FIFA lobbuje katarskich urzędników, by wydali zgodę na sprzedaż alkoholu w trakcie mundialu
FIFA i koncern AB InBev, właściciel marki piwa Budweiser lobbują katarskich urzędników, by wydali zgodę na sprzedaż alkoholu na i przy stadionach podczas tegorocznych Mistrzostw Świata w piłce nożnej, które odbędą się jesienią w Katarze.
Źródła lokalne w Katarze donoszą o intensywnym lobbingu ze strony urzędników FIFA, aby skłonić władze lokalne do złagodzenia krajowego zakazu sprzedaży i spożywania napojów alkoholowych na stadionach i w ich pobliżu podczas tegorocznego mundialu, który odbędzie się w okresie od 21 listopada do 18 grudnia br.
Zgodnie z prawem islamskim spożywanie wina, piwa i innych napojów alkoholowych jest zakazane, chociaż różni się to w poszczególnych krajach muzułmańskich, a picie jest często tolerowane, o ile nie odbywa się w miejscu publicznym.
Co więcej, w niektórych krajach, takich jak Katar i Zjednoczone Emiraty Arabskie, zakaz nie jest egzekwowany, o ile ogranicza się do niektórych hoteli i restauracji, które obsługują gości z zagranicy, zwłaszcza z Zachodu.
Jednak biorąc pod uwagę setki tysięcy kibiców, którzy będą pochodzić z różnych krajów, takich jak Anglia, która jest znana z nadmiernego picia piwa, FIFA chciałaby, aby władze Kataru zrobiły wyjątek dla sprzedaży i konsumpcji na obiektach Mistrzostw Świata podczas tegorocznego mundialu.
W Katarze, małym emiracie w Zatoce Perskiej, napoje alkoholowe są dostępne w hotelach i prywatnych klubach, ale picie alkoholu w miejscach publicznych jest poważnym wykroczeniem.
Nawet jeśli jest dozwolone w ściśle określonych i ukrytych miejscach, picie nie jest częścią lokalnej kultury ani tradycji i okazało się, że jest kontrowersyjnym punktem, ponieważ kraj ten otrzymał prawa do organizowania mundialu.
Specjalnie wyznaczone strefy kibica, w których można spożywać alkohol zostały przetestowane, gdy stan Zatoki Perskiej zorganizował Klubowe Mistrzostwa Świata FIFA w 2019 roku. Teraz podobny plan jest oczekiwany na tegorocznym mundialu. Pozostaje jednak niepewność co do sprzedaży alkoholu na ośmiu stadionach, które będą wykorzystywane podczas mundialu - na to urzędnicy z Kataru nie chcą się zgodzić.
Według Bloomberga katarskie władze są pod presją ze strony FIFA i browaru AB InBev (Anheuser-Busch InBev SA/NV), do którego należy piwo Budweiser, oficjalny sponsor piwny Mistrzostw Świata od ponad 30 lat.
Jedną z rozważanych opcji jest stworzenie produktu o niskiej zawartości alkoholu, prawdopodobnie Bud Light, dostępnego w klubach, ale może to nie spodobać się kibicom.
W listopadzie 2016 r. Katar 2022 poinformował, że odwiedzający i kibice nie będą mogli kupować ani pić alkoholu w miejscach publicznych; od tego czasu wydaje się, że organizatorzy odeszli od "twardogłowego" podejścia ze względu na perspektywę większych zysków.
Trwają negocjacje z rządem, aby znaleźć sposób na zadowolenie gości i fanów bez łamania prawa islamskiego.
Zarówno FIFA, jak i sponsorzy chcą zrównoważyć interesy wszystkich z utrzymaniem atmosfery szacunku dla wartości kraju goszczącego.
Dołącz do dyskusji: FIFA lobbuje katarskich urzędników, by wydali zgodę na sprzedaż alkoholu w trakcie mundialu