Polsce
InPost kontynuował rozbudowę swojej sieci automatów paczkowych - na koniec czerwca miał ich 24 266, wobec 20 367 pół roku wcześniej. W Polsce liczba Paczkomatów zwiększyła się z 16 445 do 18 418, w Wielkiej Brytanii - z 3 150 do 3 935, a we Francji - z 313 do 1 012.
Natomiast liczba innych punktów odbioru, z którymi współpracuje InPost (głównie we Francji i Włoszech) wzrosła z 21 581 do 22 438.
- Po pierwszym półroczu mieliśmy w Polsce ok. 18,5 tys. paczkomatów. Zmierzamy w kierunku 20 tys. na koniec roku - powiedział na czwartkowej telekonferencji Rafał Brzoska, założyciel i prezes InPostu.
Firma szacuje, że pozostali operatorzy na koniec czerwca mieli w sumie ok. 5,2 tys. automatów paczkowych, z których 2,8 tys. uruchomili w zeszłym półroczu. Duża część przypada na Allegro, które pod koniec sierpnia postawiło swój automat nr 2 tys., a do końca br. chce uruchomić dalszy tysiąc.
Allegro podkreśla, że każdy Paczkomat w Polsce ma średnio 148 skrytek, znacznie więcej niż konkurencyjne maszyny.
580 mln zł na inwestycje, wyższy zysk
Wydatki inwestycyjne InPostu w zeszłym półroczu sięgnęły 581,8 mln zł, po wzroście o 76,8 proc. rok do roku. Przy czym ich udział w przychodach firmy zmalał z 19,9 do 18 proc.
Inwestycje i wzrost skali działalności widać też w kosztach operacyjnych, które zwiększyły się prawie dwukrotnie - z 1,32 do 2,77 mld zł. Wydatki na usługi obce poszły w górę z 786 mln zł do 1,79 mld zł, na wynagrodzenia - ze 197,8 do 300,8 mln zł, a koszty amortyzacji i utraty wartości - z 241,9 do 443,7 mln zł.
Mimo to InPostowi udało się zwiększyć skorygowany zysk EBITDA z 694,6 do 920,1 mln zł. Zdecydowaną większość wypracowano w Polsce (wzrost z 742,1 do 827,9 mln zł), na plus wyszedł Mondial Relay (miał 180,5 mln zł zysku wobec 1,7 mln zł straty przed rokiem), natomiast strata EBITDA w Wielkiej Brytanii i Włoszech pogłębiła się z 45,8 do 88,3 mln zł.
Na poziomie operacyjnym zysk InPostu wzrósł z 331,4 do 465,5 mln zł, a zysk netto - ze 186 do 285,3 mln zł.
InPost chce dalej rosnąć szybciej od rynku e-commerce
Rafał Brzoska podczas telekonferencji stwierdził, że pierwsze dwa miesiące III kwartału wyglądają dla InPostu pozytywnie, a jeśli u innych krajowych graczy sytuacja jest podobna, wzrost rynku może przebić 10 proc.
- To jest funkcja wzrostu inflacyjnego, na poziomie GMV możemy powiedzieć, że to będzie 20 proc. plus. Jeśli popatrzymy na wolumen, to konserwatywnie patrzymy na drugą połowę roku i nie sądzę, żeby ta dynamika rynku była daleko różna od tej, którą pokazujemy za II kwartał - opisał. - Mówimy, że w II kwartale wolumenowo rynek wzrósł o 7 proc. To w drugim półroczu, gdzie jest IV kwartał, który jest mocny, ale to może być raczej 7-10 proc. niż 10-15 proc. - dodał.
- Aczkolwiek, trudno obecnie wnioskować. Pierwsze dwa miesiące III kwartału wyglądają przynajmniej u nas bardzo ciekawie. Jeżeli podobnie jest w pozostałej części e-commerce, to wzrost może przekroczyć 10 proc. - dodał Brzoska.
Zapowiedział, że InPost chce rosnąć powyżej rynku we wszystkich krajach działalności w 2022 roku.
Kolejna podwyżka cen możliwa w przyszłym roku
W br. InPost dwa razy, z początkiem kwietnia i maja, podniósł ceny dostaw do Paczkomatów i przez kurierów, stawki wzrosły zarówno dla klientów indywidualnych, jak i biznesowych.
W maju Rafał Brzoska zapowiedział na jesień podwyżkę o ponad 10 proc. w ramach umowy z Allegro. - Podwyżka nastąpi w listopadzie, zgodnie z formułą, która była wynegocjowana dwa lata temu. Przypomnę, że przez dwa lata, również jako element tego 7-letniego kontraktu, Allegro, mimo że cała reszta rynku miała wzrost cen, unikało tej podwyżki - zaznaczył.
Na czwartkowej telekonferencji Brzoska poinformował, że InPost nie planuje dalszych podwyżek cen w 2022 roku na polskim rynku, ale nie wykluczył ich w 2023 roku.
- Jeśli będziemy obserwowali dalszy wzrost cen paliwa, kosztów energii i pracy w 2023, to nie wyobrażam sobie, żeby jakikolwiek podmiot logistyczny, tego wzrostu kosztów funkcjonowania nie przełożył na ceny swoich produktów. W ubiegłym tygodniu Deutsche Post i DHL ogłosiły kolejną podwyżkę cen - zauważył.
Akcje InPostu w górę po dużych spadkach
Wyniki z zeszłego półrocza przyczyniły się do wzrostu ceny akcji InPostu - w czwartek przed południem kurs firmy zyskiwał ok. 10 proc.
To odrobienie niewielkiej części spadków trwających przez ostatni rok. Jeszcze na początku sierpnia ub.r. za akcję spółki płacono ponad 16 euro, a pod koniec lutego br. jedynie 4,50 euro, po czym kurs tylko na krótko wzrastał powyżej 6 euro.
Dołącz do dyskusji: InPost dostarczył 20 proc. paczek więcej. Poza Polską i Allegro rośnie szybciej