Grupa 16-59 korzystniejsza dla TVP, ale nadal przegrywa z TVN i Polsatem
Lepsze wyniki oglądalności w grupie wiekowej 16-59 lat niż w grupie 16-49 notują TVP1, TVP2, ale także mniejsze stacje naziemne czy kanały informacyjne. Natomiast wyniki TVN i Polsatu są tutaj nieco gorsze - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.
W lutym tego roku wśród widzów w wieku 16-59 lat liderem oglądalności była stacja TVN z udziałem wynoszącym 12,27 proc.. (po wzroście względem lutego ub.r. o 3,81 proc.). Wynik TVN był jednak tutaj niższy w powszechnie stosowanej grupie komercyjnej 16-49, gdzie wyniósł 13,34 proc. (wzrost o 9,17 proc.) - wynika z danych Nielsen Audience Measurement przygotowanych dla Wirtualnemedia.pl. Oznacza to różnicę udziałów TVN między tymi grupami na poziomie 1,07 pkt. proc.
Polsat w obu grupach zajął drugie miejsce, ale też zanotował wyższy udział w grupie 16-49 (12,74 proc.) niż w 16-59 (12,08 proc.). Różnica ta była jednak niższa w przypadku TVN, bo wyniosła 0,66 pkt proc. A udział Polsatu względem lutego ub.r. spadł bardziej w 16-49 (o 4,21 proc.) niż w 16-59 (o 2,58 proc.).
Największy rozziew w wynikach miedzy grupami 16-59 a 16-49 widać w przypadku będącej na trzecim miejscu TVP1. Jej udział w poszerzonym targecie w lutym br. wyniósł 9,78 proc., a w obecnie stosowanej komercyjnej - 7,98 proc. To 1,80 pkt. proc. różnicy. TVP2 osiągnęła w tych grupach odpowiednio 8,17 proc. i 7,39 proc. (0,78 pkt. proc. różnicy).
Minimalnie lepsze wyniki w grupie 16-59 niż w grupie 16-49 w zeszłym miesiącu miały też TV Puls (odpowiednio 3,68 proc i 3,65 proc.) oraz TVN7 (odpowiednio 3,22 proc. i 3,12 proc.). Odwrotnie jest w przypadku TV4 - jej wynik w 16-59 w lutym br. to 3,68 proc., a gdy target się zawęzi - wzrasta on do 3,76 proc.
Lepsze wyniki w grupie obejmujące pięćdziesięciolatków niż w tej młodszej mają zaś kanały informacyjne TVP Info i TVN24, bo sporo widzów tych stacji to seniorzy. Z tymże więcej na poszerzeniu grupy zyskuje TVP Info (0,67 pkt. proc.) niż TVN24 (0,31 pkt. proc.)
Wszyscy 16-59 | Luty 2015 | Luty 2016 | ||||
Lp. | Stacja | AMR | SHR % | AMR | SHR % | |
1 | TVN | 493140 | 11,82% | 490962 | 12,27% | |
2 | Polsat | 517359 | 12,40% | 483652 | 12,08% | |
3 | TVP1 | 440073 | 10,54% | 391565 | 9,78% | |
4 | TVP2 | 370738 | 8,88% | 326922 | 8,17% | |
5 | TV PULS | 160768 | 3,85% | 147370 | 3,68% | |
6 | TV4 | 140898 | 3,38% | 147312 | 3,68% | |
7 | TVN7 | 144622 | 3,47% | 128941 | 3,22% | |
8 | TVN24 | 99538 | 2,39% | 105646 | 2,64% | |
9 | TVP INFO | 76613 | 1,84% | 77387 | 1,93% | |
10 | TV6 | 61925 | 1,48% | 76723 | 1,92% | |
WIRTUALNEMEDIA.PL | ||||||
Wszyscy 16-49 | Luty 2015 | luty 2016 | ||||
Lp. | Stacja | AMR | SHR % | AMR | SHR % | |
1 | TVN | 344 665 | 12,22% | 360 227 | 13,34% | |
2 | Polsat | 375 010 | 13,30% | 343 828 | 12,74% | |
3 | TVP1 | 241 582 | 8,57% | 215 558 | 7,98% | |
4 | TVP2 | 231 328 | 8,20% | 199 574 | 7,39% | |
5 | TV4 | 96 078 | 3,41% | 101 415 | 3,76% | |
6 | TV PULS | 112 571 | 3,99% | 98 488 | 3,65% | |
7 | TVN7 | 89 162 | 3,16% | 84 135 | 3,12% | |
8 | TVN24 | 62 730 | 2,22% | 62 828 | 2,33% | |
9 | TTV | 45 950 | 1,63% | 53 983 | 2,00% | |
10 | Puls 2 | 56 767 | 2,01% | 53 977 | 2,00% | |
WIRTUALNEMEDIA.PL | ||||||
4+ | Luty 2015 | luty 2016 | ||||
Lp. | Stacja | AMR | SHR % | AMR | SHR % | |
1 | TVP1 | 914 189 | 12,71% | 858 278 | 12,17% | |
2 | TVN | 778 784 | 10,83% | 760 571 | 10,79% | |
3 | Polsat | 802 307 | 11,16% | 757 211 | 10,74% | |
4 | TVP2 | 681 528 | 9,48% | 606 986 | 8,61% | |
5 | TVN24 | 202 441 | 2,82% | 242 834 | 3,44% | |
6 | TVP INFO | 229 976 | 3,20% | 235 817 | 3,34% | |
7 | TV4 | 218 997 | 3,05% | 232 195 | 3,29% | |
8 | TV PULS | 231 321 | 3,22% | 226 792 | 3,22% | |
9 | TVN7 | 240 524 | 3,34% | 209 918 | 2,98% | |
10 | TTV | 97 474 | 1,36% | 120 176 | 1,70% |
Grupa komercyjna 16-49 jest stosowana w Polsce od lat 90. XX wieku - taka jej definicję kształtujący się wówczas polski rynek reklamowy zaczerpnął z zagranicy. Obecnie trwają dyskusje o jej poszerzeniu. Ostatnio stosowanie grupy 16-49 skrytykował prezes TVP Jacek Kurski, mówiąc, że to mierzący oglądalność telewizji instytut Nielsen Audience Measurement uznaje „że grupa komercyjna to widzowie w wieku 16-49 lat”.
Kurski nie dodał jednak, że już za czasów prezesury Juliusza Brauna w TVP, telewizja publiczna zaczęła rozliczać się z reklamodawcami stosując poszerzoną grupę 16-59. Na zmianę grupy komercyjnej z 16-49 na 16-59 zdecydowali się też wydawcy prasy - uznała ją Izba Wydawców Prasy, prezentowane są w niej wyniki Polskich Badań Czytelnictwa. W kontaktach z reklamodawcami i domami mediowymi stosują ją m.in. Wydawnictwo Bauer, Burda Media Polska czy Polityka.
O poszerzeniu targetu komercyjnego o ludzi w wieku o 50-59 lat pozytywnie wypowiadają się przedstawiciele rynku reklamy. - Dyskusja na temat zasadności zmiany grupy rozliczeniowej toczy się od jakiegoś czasu. Faktycznie, patrząc na profil polskiego społeczeństwa i proces starzenia się, objęcie osób do 59. roku życia wydaje się zasadne - powiedział nam w zeszłym tygodniu Sergiusz Geller, video planning buying director w Havas Media Group.
Dołącz do dyskusji: Grupa 16-59 korzystniejsza dla TVP, ale nadal przegrywa z TVN i Polsatem
A stacje komercyjne powinny dbać o widzów w przekrojach najbardziej pożądanych dla reklamodawców.
Reklamy powinny być utrzymane w mediach publicznych. Ilustrują wielkość dotarcia do grupy 4+, dlatego nie marginalizują ich. Abonament jest uzupełnieniem za to, że nie są komercyjne i realizują różne misje.