Gazety coraz mniej z reklam. „GW”, „Rz” i „SE” z największymi spadkami
Styczniu br. cennikowe wpływy reklamowe dzienników były o 5,6 proc. niższe niż rok wcześniej. Duży wzrost tych przychodów zanotował tylko „Dziennik Gazeta Prawna”, za to kilkunastoprocentowe spadki - „Gazeta Wyborcza”, „Rzeczpospolita” i „Super Express”.
Z danych Kantar Media przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl wynika, że „Gazeta Wyborcza” (Agora) w styczniu cennikowo zarobiła z reklam 15 proc. mniej niż przed rokiem. Przychody reklamowe „Rzeczpospolitej” (Presspublica) zmalały o 13,6 proc., a „Super Expressu” (Murator) - o 16,2 proc. W przypadku „Polski” (Polskapresse) spadek wyniósł 8 proc., a w przypadku bezpłatnego „Metra” (Agora) - 4,6 proc.
Wśród czołowych tytułów tylko „Fakt” (Ringier Axel Springer Polska) zanotował minimalny wzrost cennikowych przychodów reklamowych. Natomiast wpływy „Dziennika Gazety Prawnej” (Infor Biznes) podskoczyły w skali roku aż o 49,9 proc.
>>> Spada czytelnictwo dzienników. Wszystkie tytuły na minusie w II półroczu 2012
Cennikowe wpływy reklamowe gazet (dane Kantar Media, bez autopromocji) | ||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I.2013 | I.2012 |
Gazeta Wyborcza | 33 383 217 zł | 39 258 226 zł |
Polska | 16 454 479 zł | 17 875 927 zł |
Fakt | 12 064 908 zł | 11 966 120 zł |
Rzeczpospolita | 7 802 968 zł | 9 030 425 zł |
Metro | 6 932 644 zł | 7 269 355 zł |
Super Express | 5 416 380 zł | 6 466 627 zł |
Dziennik Gazeta Prawna | 4 633 816 zł | 3 091 217 zł |
monitorowane tytuły razem | 114 281 014 zł | 121 086 751 zł |
Cennikowe spadki przychodów reklamowych gazet są i tak dużo niższe od rzeczywistych. W ub.r. wyniosły 8,4 proc., podczas gdy według domu mediowego Starlink faktycznie gazety zarobiły z reklam 20,6 proc. mniej niż rok wcześniej (zobacz szczegóły). Na bieżący rok Starlink prognozuje ten spadek na poziomie ok. 20 proc., natomiast Agora przewiduje jeszcze większe redukcje - 22-25 proc. (więcej na ten temat).
Cennikowe wartości przychodów reklamowych gazet pokazują też, jak dużych rabatów ich wydawcy udzielają marketerom. W styczniu cennikowo wpływy wyniosły 114,3 mln zł, tymczasem według Agory faktycznie osiągnęły poziom ok. 120 mln zł w całym czwartym kwartale ub.r.
Dołącz do dyskusji: Gazety coraz mniej z reklam. „GW”, „Rz” i „SE” z największymi spadkami
A to może być duża szansa dla DGP w przejęciu jej dotychczasowego tortu reklamowego.