SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Fotka.pl rekordowo traci użytkowników, ale wciąż mocno ich angażuje

Fotka.pl w ostatnich miesiącach notowała rekordowo małą odwiedzalność - poniżej 600 tys. użytkowników i ok. 300 mln odsłon, o jedną trzecią mniej niż w ub.r. i wielokrotnie mniej niż w szczycie popularności. Serwis traci głównie na rzecz globalnych portali i aplikacji społecznościowych, przy czym nadal równie mocno angażuje malejącą grupę użytkowników. - Przyszłość Fotki to od dawna mobile, na tym się koncentrujemy - mówi Rafał Agnieszczak, założyciel i szef serwisu.

We wrześniu i październiku br. Fotkę.pl po raz pierwszy od ponad 8 lat miesięcznie odwiedziło poniżej 600 tys. internautów (real users), w sierpniu i wrześniu liczba odsłon wykonanych na stronie zmalała poniżej 300 mln, a w lipcu i sierpniu przeciętny czas spędzany na niej przez użytkownika wynosił ok. 4,5 godziny - wynika z danych Megapanelu PBI/Gemius opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.

Porównując dane z października br. i ub.r., Fotka.pl straciła 268 tys. użytkowników i 166,84 mln odsłon (to spadki o 31,7 i 35,4 proc.).

W ub.r. i pierwszej połowie br. serwis notował zdecydowanie lepsze wyniki, przy czym też wykazywały one tendencję spadkową. W styczniu ub.r. witryna miała 982,8 tys. użytkowników, od września ub.r. - poniżej 900 tys. miesięcznie, od lutego br. - poniżej 800 tys., a od kwietnia - poniżej 700 tys. Liczba odsłon poniżej 500 mln miesięcznie na stałe spadła w maju br., a poniżej 400 mln - w lutym br.

Znacznie mniejszy spadek nastąpił w przypadku średniego czasu spędzanego na stronie przez użytkownika - w ub.r. i na początku br. wynosił on zazwyczaj 5-5,5 godziny miesięcznie (w pierwszych miesiącach ub.r. nawet 6-7 godzin), a od maja br. na stałe spadł poniżej 5 godzin.

Odwiedzalność Fotka.pl w 2013 i 2014 roku

(Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL

miesiąc

real users

odsłony ogółem

krajowe odsłony mobilne

czas na RU [godz:min:s]

zasięg

2013 rok

styczeń

981 786

540 985 442

57 811 497

06:24:31

5,07%

luty

841 610

485 804 329

50 294 401

06:54:12

4,28%

marzec

881 757

552 037 485

55 693 208

07:22:26

4,40%

kwiecień

969 137

504 420 939

53 028 227

05:23:05

4,75%

maj

920 101

498 839 322

51 976 809

05:36:13

4,49%

czerwiec

937 639

453 020 654

46 108 681

04:59:05

4,62%

lipiec

924 712

476 411 446

53 087 892

05:03:20

4,48%

sierpień

903 192

492 009 497

55 298 181

05:18:54

4,32%

wrzesień

824 790

447 816 325

51 138 613

05:14:05

3,92%

październik

845 724

471 333 089

59 365 239

05:15:59

4,00%

listopad

845 052

436 961 972

55 567 626

05:05:11

4,00%

grudzień

812 040

417 030 934

58 477 974

05:15:30

3,84%

2014 rok

styczeń

883 121

433 325 552

66 216 715

05:03:50

4,18%

luty

754 414

346 198 529

52 027 385

04:43:56

3,53%

marzec

703 169

357 252 060

57 641 826

05:08:00

3,26%

kwiecień

663 939

351 263 274

61 468 134

05:06:05

3,08%

maj

668 518

319 630 602

54 204 949

04:45:25

3,09%

czerwiec

681 412

314 049 136

55 719 631

04:29:13

3,14%

lipiec

679 079

316 086 643

54 900 779

04:33:41

3,10%

sierpień

643 310

293 905 860

60 221 785

04:55:12

2,94%

wrzesień

577 970

293 041 739

59 094 154

04:53:09

2,66%

październik

577 746

304 494 150

62 826 447

05:07:08

2,68%


Wyniki z 2013 i 2014 roku to kontynuacja spadkowej tendencji Fotki z kilku wcześniejszych lat. Serwis apogeum popularności osiągnął w 2007 i 2008 roku, notując wtedy średnio 2,5-3 mln użytkowników miesięcznie oraz od 1,5 do 2,7 mld odsłon. Jednak w połowie 2008 roku zaczął się spadek: do końca 2009 roku liczba użytkowników zmalała do ok. 2 mln, a liczba odsłon do ok. miliarda miesięcznie.

W miarę stabilne wyniki (zwłaszcza na poziomie liczby użytkowników) Fotka notowała w latach 2010-2011, po czym w ostatnich trzech lat nastąpiły dalsze wyraźne spadki.

Liczba użytkowników Fotka.pl w latach 2008-2014 (Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL

miesiąc

2008

2009

2010

2011

2012

2013

2014

styczeń

3 152 707

2 334 805

2 069 120

1 744 783

1 832 478

981 786

883 121

luty

2 963 266

2 263 070

1 937 980

1 721 641

1 033 778

841 610

754 414

marzec

2 966 138

2 292 790

1 950 443

1 779 151

968 878

881 757

703 169

kwiecień

2 749 342

2 459 273

2 187 267

1 747 844

1 142 062

969 137

663 939

maj

2 707 375

2 645 280

2 265 525

1 787 679

1 371 745

920 101

668 518

czerwiec

2 595 251

2 614 856

2 542 296

1 721 043

1 088 537

937 639

681 412

lipiec

2 560 758

2 401 152

2 459 477

1 774 997

1 045 740

924 712

679 079

sierpień

2 496 923

2 342 815

1 898 304

1 668 713

996 180

903 192

643 310

wrzesień

2 396 955

2 123 434

1 597 804

1 586 607

903 312

824 790

577 970

październik

2 367 136

2 046 986

1 605 519

1 695 271

903 964

845 724

577 746

listopad

2 239 071

2 042 530

1 633 094

1 772 772

874 740

845 052

-

grudzień

2 217 541

2 001 446

1 734 153

1 792 769

888 024

812 040

-


Z czego mogą wynikać spadki Fotki? Prosząc o komentarz Rafała Agnieszczaka, założyciela i szefa serwisu, zasugerowaliśmy dwie główne hipotezy: z jednej strony rozwój globalnych portali i aplikacji społecznościowych: ogólnotematycznych (jak Facebook czy Twitter) oraz skupionych na wybranych funkcjonalnościach (np. Instagram, Ask.fm, Snapchat, WhatsApp), a z drugiej specyfikę grupy docelowej Fotki: nastolatków i młodszych dwudziestolatków, którzy mają zmienne przyzwyczajenia, są podatni na nowinki w internecie, a po paru latach wychodzą z tej grupy wiekowej. - Wszystkie tezy są z grubsza słuszne, więc nie ma sensu z nimi polemizować - zgodził się Agnieszczak.

- Niewątpliwie ten spadek jest związany z kilkoma nakładającymi się trendami. Z jednej strony, co naturalne, użytkownicy przechodzą do serwisów, w których są ich znajomi. Z drugiej warto pamiętać, o tym, że serwisy społecznościowe często służą do kreowania wizerunku. Zaczynając od wyboru odpowiedniego serwisu, na którym mamy profil, poprzez bycie fanem konkretnych osób, marek czy produktów, które reprezentują wartości, z którymi się utożsamiamy. Stąd też chętniej przenosimy się do społeczności, które umożliwiają nam takie interakcje i budowanie wizerunku - komentuje Krzysztof Majkowski, doradca firmy Gemius. - Pamiętajmy też o tym, że coraz częściej chcemy być widoczni i połączeni z całym światem. Mamy coraz więcej znajomych w innych krajach i trudno nam ich znaleźć na lokalnych serwisach takich jak Fotka czy NK - dodaje.

Fotka.pl to kolejna polska usługa społecznościowa, która w ostatnich latach mocno traci w rywalizacji z globalnymi konkurentami. Najwięcej mówiło się o spadkach NK.pl (wcześniej Naszej-klasy.pl), którą w br. odwiedza miesięcznie 5-7 mln internautów, podczas gdy w 2010 i 2011 roku było to 11-12 mln (zobacz szczegóły). Przypomnijmy, że portal w listopadzie br. kupiła Grupa Onet.pl (więcej o tym).

Dużo stracił również komunikator GG (zobacz szczegóły), którego szef Tomasz Jażdżyński w rozmowie z Wirtualnemedia.pl nie ukrywał, że głównym konkurentem tej usługi stał się chat Facebooka. Z kolei rywalizacji z Twitterem (notującym ostatnio w Polsce rekordową odwiedzalność) nie wytrzymały polskie serwisy mikroblogowe: Blip.pl (należący do GG Network) został zamknięty w połowie ub.r., Flaker.pl notuje znikomy ruch, natomiast Pinger.pl (należący do Grupy Wirtualna Polska, a wcześniej do Grupy o2) w październiku br. miał 691,2 tys. użytkowników i 8,4 mln odsłon, wobec 1,44 mln użytkowników i 29,4 mln odsłon trzy lata wcześniej.

Dołącz do dyskusji: Fotka.pl rekordowo traci użytkowników, ale wciąż mocno ich angażuje

11 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Darek
Od lat byłem użytkownikiem tego serwisu, jednak w tym roku usunąłem konto: Dlaczego? Cała masa bugów i błędów w działaniu serwisu, ciężko znaleźć tak naprawdę kogoś w tym serwisie, ponieważ podczas przeglądania widać że co druga osoba ma zdjęcie ściągnięte z internetu. Kolejna wada, to ta, że serwis nie dba o przyciąganie ludzi powyżej 25 lat w górę a ogranicza się do dzieci i młodzieży. Kilka razy używałem wideo czatu na tym portalu, zarówno widz jak osoba prowadząca transmisję.
Jako widz zauważyłem, że ludzie nie potrafią rozmawiać z osobami, które prowadzą transmisję i obrażają ich bądź Panowie non stop namawiają kobiety do rozbierania się, co niestety udaje im się. Najgorsze jest to że dwudziesto czy trzydziestolatkowie potrafią namówić osobę nieletnią do rozebrania się. Po za tym bardzo widzowie nagrywają osoby robiące transmisję i wrzucają w internet a serwis jak widać nie dba o to, by te filmy zostały usunięte. Po za tym na forum, czacie, kamerkach i ogólnie zdjęcia, za nadgorliwi są moderatorzy, którzy przekraczają swoje kompetencje. Stąd też dużo osób rezygnuje z serwisu.
0 0
odpowiedź
User
Darek
Co gorsza, na kamerkach fotka.pl od zawsze do dziś największym problemem było to, że niektórzy użytkownicy traktują ten portal jako drugi "szołap", nawet są tak zwani recydywiści, którzy od kilku miesięcy pomimo że dostają bany za pokaz intymnych części ciała robią to nadal i co dziwne jakiś czas temu serwis zrobił odważny krok zdejmując ograniczenia wiekowe do korzystania z wideo czatu, teraz mogą korzystać również osoby poniżej 15 lat.
0 0
odpowiedź
User
Mirek
A kilka lat temu pamiętam taki panel dyskusyjny gdzie był Pan Agnieszczak, jakaś osoba z NK i Goldenline i z uśmiechami na twarzy mówili, że portale to przeszłość i to oni social media zjedzą wszystkich no i... portale dalej się rozwijają (jeszcze jeszcze tak), a tu proszę.
0 0
odpowiedź