"Digital drinking", czyli jak, z kim i co piją internauci? Piwo najpopularniejsze
Internauci chętnie dzielą się swoimi zwyczajami i zachowaniami za pośrednictwem mediów społecznościowych. Dotyczy to też sposobów na spędzanie wolnego czasu, którym często towarzyszy konsumpcja alkoholu. W jaki sposób i co piją użytkownicy social media, a więc zjawisko "digital drinking", pokazuje raport IRCenter.
Przedstawiane przez internautów trendy w konsumpcji alkoholu są powiązane ze zmieniającymi się porami roku. W okresie letnim alkohol jest elementem relaksu i zabawy w gronie przyjaciół, natomiast zima to czas studenckich imprez i świętowania karnawału. Wzmożone dyskusje o spożywaniu alkoholu można zaobserwować w miesiącach wakacyjnych oraz w grudniu i styczniu, kiedy to występuje wiele okazji do spożywania alkoholu (święta, Nowy Rok, karnawał), ale też internauci deklarują noworoczne zmiany nawyków.
Sezonowość dyskusji objawia się również wzrostem znaczenia dyskusji o trunkach wysokoprocentowych wraz z obniżającą się temperaturą - wina, wódki i alkohole kolorowe największą popularnością cieszą się na jesień i w zimę.
Naturalną przestrzenią dyskusji dla większości rodzajów alkoholi pozostają serwisy koncentrujące się na zdjęciach, co przejawia się przede wszystkim aktywnością użytkowników na Instagramie w tym temacie. Internauci chętnie publikują tam swoje zdjęcia dokumentujące czas spędzany w gronie znajomych, któremu towarzyszy alkohol.
Najmniej liczną grupę stanowią internauci, którzy piszą o spożywaniu alkoholu w samotności. Odbywa się to najczęściej w domowym zaciszu, a alkohol jest dodatkiem do drinków i herbaty na przeziębienie. Użytkownicy przyznający się do picia w pojedynkę zazwyczaj odnoszą się też do konkretnej sytuacji warunkującej to zachowanie, jak np. samotność, choroba, czy zły nastrój. Spożywanie samemu wysokoprocentowych trunków bez podania przyczyny często spotyka się z krytyką ze strony innych internautów.
Ponad połowa wszystkich dyskusji o konsumpcji alkoholu w ostatnim roku odnosiła się do piwa. Jest to związane z panującym trendem konsumenckim, zgodnie z którym internauci coraz częściej poszukują regionalnych i nietypowych piw, odchodząc jednocześnie od produktów międzynarodowych koncernów. Dużą aktywnością w tym temacie wykazują się blogerzy piwni oraz użytkownicy piwnych forów internetowych, na których toczą się dyskusje o przewadze trunków regionalnych nad masowymi.
Jako drugie w dyskusjach online (zwłaszcza na Instagramie) pojawia się wino, które w dużej mierze występuje jako element damskich spotkań z przyjaciółkami i kobiecego stylu życia. Alkohol jest wówczas częścią pewnego rytuału, w trakcie którego internautki prowadzą prywatne rozmowy. Dyskusje na temat wina należą do najbardziej emocjonalnych, co może też być związane z faktem, że główną grupą wykazującą się aktywnością online w tym temacie są kobiety. Internautki chętnie wspominają o swoich uczuciach, a nawet ogłaszają poszukiwania partnerów. Częściej także oceniają smak alkoholu i wyrażają swój jednoznaczny stosunek do produktu. Z kolei jeżeli wino towarzyszy zabawie w większym gronie, zwykle piszą o nim młodzi ludzie, amatorzy tanich trunków.
Badanie wykazało, że to przede wszystkim wódka traktowana jest jako alkohol typowo towarzyski. Jej spożywanie internauci deklarują głównie podczas domówek, spotkań w pubach i klubach oraz w trakcie zabawy weselnej. Najczęściej konsumpcja wódki łączy się z pozytywnymi wydarzeniami lub opijaniem sukcesów. Zdarza się jednak także, że trunek ten występuje jako antidotum na złe samopoczucie.
Z kolei najbardziej neutralnie internauci odnoszą się do najmniej dyskutowanych alkoholi kolorowych. Autorami wypowiedzi na ich temat są w znacznej mierze mężczyźni deklarujący konsumpcję whisky, która jest jednocześnie jednym z najczęściej wyszukiwanych alkoholi w Google. Wynika to z zainteresowania markami i sprawdzania cen trunku często kupowanego jako prezent.
Największą popularnością wśród internautów cieszą się Jack Daniel’s i Ballantines. Jednocześnie są one najbardziej neutralnie ocenianymi produktami. Zdecydowanie najlepszą opinią wśród użytkowników mediów społecznościowych cieszy się Bushmills. 57% wśród wszystkich wypowiedzi o tej marce stanowią pozytywne nawiązania do smaku i ceny.
Zmiany w trendach dotyczących spożycia piwa mają zdecydowanie więcej zwolenników niż przeciwników w mediach społecznościowych. Internauci częściej piszą o produktach regionalnych, które są synonimem lepszej jakości, gwarancji smaku i świadczą o wyrafinowanym guście konsumenta. Coraz więcej miejsca zajmują również specjalistyczne analizy piwa pod kątem składu i procesu produkcji, któremu trunek jest poddawany.
Dodatkowo, na popularności zyskuje trend DIY (Do It Yourself), widoczny zarówno na podstawie skanu internetu, jak i w wyszukiwaniach użytkowników w Google. Internauci coraz częściej interesują się domowymi sposobami produkcji wina lub warzenia piwa.
Z badania wynika również, że lato to czas, w którym piwo cieszy się największą popularnością w mediach społecznościowych i stanowi 65% wszystkich dyskusji o konsumpcji wszelkich rodzajów alkoholi. Wzrost ten widać już wiosną, która skłania część internautów do deklaracji o ograniczeniu spożywania wysokoprocentowych trunków i zastępowania ich niskoalkoholowymi i smakowymi piwami.
W wirtualnej rzeczywistości największy kac dopada internautów na zakończenie weekendu, co jest zgodne z tygodniową dynamiką konsumpcji alkoholu.
Internauci chętnie doradzają innym i dzielą się swoimi sposobami na zwalczanie kaca. W internetowych dyskusjach królują domowe metody takie jak klin, czy sen. Z kolei jeżeli użytkownicy poszukują pomocy w wyszukiwarce, to najchętniej wymienianym sposobem pozostają leki.
Analiza wykazała, że podobnie jak w przypadku samej konsumpcji alkoholu, kac najczęściej też występuje w pozytywnym kontekście, jako potwierdzenie dobrej zabawy z poprzedniego dnia.
Dołącz do dyskusji: "Digital drinking", czyli jak, z kim i co piją internauci? Piwo najpopularniejsze