Czabański: likwidacja abonamentu rtv to likwidacja radiapublicznego
Prezes Polskiego Radia Krzysztof Czabański powiedział, że jeżeli wwyniku zapowiedzi rządu o likwidacji abonamentu dojdzie wnajbliższych miesiącach do spadku wpływów z tego tytułu, nadawcazłoży pozew o odszkodowanie.
Wczoraj w siedzibie Polskiego Radia przedstawiciele zarządu idyrektorzy anten przekonywali do utrzymania abonamentu RTV. Debata"Sytuacja radia publicznego wobec zapowiedzi likwidacji abonamentuRTV" jest reakcją na plany Platformy Obywatelskiej dotyczącezniesienia abonamentu i jak wyraził się Donald Tusk "osłabieniaekonomicznego" mediów publicznych. Przed kilkoma dniami KrzysztofCzabański w tej sprawie skierował list otwarty do PremieraTuska.
- Finansowanie mediów publicznych zostało ustanowione w sposóbzapewniający im maksymalną autonomię, gdyż przewidziano dla nichodrębną daninę - abonament - i niezależnego jej operatora - PocztęPolską. Dzięki temu media te są finansowo niezależne nie tylko odwładz publicznych, ale też od rynku - pisał w liście.
- Decyzja o likwidacji abonamentu lub przekazaniu częściabonamentu stacjom komercyjnym, będzie de facto decyzją olikwidacji mediów publicznych, a przynajmniej publicznejradiofonii. Rozważane finansowanie mediów publicznych w ramachbudżetu będzie zaś końcem ich niezależności od Parlamentu i Rząduze szkodą dla kultury polskiej, jakości życia publicznego idemokracji. Również zapowiadane "wyrwanie zębów KRRiT" - instytucjimającej chronić media publiczne przed zawłaszczeniem przez władzęwykonawczą lub ustawodawczą - musi budzić niedobre skojarzenia -czytamy dalej.
Podczas konferencji prezes przekonywał, że likwidacja abonamentubyłaby nie tylko zagrożeniem dla debaty publicznej, ale też dlapolskiej kultury.
- Zapowiedzi rządu traktujemy jako zagrożenie dla całej kulturypolskiej. Programy Polskiego Radia są stacjami edukacyjnymi,kulturotwórczymi, publicystycznymi i informacyjnymi. Po likwidacjiabonamentu, czego następstwem będzie niemożność wykonywaniaustawowych funkcji, żadna z komercyjnych rozgłośni nie będzie wstanie przejąć na swoje barki tych obowiązków - powiedział wczorajPrezes Polskiego Radia Krzysztof Czabański.
Polskie Radio w około 70 proc. utrzymywane jest z abonamentu.Telewizja w ok. 30 proc. Czabański powiedział, że po likwidacjiwiele z jego aktywności, może zostać zaprzestana, w tymutrzymywanie kilku zespołów artystycznych (dokładnie trzechorkiestr radiowych i chóru), archiwizacja dorobków polskiej muzyki,teatr Polskiego Radia, programy przeznaczone dla dzieci i programdla zagranicy.
- Politycy, którzy to proponują, nie wiedzą o czym mówią.Platforma mówi, że po likwidacji abonamentu, dotacje z budżetuprzeznaczone zostaną jedynie na programy misyjne i zapowiadapieniądze w granicach kilku milionów złotych. To nie wystarczy naroczne utrzymanie jednej naszej orkiestry - dodał Czabański.
Koszt utrzymania samego Programu Drugiego wynosi rocznie ok. 49mln zł.
- Zmiany doprowadziłyby do likwidacji Dwójki, która najpełniejwykonuje tzw. misję publiczną. Wydaje się to tym bardziej dziwne,że jeszcze niedawno w trakcie alokacji częstotliwość, trwałazażarta walka o jak najlepszą dystrybucję tego pasma - mówiłPrezes.
Krzysztof Zalewski dyrektor Programu Drugiego Polskiego Radia: -W całej Europie jest abonament. Na Węgrzech, gdzie media publicznefinansuje się z budżetu państwa, telewizja i radio są w ruinie.Dlaczego nie dążyć do standardów BBC. Dwójka jest programemkrystalicznie misyjnym. Zniesienie abonamentu to uderzenie wtwórczą inteligencję naszego kraju.
Ponad 90 proc. Brytyjczyków płaci regularnie abonament. U nasopłata abonamentowa za używanie odbiornika radiofonicznego wynosimiesięcznie 5,30 zł.
Witold Kołodziejski, szef KRRiT: - Zapowiedzi polityków odbijąsię w najbliższym czasie szerokim echem wśród polskiegospołeczeństwa. W wyniku działania rządu spodziewamy się spadkuwpływów abonamentowych, który systematycznie płaci dziś ok. 40procent osób. Ten rok miał przynieść wzrost z tego tytułu. Straty wpierwszej kolejności dotkną rozgłośni lokalnych Polskiego Radia -mówił.
- Złożymy pozew do rządu o odszkodowanie, jeżeli rzeczywiście dotego dojdzie - dodawał Prezes Czabański.
Prezes Stowarzyszenia Rozgłośni Regionalnych Dariusz Szewczykreprezentujący 17 spółek regionalnych PR powiedział, że ta siećnajszczelniej ze wszystkich sieci radiowych, pokrywa dzisiajterytorium Polski, docierając do niemal wszystkich jejzakątków.
Władze PR wyraziły nadzieję, że debata jest tylko początkiemdyskusji na ten temat i w pierwszej kolejności przyłączą się doniej środowiska twórcze. - Wierzymy, że podobne dyskusje doprowadządo osiągnięcia innych rozwiązań w kwestii finansowania mediówpublicznych - zapowiadali.
Krzysztof Czabański zapowiedział też w najbliższych miesiącachprzeprowadzenie akcji uświadamiającej słuchaczom, co zyskująregularnie płacąc abonament. - Zamierzamy zrealizować ją na własnejantenie jak i wykorzystać inne media - powiedział.
Kampania ma podkreślić właśnie dodatkowe aktywności PolskiegoRadia jak finansowanie zespołów artystycznych, archiwizacja,działalność teatru Polskiego Radia, program dla zagranicy.
Dołącz do dyskusji: Czabański: likwidacja abonamentu rtv to likwidacja radiapublicznego