SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Debiut giełdowy Allegro: zapisy inwestorów indywidualnych zredukowane o 85 proc.

W związku z dużym zainteresowaniem zapisy złożone przez inwestorów indywidualnych na akcje Allegro zostały zredukowane o 84,85 proc. Cenę walorów  ustalono na maksymalnym poziomie z wyznaczonego przedziału, Allegro ma zadebiutować na warszawskiej giełdzie w okolicach 12 października.

Redukcja o 85 proc. oznacza, że każdy inwestorów indywidualnych będzie mógł kupić tylko 15 proc. z puli akcji Allegro, na które zapisał się w drugiej połowie września (zapisy trwały od 23 do 28 września).

O poziomie redukcji zapisów poinformowały w poniedziałek niektóre biura maklerskie, które je przyjmowały. W poniedziałek wieczorem potwierdziło to Allegro, informując, że w przypadku inwestorów indywidualnych stopa redukcji wyniosła 84,85 proc.

Sprzedano akcje Allegro za 10,56 mld zł

Inwestorom detalicznym przydzielono łącznie 9,3 mln akcji, a instytucjonalnym - 236,2 mln. Za każdą akcję zapłacono 43 zł, tym samym wartość oferty to 10,56 mld zł.

Zapisanie walorów na rachunkach maklerskich inwestorów detalicznych planowane jest 6 października, a w przypadku inwestorów instytucjonalnych - 9 października. Akcje do obrotu giełdowego mają zostać wprowadzone w poniedziałek 12 października.

Allegro powiększyło pulę akcji o 14 proc.

W drugiej połowie września Allegro w prospekcie poinformowało, że oferuje inwestorom 28,57 mln nowych akcji i do 163,6 mln istniejących w przedziale cenowym od 35 do 43 zł za sztukę. Dodatkowo opcję kupna 15 proc. oferowanej puli ma bank Morgan Stanley w ramach akcji stabilizującej kurs po debiucie, będzie mógł nabyć te walory w ciągu 30 dni od debiutu giełdowego Allegro.

25 września w aneksie do prospektu Allegro poinformowało, że pula sprzedawanych akcji została powiększona o 30,8 mln sztuk (czyli o 14,3 proc.) do 246,86 mln. Kilka dni wcześniej firma poinformowała, że cenę za akcję w jej debiucie giełdowym ustalono ostatecznie na 43 mln zł.

Ostatecznie inwestorzy instytucjonalni będą mogli kupić 236,24 mln walorów Allegro, a detaliczni - 9,34 mln. 25 września PAP Biznes podał, że według jego źródła rynkowego książka popytu na akcje Allegro jest pokryta 10-krotnie przy cenie maksymalnej 43 zł.

Allegro na giełdzie od 12 października, rekordowy debiut

Firma zamierza przeznaczyć wpływy netto z emisji nowych akcji, wraz z kredytami w ramach nowej linii kredytowej, na spłatę istniejącego zadłużenia w celu poprawy dźwigni finansowej netto oraz na ogólne cele korporacyjne. Zaznaczono, że po odliczeniu kosztów debiutu do firmy z emisji nowych akcji trafi ok. 900,5 mln zł.

To największy debiut w historii warszawskiej giełdy. Poprzednim rekordzistą było PZU, które w 2010 roku przy wejściu na giełdę sprzedało akcje za 8,1 mld zł.

Allegro będzie notowane na warszawskiej giełdzie od 12 października. Wskaźnik akcji w wolnym obrocie (free float), bez uwzględnienia puli stabilizującej, wyniesie 20,9 proc.

- To kolejne ważne wydarzenie w procesie wejścia Allegro na giełdę. Podczas spotkań z wieloma potencjalnymi inwestorami otrzymaliśmy od nich niezwykle pozytywne opinie. W ciągu 20 lat ciągłego wzrostu i nieustannych innowacji, przekształciliśmy się z lokalnego startupu w gracza e-commerce europejskiego formatu. Osiągnęliśmy to dzięki skoncentrowaniu się na zapewnieniu jak najlepszych doświadczeń użytkownikom naszej platformy, by uczynić Allegro najlepszym możliwym miejscem dla konsumentów do robienia zakupów, a dla sprzedawców do prowadzenia biznesu - komentuje François Nuyts, prezes Allegro.

- Siłą napędową dotychczasowego sukcesu jest nasz zaangażowany, innowacyjny i kreatywny zespół pracowników. Chciałbym im podziękować za wszystko to, dzięki czemu doszliśmy do tego momentu. Przed nami kolejny etap rozwoju, już jako firmy notowanej na giełdzie, dlatego chciałbym powitać nowych inwestorów w gronie akcjonariuszy Allegro i podziękować im za ich dotychczasowe zaangażowanie - dodaje.

Obecnie właścicielami Allegro są fundusze Permira, Mid Europa Partners i Cinven. Po debiucie giełdowym firmy przez 180 dni nie będą mogły sprzedawać jej kolejnych akcji. Natomiast walory posiadane przez dyrektorów i członków wyższej kadry kierowniczej spółki oraz akcje przyznane w ramach programów inwestycyjnych będą objęte zakazem sprzedaży przez 360 dni od debiutu.

Z kolei po 360 dniach od debiutu każdy pracownik Allegro, który nie dostał dotąd walorów spółki w ramach programów inwestycyjnych, dostanie prawo do objęcia 233 akcji (przy cenie 43 zł wartych 10 tys. zł).

Allegro szybko trafi do WIG20

Izabela Olszewska, członek zarządu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie, we wtorek podczas czatu zorganizowanego przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych stwierdziła, że Allegro może trafić do indeksu WIG20 już trzeciego dnia sesyjnego po debiucie, o ile spełni odpowiednie warunki.

- Decyzja o korekcie nadzwyczajnej podejmowana jest przez administratora (GPW Benchmark) po weryfikacji spełnienia warunków. Do publicznej wiadomości podawana ona jest w komunikacie na dwa dni przed przeprowadzeniem korekty. W przypadku Allegro istnieje potencjalnie możliwość, aby spółka weszła do WIG20 w ramach tzw. fast-track - opisała Olszewska.

Zaznaczyła, że nadzwyczajna korekta portfela indeksu WIG20 jest możliwa, jeśli spółka debiutująca na giełdzie w pierwszy dniu notowań osiągnie minimum 5 proc. wartości wskazanego indeksu z tego dnia.

Allegro wyprzedzi CD Projekt

Cena 43 zł za akcję oznacza, że kapitalizacja Allegro w debiucie giełdowym wyniesie 44 mld zł. Firma zostanie liderem pod tym względem na warszawskiej giełdzie (o ile kurs CD Projekt nie wzrośnie znacząco do 12 października).

Od kwietna br. spółką z największą kapitalizacją na stołecznym parkiecie giełdowym jest producent gier CD Projekt. Według kursu z zamknięcia handlu w poniedziałek kapitalizacja spółki wynosiła 41,29 mld zł.

10 spółek notowanych tylko na warszawskiej giełdzie z największą kapitalizacją (stan z końca sesji 28 września):
1. CD Projekt - 41,29 mld zł
2. PGNiG - 28,72 mld zł
3. PKO BP - 26,24 mld zł
4. KGHM - 24,29 mld zł
5. Dino Polska - 22,45 mld zł
6. PZU - 21,86 mld zł
7. PKN Orlen - 19,89 mld zł
8. Cyfrowy Polsat - 17,73 mld zł
9. ING Bank Śląski - 15,85 mld zł
10. Santander Bank Polska - 14,96 mld zł

Allegro w br. zwiększyło wpływy i zysk

Według danych zamieszczonych w prospekcie emisyjnym w pierwszej połowie br. przychody Allegro zwiększyły się o 51,7 proc. do 1,77 mld zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych o 81,3 proc. do 981,6 mln zł jego zysk netto poszedł w górę ze 195,7 do 289,6 mln zł. Zdecydowaną większość przychodów firmy stanowią wpływy z opłat i prowizji na platformie Allegro. W zeszłym półroczu wyniosły one 1,45 mld zł (w poniższych grafikach kwoty są w tys. zł), wobec 962,6 mln zł rok wcześniej.

Wpływy reklamowe platformy Allegro zwiększyły się z 70,4 do 122,9 mln zł, a przychody handlowe (czyli z własnego sklepu działającego na platformie) - z 37,2 do 82,6 mln zł.

Do Allegro należą też porównywarka cenowa Ceneo. Jej półroczne przychody z usług porównywarkowych poszły w górę z 74,6 do 102 mln zł, a z reklam - z 19 do 19,8 mln zł. Natomiast pozostałe wpływy firmy zwiększyły się z 4,3 do 6,8 mln zł.

W prognozie wzrost wpływów o 35 proc.

Dynamika przychodów Allegro w zeszłym półroczu była znacznie wyższa niż w całym ub.r. Wtedy przychody sprzedażowe firm zwiększyły się o 31 proc. do 2,39 mld zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych o 46,9 proc. do 1,18 mld zł zysk netto poszedł w górę z 230,08 do 399,02 mln zł.

W prognozie na lata 2019-2021 Allegro stwierdziło, że jego wpływy będą szły w górę średniorocznie o ok. 35 proc. Nieco wyższy ma być natomiast wzrost wartości produktów sprzedanych na platformie (w skrócie, z angielskiego, GMV).

W pierwszej połowie br. GMV poszło w górę z 10,36 do 16,01 mld zł. W prezentacji Allegro z zeszłego tygodnia zwrócono uwagę, że ta wartość w 2018 roku zwiększyła się o 13,9 proc., a w ub.r. o 25,4 proc. Na koniec czerwca na platformie było 12,3 mln aktywnych kupujących, o 13 proc. więcej niż na koniec ub.r.

Mocno w górę koszty dostaw i marketingu

Wydatki operacyjne Allegro w zeszłym półroczu wyniosły 981,6 mln zł, co wobec 541,4 mln zł rok wcześniej oznacza wzrost o 81,3 proc.

Jeszcze mocniej, ponad dwukrotnie, poszły w górę koszty usług marketingowych (ze 126,6 do 273,3 mln zł), dostaw (ze 104,4 do 246,2 mln zł) oraz sprzedanych towarów (z 36,6 do 82,3 mln zł).

Wydatki na dostawy podniosła rosnąca popularność programu Allegro Smart! oraz to, że w drugiej połowie marca w związku z epidemią koronawirusa Allegro pozwoliło wszystkim użytkownikom aktywować go za darmo przez trzy miesiące.

Znacząco wzrosły też inne kategorie kosztów firmy, m.in. wydatki pracownicze (ze 181,5 do 264,6 mln zł), koszty płatności (z 67,6 do 74,2 mln zł) oraz usług IT (z 17,6 do 27,2 mln zł).

Na koniec 2018 roku z Allegro Smart! korzystało 684 tys. kupujących, na koniec ub.r. - 1,5 mln, a na koniec czerwca br. - 2,1 mln (czyli 17 proc. wszystkich aktywnych kupujących na platformie). Allegro podkreśla, że Smart! przyczynia się do intensywniejszego korzystania z platformy zarówno przez nabywców, jak i sprzedawców.

- Abonenci programu Smart! ponadprzeciętnie często korzystają z Allegro – odwiedzają platformę 1,4 razy częściej niż pozostali użytkownicy i składają 2,5 razy więcej zamówień niż osoby nieposiadające abonamentu. Klienci ci również dynamiczniej reagują na kampanie informacyjne i marketingowe Grupy, generując średni wzrost GMV na aktywnego kupującego będącego abonentem programu Smart! w wysokości 55% w trakcie pierwszych 12 miesięcy uczestnictwa w programie - opisano w komunikacie Allegro.

290 mln zł zysku netto

Wyraźnie w górę poszły też wskaźniki rentowności Allegro. Zysk operacyjny zwiększył się z 408,2 do 560,4 mln zł, zysk brutto - z 246,3 do 376,7 mln zł, a zysk netto - ze 195,7 do 289,6 mln zł.

Zdecydowaną większość rentowności zapewnia platforma Allegro. Jej zysk EBITDA zwiększył się rok do roku z 577,4 do 739,4 mln zł, natomiast w przypadku Ceneo ten wskaźnik wzrósł z 49,9 do 60,7 mln zł.

6,2 mld zł kredytów do spłaty

W ramach debiutu giełdowego sprzedawana jest nie tylko część obecnych akcji Allegro, lecz także nowa seria walorów, z której zbycia firma chce pozyskać ok. 1 mld zł. Zapowiedziała, że przeznaczy te środki na zmniejszenie zadłużenia.

Na koniec czerwca br. spółka miała 6,17 mld zł zobowiązań kredytowych, wobec 6,34 mld zł rok wcześniej. W części krótkoterminowej (do spłaty przez najbliższe 12 miesięcy) zadłużenie wzrosło z 335,7 do 338,8 mln zł, a w długoterminowej zmalało z 6 do 5,83 mld zł.

W planach ekspansja zagraniczna, Allegro Smart! z potencjałem wzrostu

Wśród celów Allegro w najbliższym czasie oprócz rosnącego zadowolenia kupujących i sprzedających wymieniono wymieniono rozówj Allegro Smart! - Na dzień 30 czerwca 2020 r., jedynie 17 proc. aktywnych kupujących miało subskrypcje Smart!, co daje duże pole do wzrostu w przyszłości - zauważyła firma.

- Allegro zamierza w dalszym ciągu wykorzystywać swoje sukcesy w obszarze dostaw, przez zwiększanie udziału dostaw realizowanych w ciągu jednego do dwóch dni, ze szczególnym uwzględnieniem dostaw następnego dnia, dalszy rozwój sieci skrytek w terenie i punktów nadawczo-odbiorczych, ekspansję w obszarze innowacyjnych usług dostawczych, w tym zwiększenie udziału dostaw tego samego dnia oraz wprowadzenie dostaw „ultraszybkich” lub „natychmiastowych”. Te inicjatywy będzie wspierać uruchomienie Allegro Fulfilment, które będzie wykorzystywane jako narzędzie uzupełniające w wybranych przypadkach, jak w przypadku sprzedawców międzynarodowych i innych wybranych sprzedających, celem skrócenia czasu dostawy i zapewnienia precyzyjności realizacji obiecanych dostaw - opisano.

Jako inny cel wskazano dalszy rozwój w obszarze reklamy i porównywania cen. - Allegro uważa, że istnieje duży potencjał zwiększenia przychodów z reklam poprzez dalszą monetyzację swojego szerokiego zasięgu, ulepszenia w technologii reklam i dzięki sprzyjającym trendom rynkowym w zakresie reklamy internetowej. Grupa uważa, że posiada atrybuty umożliwiające jej pozyskanie dużego udziału w rynku reklam cyfrowych poprzez skalowalne, zautomatyzowane i wspomagane przez sztuczną inteligencję rozwiązania wykorzystujące ruch i dane Grupy. Ponadto Grupa odnosi korzyści z działalności Ceneo, wiodącej porównywarki cenowej w Polsce, zwiększającej ruch przekierowywany do platformy e-commerce Grupy, oraz zapewniającej rozszerzony zasięg reklam - wyliczyła firma.

Allegro widzi też możliwości dalszego rozwoju w zakresie usług finansowych, które w ostatnich latach rozwijała we współpracy z zewnętrznymi podmiotami, m.in. bankami. Niedawno firm uruchomiła Allegro Pay, ofertę własnego fintecha Allegro, którego testy beta będą kontynuowane do końca br. - Grupa jest jednak przekonana, że istnieje duży potencjał integracji świadczonych usług finansowych z jej platformą podstawową, służącej lepszemu wykorzystaniu szans oferowanych przez polski rynek, którego wartość jest szacowana na ok. 300 mld PLN w całym obszarze kredytów konsumpcyjnych i pożyczek dla małych średnich przedsiębiorstw - dodano.

Firma zapowiada też ekspansję biznesową i geograficzną. - Grupa uważa, że istnieje wiele możliwości wzmocnienia jej obecności biznesowej w wybranych pokrewnych obszarach, które obejmują B2B, sprzedawców międzynarodowych oraz pokrewne piony rynkowe, w których Allegro obecnie nie prowadzi działalności lub prowadzi działalność na małą skalę, lub poprzez rozbudowę rozwiązań łańcucha wartości, takich jak usługi logistyczne. W średniej perspektywie czasowej Grupa ma również ambicję rozwoju poza terytorium Polski - napisano w komunikacie.

Allegro przejęte za 3,25 mld dolarów, rok temu kupiło eBilet

Fundusze Permira, Mid Europa Partners i Cinven przejęły Allegro pod koniec 2016 roku, płacąc 3,25 mld dolarów. Przedtem przez 8 lat właścicielem firmy był fundusz Naspers, zapłacił za nią 950 mln funtów

Wiosną ub.r. Allegro przejęło firmę eBilet, za 80 proc. jej udziałów płacąc 88 mln zł. Z kolei jesienią 2018 roku wprowadziło usługę nielimitowanej liczby dostaw zakupów w modelu abonamentowym Allegro Smart. Od połowy marca do połowy czerwca w związku z epidemią koronawirusa można z niej było korzystać za darmo,

Allegro to najpopularniejszy serwis e-commerce w Polsce. Według badania Gemius/PBI w maju zanotowało 18,38 mln realnych użytkowników, 1,76 mld odsłon oraz 16 minut i 33 sekundy średniego dobowego czasu korzystania przez odwiedzającego, a aplikacja mobilna Allegro - 4,83 mln użytkowników.

Na początku br. Allegro w rankingu mierzącej ruch internetowy firmy Similarweb znalazło się na dziesiątym miejscu wśród platform e-commerce z całego świata.

2,4 mld zł wpływów i 399 mln zł zysku Allegro w ub.r.

W ub.r. Allegro.pl osiągnęło wzrost przychodów sprzedażowych o 31 proc. do 2,39 mld zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych o 46,9 proc. do 1,18 mld zł jego zysk netto poszedł w górę z 230,08 do 399,02 mln zł.

Przychody firmy Allegro.pl z usług e-commerce zwiększyły się z 1,61 mld zł w 2018 roku do 2,08 mld zł, wpływy reklamowe - ze 128,1 do 165,69 mln zł, przychody ze sprzedaży towarów - z 62,79 do 115,21 mln zł, a pozostałe wpływy - z 25,95 do 30,42 mln zł.

Wpływy z e-commerce to przede wszystkim z prowizji od sprzedaży na platformie, a marketingowe - z opcji płatnej promocji ofert. W ostatnich latach Allegro podwyższało prowizję w niektórych kategoriach (jednocześnie rezygnowano z opłat za wystawianie ofert), a z początkiem czerwca br. zaczęło naliczać prowizję przy każdej transakcji od ceny z uwzględnieniem kosztu dostawy.

 

 

Dołącz do dyskusji: Debiut giełdowy Allegro: zapisy inwestorów indywidualnych zredukowane o 85 proc.

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl