SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Frisco przyspieszyło wzrost. Ma ponad 100 tys. klientów

Internetowy dyskont Frisco, należący do grupy Eurocash, w ub.r. zwiększył przychody o 13 proc., natomiast w pierwszym kwartale br. osiągnął wzrost o 20 proc. Zakupy na platformie robi już ponad 100 tys. użytkowników.

Według sprawozdania finansowego grupy Eurocash w czwartym kwartale ub.r. wpływy Frisco zwiększyły się rok do roku o 13 proc. - ze 109 do 124 mln zł. W identycznym tempie, o 13 proc., urosły w ujęciu całorocznym - z 384 do 434 mln zł.

W czwartym kwartale ub.r. średnia wartość koszyka zakupowego na Frisco wynosiła 339 zł, o 5 proc. więcej niż przed rokiem (321 zł). Natomiast liczba klientów poszła w górę rok do roku o 9 proc. do 104 tys.

Prezes Eurocashu Paweł Surówka w liście do inwestorów opisał, że w ub.r. Frisco „dynamicznie rozwijało działalność w kluczowych miastach w całej Polsce, poczyniło znaczne postępy w implementacji nowoczesnych technologii i wykorzystania AI oraz otworzyło swój drugi zautomatyzowany magazyn w Warszawie - co dało istotny impuls do dalszych wzrostów sprzedaży w kolejnych latach”. Mocniej sprzedaż na Frisco zwiększyła się w pierwszym kwartale br. - o 20 proc. (według wstępnych danych grupy Eurocash).

CZYTAJ TEŻ: Eurocash znów dosypał miliony zł do Frisco

– Segment e-grocery w Polsce rozwija się z dużą dynamiką, dlatego zainwestowaliśmy w rozbudowę zautomatyzowanego centrum logistycznego Frisco, które w tym momencie posiada wystarczające zasoby, by osiągnąć próg 1 miliarda złotych przychodów. Co oznacza, że Frisco może osiągnąć pełną rentowność jako spółka, bez dalszej konieczności inwestycji kapitałowych - dodał Paweł Surówka w komunikacie prasowym.

Duży Ben otworzył przez rok ponad 100 sklepów

W grupie Eurocash Frisco to jedna z głównych składowych segmentu biznesowego Projekty, obejmującego też sieci Duży Ben, Kontigo i ABC na kołach. Sieć Duży Ben w ub.r. zwiększyła przychody o 39 proc. do 411 mln zł (z czego w czwartym kwartale o 27 proc. do 119 mln zł).

Na koniec grudnia ub.r. działało 421 sklepów Duży Ben, wobec 305 rok wcześniej. Natomiast w pierwszym kwartale br., według szacunkowych danych, przychody tej sieci podskoczyły rok do roku o 32 proc.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Cały segment Projekty w ub.r. zanotował 924,6 mln zł przychodów, 94,7 mln zł straty operacyjnej i 33,4 mln zł straty EBITDA, a w samym czwartym kwartale przy 265 mln zł wpływów miał 23,3 mln zł straty operacyjnej i równo 7 mln zł straty EBITDA.

Rok do roku przychody segmentu mocno wzrosły (z 761,4 mln zł w 2022 roku, z czego 226 mln zł w czwartym kwartale), a straty zmalały: w 2022 roku pion zanotował 104,1 mln zł straty operacyjnej i 51,7 mln zł straty EBITDA, z czego odpowiednio 23 i 14,7 mln zł w czwartym kwartale.

Grupa Eurocash zaznaczyła, że negatywny wpływ na rentowność segmentu miały dalsze koszty ekspansji sieci Frisco i Duży Ben.

W górę wpływy i zysk grupy Eurocash

Cała grupa Eurocash w ub.r. osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 5,2 proc. do 32,45 mld zł. Zysk EBITDA holdingu poszedł w górę z 1 do 1,07 mld zł, zysk operacyjny - z 403,73 do 435,99 mln zł, a zysk netto - z 89,23 do 144,72 mln zł.

- Pracowaliśmy nad konsolidacją biznesów hurtowych po to, by generować jeszcze większe synergie i zyski dla interesariuszy w segmencie, który odpowiada za trzy czwarte naszych przychodów i w którym od lat jesteśmy absolutnym numerem jeden. Dzięki czemu segment Hurtowy pozostał fundamentem wyników, generując 79 proc. skonsolidowanej EBITDA Grupy Eurocash. Tutaj także koncentrowały się nasze kluczowe inwestycje i projekty mające na celu poprawę konkurencyjności naszych klientów - opisał Paweł Surówka.

- Uruchomiliśmy markę parasolową Moje Sklepy, dzięki której aż trzy nasze sieci: ABC, Groszek i Euro Sklep, mogą dziś zaoferować jeszcze więcej zarówno konsumentom, jak i producentom. Rozwijaliśmy sieci zintegrowanych systemów kasowych EuroPlatform, a także naszą flagową platformę eurocash.pl - wyliczył.

W pionie detalicznym przychody sprzedażowe wrosły o 4,2 proc., a sprzedaż porównywalna sieci handlowej Delikatesy Centrum zwiększyła się o 4,6 proc. - Nasze prace skupiały się nad optymalizacją współpracy z naszymi klientami, których efektem jest nowa strategia DC 2.0., rozwijana przy znacznym udziale franczyzobiorców oraz przygotowaniem nowego modelu operacyjnego sklepu, który będzie testowany i wdrażany w roku 2024 - stwierdził Surówka.

Według wstępnych danych w pierwszym kwartale br. grupa Eurocash osiągnęła 7,59 mld zł przychodów sprzedażowych, po minimalnym wzroście (o 2 mln zł) rok do roku. Firma zwróciła uwagę, że w zeszłym kwartale żywność zdrożała tylko o 2,6 proc., dużo mniej niż rok wcześniej.

Z kolei zysk EBITDA holdingu zmalał o 16 proc. do 139 mln zł, na co - jak tłumaczy firma - „wpływ miały m.in. efekt podwyższenia płacy minimalnej od początku 2024 r. oraz jednorazowe koszty związane z restrukturyzacją zatrudnienia poniesione w 1 kw. 2024, które sięgnęły 11 mln zł”.

Dołącz do dyskusji: Frisco przyspieszyło wzrost. Ma ponad 100 tys. klientów

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
mike
Nie wiem skąd oni tych klientów mają? Spojrzałem na ceny i wyglądają jak w czasach największej inflacji sprzed 2 lat.
7 0
odpowiedź
User
Nick
Dyskont?! Przeciez oni maja kosmiczne ceny.
6 0
odpowiedź
User
ciekawski
Te wynik to chyba tylko przez ceny. Drogo jak nie powiem co.
5 0
odpowiedź