Prąd zaczyna napędzać wyniki Cyfrowego Polsatu. 110 mln zł więcej czystego zysku
W zeszłym kwartale grupa Cyfrowy Polsat przy wzroście wpływów o 6,4 proc. zarobiła na czysto 184,3 mln zł, wobec 71 mln zł przed rokiem. Holding zanotował 282 mln zł sprzedaży prądu i ciepła.
Grupa Cyfrowy Polsat osiągnęła w pierwszym kwartale br. 3,4 mld zł przychodów sprzedażowych, po wzroście rok do roku o 6,4 proc. To głównie efekt 281,9 mln zł ze sprzedaży energii (przede wszystkim prądu, energii cieplnej i praw majątkowych). Przychody ze sprzedaży własnej energii elektrycznej wyniosły 86,8 mln zł, a z obrotu - 167,8 mln zł.
Ten segment pojawił się w bilansie grupy Cyfrowy Polsat po przejęciu w lipcu ub.r. dalszych 10,1 proc. udziałów spółki PAK-Polska Czysta Energia, realizującej projekty z zakresu m.in. energetyki wiatrowej oraz pojazdów i paliw wodorowych. W czwartym kwartale ub.r. sprzedaż energii przez holding wyniosła 285,6 mln zł, a kwartał wcześniej - 272 mln zł.
Mniej sprzedanych smartfonów i tabletów, pracownicy kosztowali więcej
Stanowiące ponad połowę ogółu wpływy od klientów biznesowych i indywidualnych (czyli głównie klientów Plusa, Polsat Box i Netii) wyniosły w zeszłym kwartale 1,77 mld zł, wobec 1,73 mld zł przed rokiem.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Wpływy hurtowe (m.in. z reklamy i sponsoringu, połączeń międzyoperatorskich, dzierżawy infrastruktury, roamingu i od operatorów kablowych i satelitarnych) zmalały z 792,3 do 749,7 mln zł, zaś te ze sprzedaży sprzętu - z 484,9 do 425,9 mln zł. Natomiast przychody określone jako pozostałe (m.in. wynajmu lokali i urządzeń, sprzedaży mieszkań, instalacji fotowoltaicznych, wodoru i autobusów wodorowych) zmalały ze 188,3 do 176,9 mln zł.
Mniej klientów telewizji, 3 zł więcej miesięcznie od abonenta
Na koniec marca br. grupa Cyfrowy Polsat miała sprzedanych 13,08 mln jednostkowych usług (RGU) w modelu abonamentowych klientom indywidualnym. W obszarze płatnej telewizji nastąpił spadek o 3 proc. do 4,8 mln RGU, a pozostałe dwie główne usługi osiągnęły wzrosty: płatna telefonia o 0,7 proc. do 6,27 mln, a internet - o 1 proc. do równych 2 mln.
Liczba abonentów zmalała o 2 proc. do 5,77 mln, a wskaźnik ich odpływu zwiększył się z 7,2 do 7,6 proc. Natomiast średnia liczba usług na abonenta wzrosła z 2,24 do 2,27, a przeciętny przychód miesięczny - z 71,4 do 74,6 zł.
W segmencie prepaidowym liczba sprzedanych usług (prawie całość przypada na telefonię mobilną) spadła o 2,6 proc. do 2,62 mln, a średnie wpływy miesięczne od klienta zwiększyły się z 17,1 do 1,73 zł.
CZYTAJ TEŻ: U Zygmunta Solorza już 8,2 tys. pracowników. 11 proc. więcej na pensje, zarobki zarządu w dół
W obszarze biznesowym, gdzie usługi sprzedaje głównie Netia i jej spółki zależne liczba klientów zmniejszyła się o 1,3 proc do 68,4 tys., za to przeciętny przychód od każdego poszedł w górę o 3,9 proc. do 1 490 zł.
Wydatki operacyjne grupy Cyfrowy Polsat sięgnęły 3,12 mld zł, co wobec 2,98 mld zł rok wcześniej oznacza wzrost o 7,8 proc. W bilansie pojawiło się 241,9 mln zł kosztu własnego sprzedanej energii, a wydatki pracownicze poszły w górę z 276,1 do 304 mln zł. Natomiast koszt własny sprzedanego sprzętu zmalał z 392,6 do 328 mln zł.
Zysk netto 160 proc. w górę
Rentowność grupy Cyfrowy Polsat poprawiły wzrost bilansu pozostałych przychodów i kosztów z -8,7 do 154 mln zł oraz spadek kosztów finansowych z 255,7 do 201,3 mln zł (kwota zapłaconych odsetek od kredytów zmalała ze 191,1 do 175,8 mln zł, a tych od obligacji wzrosła z 86,7 do 95,4 mln zł). Pozostałe przychody poszły w górę głównie dzięki sprzedaży przez Polkomtel za 164 mln zł netto pierwszej części posiadanego pakietu adresów protokołu komunikacyjnego IPv4, o czym portal Wirtualnemedia.pl informował w połowie kwietnia.
CZYTAJ TEŻ: Cyfrowy Polsat znów bez dywidendy. Przez inwestycje i obsługę długu
Skorygowany zysk EBITDA holdingu poszedł w górę z 761,2 do 936,3 mln zł, zysk operacyjny - z 298,7 do 452,7 mln zł, a zysk netto, mimo wzrostu kwoty zapłaconego podatku dochodowego z 13,1 do 86,3 mln zł - z 71 do 184,3 mln zł.
Zyskowność Cyfrowego Polsatu okazała się znacznie wyższa od prognoz analityków. Ich konsens wynosił 918,8 mln zł (przedział 913-926 mln zł) w przypadku zysku EBITDA (wyniósł 946,3 mln zł) i 165,3 mln zł dla zysku netto przypadającego akcjonariuszom jednostki dominującej (wyniósł 180,1 mln zł).
W ub.r. grupa Cyfrowy Polsat przy wzroście przychodów o 5,5 proc. do 13,63 mld zł i kosztów operacyjnych o 9,5 proc. zarobiła na czysto 311,6 mln zł, wobec 901,1 mln zł rok wcześniej. Holding zanotował spadek liczby abonentów indywidualnych.
Na koniec środowej sesji giełdowej za akcję Cyfrowego Polsatu płacono 13,055 zł, co dawało kapitalizację w wysokości 8,35 mld zł. Przez minione 24 miesiące kurs zmalał o 37 proc., przy czym od początku stycznia br. zyskał prawie 6 proc., a przez ostatnie dwa tygodnie poszedł w górę z ok. 10 zł
Dołącz do dyskusji: Prąd zaczyna napędzać wyniki Cyfrowego Polsatu. 110 mln zł więcej czystego zysku