Grupa 4Fun Media z 27 mln zł wpływów i 2 mln zł straty. W górę Screen Network, plan naprawczy w pionie e-commerce
W pierwszej połowie br. grupa kapitałowa 4Fun Media zanotowała wzrost przychodów sprzedażowych o 1,3 proc. do 26,8 mln zł oraz spadek wyniku netto z 4,74 mln zł zysku do 2,08 mln zł straty. Segment e-commerce firmy rozwija się wolniej od założeń, dlatego rozpoczęto w nim restrukturyzację, która obejmie głównie platformę Naimpreze.pl i spółkę Print Logistic.
Przychody grupy 4Fun Media z reklamy telewizyjnej w minionym półroczu wyniosły 7,47 mln zł, co wobec 11,13 mln zł rok wcześniej oznacza spadek o 33 proc. W sprawozdaniu finansowym firma tłumaczy to spadkiem oglądalności jej trzech kanałów. Według danych Nielsen Audience Measurement w pierwszej połowie br. 4fun.tv zanotowała spadek udziału w rynku oglądalności o 35,8 proc. do 0,086 proc., 4fun Dance - o 32,3 proc. do 0,042 proc., a 4fun Golden Hits - o 10,5 proc. do 0,034 proc.
Mocno zmalały też wpływy agencji reklamowej FCB Bridge2Fun - o 20 proc. do 4,35 mln zł. W zeszłym półroczu spółka nie pracowała już dla Showmaxa, który wycofał się z polskiego rynku, a po przegranym przetargu straciła obsługę T-Mobile Polska na rzecz DDB Warszawa.
W górę outdoor i internet
Za to przychody grupy 4Fun Media z reklamy out-of-home, w której działa głównie poprzez spółkę zależną Screen Network, zwiększyły się o 13 proc. do 8,91 mln zł. Screen Network oferuje nośniki cyfrowej, wiosną zainstalował ekran w centrum Warszawy o powierzchni 165 metrów kwadratowych, a w sierpniu utworzył w swojej strukturze jednostkę Think DOOH.
Grupa 4Fun Media w minionym półroczu zanotowała też wpływy w segmentach, do których weszła w połowie ub.r. poprzez przejęcia. E-commerce przyniósł firmie 2,67 mln zł przychodów, portale internetowe (na czele z naEkranie.pl) - 1 mln zł, a działalność produkcyjna - 501 tys. zł.
51 proc. naEkranie.pl grupa 4Fun Media kupiła w sierpniu ub.r. od swojego głównego akcjonariusza Nova Group Cyprus, płacąc 2,48 mln zł, a w czerwcu za 69,8 proc. udziałów sklepu internetowego CupSell.pl zapłaciła 1,9 mln zł. We wrześniu ogłosiła, że za 920 tys. zł obejmie 59,94 proc. udziałów nowej spółki YRS Ventures 2, która będzie zajmować się produkcją ubrań i tworzeniem na nich nadruków, a miesiąc później za 491,5 tys. zł przejęła aktywa firmy Mustache Warsaw, przede wszystkim sklepu internetowego Mustache.pl.
Strata wskutek dużych inwestycji w e-commerce i internecie
Grupa 4Fun Media obniżyła w minionym półroczu koszty operacyjne w pionie telewizyjnym (z 10,44 do 8,87 mln zł) oraz w FCB Bridge2Fun (z 4,12 do 3,87 mln zł), natomiast wydatki w pionie outdoorowym wzrosły z 7,81 do 8,26 mln zł.
Ponadto firma poniosła duże nakłady w nowych obszarach działalności: 5,67 mln zł w e-commerce, 2,24 mln zł w działalności produkcyjnej i 907 tys. zł w serwisach internetowych. - Nowy obszar w działalności 4fun Media, wymagał poniesienia znaczących inwestycji na rozwój technologiczny, marketing i rekrutację nowych pracowników oraz poniesienia kosztów typowych dla nowych projektów na wczesnym etapie rozwoju - opisano w sprawozdaniu.
W konsekwencji zysk EBITDA grupy 4Fun Media zmalał w skali roku z 7,1 mln zł do 758,1 tys. zł. Wzrost nastąpił jedynie w segmencie reklamy zewnętrznej - z 2,88 do 3,04 mln zł.
Zysk EBITDA agencji FCB Bridge2Fun zmalał z 1,44 mln zł do 594,3 tys. zł, a w pionie telewizyjnym EBITDA pogorszyła się z 2,52 mln zł zysku do 292 tys. zł straty.
Dodatkowo e-commerce wygenerował 2,57 mln zł straty EBITDA, a działalność produkcyjna - 317,2 tys. zł.
Pozostałe wskaźniki rentowności firmy zmalały poniżej zera: wynik operacyjny z 5,74 mln zł zysku do 1,67 mln zł straty, wynik brutto z 5,38 mln zł zysku do 1,87 mln zł straty, a wynik netto z 4,74 mln zł zysku do 2,08 mln zł straty.
Restrukturyzacja w pionie e-commerce
W poniedziałek wieczorem, wraz z raportem z pierwszego półrocza, grupa 4Fun Media przedstawiła plan dotyczący dalszego rozwoju. Poinformowała, że nie zostanie zrealizowana prognoza zakładająca 15 mln zł przychodów w br. segmentu e-commerce
Jednocześnie zarząd firmy zdecydował o konieczności natychmiastowego wdrożenia w tym pionie „planu naprawczego, ograniczenia kosztów oraz eliminacji obszarów generujących straty operacyjne oraz wymagających dalszych inwestycji”.
Cięcia obejmą przede wszystkim platformę sprzedażową Naimpreze.pl z ubraniami i gadżetami na różnego rodzaju okazje imprezowe oraz spółkę produkcyjną Print Logistic. Ta pierwsza w minionym półroczu zanotowała 0,5 mln zł straty, wpływy sprzedażowe niższe od oczekiwań, a Grupa 4Fun Media zainwestowała w nią ponad 0,9 mln zł (z czego 0,8 mln zł w formie pożyczek). Jak podano w komunikacie, zarząd firmy ocenił, że „prowadzenie projektu w obecnej formie może generować kolejne straty i wymagać dalszych znaczących inwestycji”, dlatego „podjęto decyzję o konieczności rozpoczęcia procesu poszukiwania inwestora, który byłby zainteresowany dofinansowaniem projektu lub przejęciem całej spółki”. Zaznaczono, że władze grupy decyzje podejmą w czwartym kwartale, „nie wykluczając ewentualności zamknięcia tej inwestycji i odpisu dokonanych w nią do tej pory inwestycji”.
W przypadku Print Logistic dotychczasowe inwestycje ze strony grupy 4Fun Media wyniosły 1,5 mln zł (0,9 mln zł na zakup udziałów i podwyższenie kapitału oraz 0,6 mln zł pożyczki), a spółka nadal wymaga dofinansowania. W pierwszej połowie br. zanotowała 0,5 mln zł straty przy niskiej sprzedaży. O jej przyszłości władze 4Fun Media też zdecydują w bieżącym kwartale.
Dużo lepsze są wyniki i rokowania CupSell.pl i Mustache.pl. Pierwsza jest uważana przez zarząd grupy 4Fun Media za najbardziej obiecującą z przeprowadzonych akwizycji. - Mimo iż w okresie pierwszych sześciu miesięcy 2019 roku wygenerowała ona stratę netto w wysokości ok. 1 mln złotych, a dotychczasowe nakłady finansowe poniesione na jej zakup, restrukturyzację, rekrutację pracowników i rozwój technologii wyniosły łącznie blisko 4,1 mln złotych (z czego 2,6 mln złotych na zakup udziałów i podwyższenie kapitału, a 1,5 mln zł w formie pożyczek do spółki) - zaznaczono.
Podkreślono, że CupSell.pl systematycznie poprawia przychody ze sprzedaży i nie wymaga dalszych inwestycji, dzięki czemu na przełomie 2019 i 2020 roku powinna osiągnąć rentowność.
Z kolei Mustache.pl w pierwszym półroczu zanotowało 1,2 mln zł straty netto, a grupa 4Fun Media zainwestowała w platformę 2,6 mln zł (z czego 2,4 mln zł to udzielone pożyczki). - Podobnie jak w przypadku CupSell.pl, dzięki głębokiej restrukturyzacji kosztów Mustache.pl powinien przekroczyć próg rentowności na przełomie 2019 i 2020 roku - stwierdzono w komunikacie.
- Podobna sytuacja do opisanej powyżej ma miejsce w przypadku mniejszych serwisów prowadzonych w ramach spółki Cupsell (Mars from Venus, Hungry Tee oraz tzx.pl). Mimo, iż ciągle generują straty, odnotowują jednak widoczny wzrost przychodów i mają realną szansę na finansowy break even w ciągu najbliższych kwartałów, a co najważniejsze nie wymagają już dalszych znaczących inwestycji - opisano.
Zredukowano koszty stacji tv, Screen Netowrk będzie leasingować wielkoformatowe ekrany
W segmencie telewizyjnym grupa 4Fun Media o spadku oglądalności i wpływów sprzedażowym w pierwszym półroczu zamierza ustabilizować rentowność. Zaznaczono, że wprowadzono już „istotne redukcje kosztów, które powinny poprawić rentowność w trzecim i czwartym kwartale”.
Agencja Bridge2Fun pracuje natomiast nad pozyskaniem nowych kontraktów, które „pozwolą stopniowo odbudować przychody w 2020 rok”.
W poniedziałek Screen Network zawarł umowę leasingu z ING Lease (Polska), na mocy której ta druga firma wyda maksymalnie 11 mln zł n zakup wielkoformatowych ekranów LED wybranych przez Screen Network i odda je tej firmie w leasing. Zabezpieczeniem umowy są weksle in blanco i poręczenie wystawione przez 4fun Media.
Dołącz do dyskusji: Grupa 4Fun Media z 27 mln zł wpływów i 2 mln zł straty. W górę Screen Network, plan naprawczy w pionie e-commerce