Dino ma 54 sklepy więcej, sprzedaż 44 proc. w górę. „Klient jest bardziej ostrożny”
W zeszłym kwartale sieć sklepów Dino zwiększyła przychody rok do roku o 43,8 proc. do 5,54 mld zł, sprzedaż porównywalna wzrosła o 27,2 proc., a zysk netto sięgnął 270,7 mln zł Na koniec marca działało 2 210 sklepów firmy. - Jeśli chodzi o wolumeny, to widać, że klient jest bardziej ostrożny, robi bardziej przemyślane zakupy - opisuje Michał Krauze, dyrektor finansowy Dino.
Zysk netto grupy Dino Polska wyniósł w pierwszym kwartale 2023 roku 270,7 mln zł wobec 191,4 mln zł rok wcześniej - podała spółka w raporcie kwartalnym. Konsensus PAP Biznes zakładał 256,3 mln zł zysku netto.
EBIT wyniósł 375,7 mln zł wobec 262,9 mln zł przed rokiem i był ok. 7 proc. wyższy od oczekiwań analityków na poziomie 351 mln zł. Wynik EBITDA grupy wyniósł 458,2 mln zł, co oznacza wzrost o 37,7 proc. rdr. Konsensus PAP Biznes zakładał 434,5 mln zł EBITDA.
Sprzedaż porównywalna Dino 27 proc. w górę
Przychody grupy wyniosły ok. 5,544 mld zł, czyli wzrosły o 43,8 proc. rdr. Analitycy oczekiwali przychodów w wysokości 5,432 mld zł. Marża EBITDA wyniosła 8,3 proc., podczas gdy rok temu było to 8,6 proc.
Wzrost sprzedaży LfL wyniósł w I kwartale 27,2 proc., po wzroście o 20,4 proc. w analogicznym okresie 2022 roku.
Koszt własny sprzedaży wzrósł w I kwartale o 46,3 proc., do 4.209,3 mln zł. Koszty sprzedaży i marketingu wzrosły o 36,6 proc., do 930,1 mln zł. Koszty ogólnego zarządu spadły o 1,8 mln zł do 32 mln zł.
Spółka podała w raporcie, że świeże produkty odpowiadały za 42 proc. sprzedaży grupy w I kw. 2023 r.
Dług netto Grupy Dino wyniósł 1.510,1 mln zł na koniec marca 2023 r., co oznacza wzrost o 108,3 mln zł w stosunku do 31 grudnia 2022 r. i spadek o 9,3 mln zł w stosunku do 31 marca 2022 r. Wskaźnik dług netto do EBITDA za ostatnich 12 miesięcy wyniósł 0,77x na koniec marca 2023 r. Rok wcześniej wskaźnik ten wynosił 1,12x.
W pierwszym kwartale środki pieniężne netto z działalności operacyjnej wyniosły 243,3 mln zł. W pierwszym kwartale 2022 r. przepływy te były ujemne i wynosiły minus 97,8 mln zł. Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej wyniosły minus 309,7 mln zł i spadły o 7,7 proc. rdr.
Już 2,2 tys. sklepów Dino
Spółka poinformowała, że przeważająca część nakładów inwestycyjnych została przeznaczona na geograficzną ekspansję sieci marketów Dino oraz częściowo także na budowę ósmego centrum dystrybucyjnego spółki w miejscowości Kaliska w województwie kujawsko-pomorskim, które zostało uruchomione w II kwartale 2023 r.
W I kw. 2023 r. spółka Dino Polska uruchomiła 54 nowe sklepy. Na koniec marca 2023 r. sieć Dino obejmowała 2 210 sklepów o łącznej powierzchni sali sprzedaży wynoszącej 869,4 tys. m kw. (+18,0 proc. rdr). Rok wcześniej, w I kwartale 2022 r. Dino uruchomiło 66 sklepów.
Jak podano w raporcie, zarząd spółki oczekuje, że w 2023 r. całkowita liczba sklepów Dino wzrośnie o niskich kilkanaście procent w stosunku do liczby sklepów z końca 2022 r.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Dino kontynuuje montaż paneli fotowoltaicznych na dachach swoich marketów. W I kwartale liczba marketów Dino posiadających własne instalacje fotowoltaiczne zwiększyła się o 62 do 1.763, a łączna moc tych instalacji wzrosła do 68,2 MW. W tym samym czasie grupa Dino wygenerowała 7,6 GWh energii elektrycznej ze słońca, a w analogicznym okresie 2022 r. 5,1 GWh.
Dino zauważa ostrożność zakupową klientów
Dino Polska podtrzymuje, że celem na 2023 rok jest utrzymanie marży EBITDA na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznej, ale będzie to trudne do osiągnięcia z powodu wymagającego otoczenia - poinformował Michał Krauze, członek zarządu i dyrektor finansowy Dino.
"Naszym celem jest utrzymanie marży EBITDA na poziomie z ubiegłego roku, choć widzimy, że sytuacja jest bardzo wymagająca i będzie to trudne do osiągnięcia" - powiedział Michał Krauze podczas telekonferencji dla inwestorów.
Podtrzymał, że celem spółki jest osiągnięcie w tym roku wysokiego dwucyfrowego wzrostu LFL. "Tak jak mówiliśmy na ostatniej konferencji celem jest utrzymanie wysokiego dwucyfrowego LFL, choć nie będzie on tak wysoki jak osiągnięty w 2022 roku" - powiedział.
Przy okazji publikacji wyników za 2022 rok spółka informowała, że chce pokazać w 2023 r. silny dwucyfrowy wzrost sprzedaży LFL, choć może on być niższy niż w 2022 roku. Podawała, że dyscyplina kosztowa ma pomóc w utrzymaniu marży EBITDA za 2023 r. na poziomie zbliżonym do 2022 r.
W 2022 r. sprzedaż like-for-like zwiększyła się o 28,5 proc. Marża EBITDA wyniosła 9,3 proc. "Jeśli chodzi o wolumeny, to widać, że klient jest bardziej ostrożny, robi bardziej przemyślane zakupy. W naszym przypadku widzimy dalej wzrost wolumenów i wartości koszyka, wynikający głównie z trafiku" - powiedział członek zarządu Dino.
Pytany, czy spodziewać się można wyhamowania podwyżek cen od dostawców, odpowiedział: "Jeśli chodzi o cenniki, to nie chciałbym zdradzać szczegółów. Liczymy, że trendy wzrostowe się zatrzymają i będą się powoli odwracały".
Spółka liczy w kolejnych kwartałach na wyhamowanie wzrostów kosztów materiałów i energii. "Jeśli nic nieprzewidzianego nie będzie się działo na rynku, to dynamika powinna spadać" - powiedział dyrektor finansowy.
Krauze wyjaśnił, że skrócenie przez spółkę terminów płatności wynikało z przerw w łańcuchach dostaw, a priorytetem była pełna dostępność towarów w sklepie. "Jeśli chodzi o łańcuch dostaw, to uważam, że najgorsze za nami i sytuacja powinna się poprawiać" - powiedział członek zarządu Dino.
Dino Polska coraz droższe na giełdzie
W piątek na koniec sesji giełdowej za akcję Dino Polska płacono 406,70 zł. Od początku stycznia kurs zyskał 8,4 proc., a w zeszły wtorek wyznaczył swoje maksimum w wysokości 428,50 zł.
Przy kursie z piątku kapitalizacja spółki wynosi 39,9 mld zł, do twórcy firmy Tomasza Biernackiego należy 51 proc. akcji, co od kilku lat zapewnia mu miejsce w ścisłej czołówce najbogatszych Polaków.
Dołącz do dyskusji: Dino ma 54 sklepy więcej, sprzedaż 44 proc. w górę. „Klient jest bardziej ostrożny”